چیزهایی که باید برای آن ها وضو یا غسل گرفت

چیزهایی که باید برای آن ها وضو یا غسل گرفت

امورى که بايد براى آنها وضو گرفت

سوال 68 :

هر روزه هزاران اسماى متبرّک پس از استفاده، در قصّابى ها و اغذيه فروشى ها به سطل هاى زباله و مکان هاى ناپاک ريخته و يا زير دست و پا مى افتد. آيا مسئولان روزنامه ها که اين اسماى متبرّکه را چاپ مى کنند مسئول هستند؟ در صورت مسئول بودن، آيا نبايد آنها را امر به معروف و نهى از منکر نمود؟

جواب :

مسئولين مطبوعات در اين زمينه مسئوليّتى ندارند. آنها براى نشر اسلام و مسائل دينى ناچار از اين کار هستند و هرگز نبايد به اين بهانه ها، آيات الهى و روايات و نام خدا را از نظرها محو کرد; ولى مردم در مورد حفظ آنها مسئوليّت دارند. در زمان معصومين(عليهم السلام) اسم خداوند و پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) روى سکّه ها بوده و سبب تعظيم شعائر مى شده و کسى از آن نهى نمى کرده است.

سوال 69 :

اگر سکّه ده تومانى که اسم شريف امام رضا(عليه السلام) روى آن نقش بسته است، در دستشويى بيفتد و نتوان آن را بيرون آورد، وظيفه چيست؟

جواب :

بايد آن دستشويى را تخليه کنند و سکّه را بيرون آورند، و اگر اين کار امکان ندارد، بايد آن دستشويى را بسته و در جاى ديگر دستشويى بسازند.

سوال 70 :

اگر حيوان حلال گوشتى صفحه اى از قرآن را ببلعد، وظيفه صاحب آن چيست؟ آيا ذبح آن واجب است؟

جواب :

اگر طورى جويده باشد که صورت قرآن کاملاً محو شده است وظيفه اى ندارد; ولى اگر اوراق قرآن به حال خود باقى است، بايد وقتى که از شکم او بيرون آمد آن را تميز کنند، ولى ذبح آن حيوان واجب نيست.

سوال 71 :

مسّ قرآن توسّط دانش آموزانى که در کلاسهاى قرآن مدرسه شرکت مى کنند، امّا وضوى آنان تمام شرايط را دارا نيست، چه صورتى دارد؟ وظيفه مربّى آنها چيست؟

جواب :

وظيفه مربّى ارشاد آنهاست; ولى اين امر مانع از شرکت در کلاس قرآن نمى شود.

سوال 72 :

تکليف کسانى که اسماى جلاله و يا آياتى از قرآن را بر روى بدن خود خالکوبى نموده اند، نسبت به طهارت و جنابت و مسّ بدن بدون وضو چيست؟

جواب :

چون هنگام خالکوبى آيات زير پوست قرار مى گيرد، مسّ آنها اشکالى ندارد; ولى اگر بتوانند بدون عسر و حرج آنها را پاک کنند، احتياط واجب آن است که آن را پاک کنند.

سوال 73 :

به موجب فتاواى کليّه علماى اعلام و آيات عظام لمس و تماسّ بدن با خطّ قرآن براى کسى که وضو نداشته باشد حرام است، آيا اين فتوا بين مؤمنين و قرآن فاصله ايجاد نمى کند؟ آيا بنده مؤمنِ متعبّدِ تارک الکباير به علّت نداشتن وضو از لمس قرآن ممنوع است، در حالى که بنده عاصى به علّت داشتن وضو مى تواند قرآن را لمس کند؟ آيا وضو، بنده عاصى را جزء مطهّرون و مؤمن را خارج از آن قرار مى دهد؟

جواب :

دست زدن به جلد و کاغذ قرآن براى کسانى که وضو ندارند اشکالى ندارد، فقط دست روى خط قرآن نبايد بگذارند، خواندن قرآن نيز با وضو و بىوضو هر دو ثواب دارد، هرچند با وضو بهتر است، بچّه ها را نيز نبايد از دست زدن به قرآن نهى کرد; بلکه بايد آنها را به قرآن آشنا کنيد; حتّى اگر دست روى خطوط قرآن بگذارند براى بچّه هاى نابالغ اشکالى ندارد; امّا بايد به آنها توجّه داد که احترام قرآن را حفظ کنند.

سوال 74 :

در صورتى که خطوط قرآن، يا صفحه اى از آن، در اثر آفتاب و يا باران از بين رفته و قابل خواندن نباشد و فقط مقدارى از سياهى خطوط معلوم باشد، آيا در موقع لمس و مسّ آن، حکم قرآن جارى مى شود؟

جواب :

اين سياهى حکم قرآن را ندارد.

سوال 75 :

دست زدن به آرم جمهورى اسلامى ايران به صورت مستقيم، يا در مکان در نظر گرفته شده براى آرم، مثل اسکناس، چه حکمى دارد؟

جواب :

اشکال ندارد، هرچند احتياط بهتر است.

سوال 76 :

اسامى متبرّکه، اعم از اسماء اللّه و اسماى ائمّه اطهار(عليهم السلام)، که زير دست و پا مى افتد چه حکمى دارد؟ و جهت رفع اين مشکل چه راه حلّى پيشنهاد مى شود؟

جواب :

احترام آنها بايد حفظ شود; بهترين راه همان است که در بعضى از مراکز انتخاب شده است، که ظرف يا محلّى براى نگهدارى اين گونه اسما و کلمات در نظر گرفته شود و بعد از چند مدّت محتواى آن را، يا در گوشه اى از بيابان دفن مى کنند، يا در رودخانه اى مى ريزند، و يا به مراکزى مى دهند که آنها را خمير کرده، براى کارتن از آن استفاده مى کنند.

سوال 77 :

خالکوبى اسامى ائمّه(عليهم السلام) در قسمتى از بدن، اگر از روى ارادت قلبى ـ نه به منظور ديگر ـ باشد چه حکمى دارد؟

جواب :

احتياط واجب آن است که اين کار را ترک کنند.

سوال 78 :

آيا کوبيدن خال سوزنى براى شخص خالکوب و شخصى که خالکوبى شده جايز است؟

جواب :

خالهاى معمولى اشکال ندارد; ولى اگر بيش از حد باشد و موجب آزار بدن شود; يا اسامى مقدّسه معصومين خالکوبى شود اشکال دارد.

سوال 79 :

آيا در غسل و وضو خال سوزنى مانع رسيدن آب به نقاط خالکوبى شده مى گردد؟

جواب :

مانع نيست.

سوال 80 :

اگر خالکوبى جايز نيست، کسى که خالکوبى کرده، چگونه آنها را از بين ببرد؟

جواب :

در مواردى که خالکوبى جايز است، از بين بردن آن لزومى ندارد و در مواردى که جايز نيست، چنانچه بتواند با کمک پزشک، بدون صدمه ديدن بدن از بين ببرد اقدام مى کند; در غير اين صورت وظيفه اى ندارد; ولى احتياط آن است که تا مى تواند وضو داشته باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

چیزهایی که باید برای آن ها وضو یا غسل گرفت (آیت الله حسین وحید خراسانی)

چیزهایى که باید براى آنها طهارت از حدث داشت

استفاءسایر مراجع

No image

وضوء

پر بازدیدترین ها

No image

شرایط صحت وضو

No image

وضو

No image

مسائل متفرّقه وضو

Powered by TayaCMS