2ـ طواف

2ـ طواف

2ـ طواف

سوال 422 :

اگر بچّه هاى کوچک در حال طواف يا سعى به خواب روند يا در حال طواف نوزاد در قنداقه خود بول کند چه حکمى دارد؟

جواب :

در هر دو صورت صحيح است ان شاء الله.

سوال 423 :

در موسم حج کارکنان مسجد الحرام،اشخاص پير و مريض را با سرير روى سرشان طواف مى دهند و نوعاً در بيرون دايره طواف کنندگان حرکت مى کنند آيا حجّ اينها صحيح است؟

جواب :

طواف آنها اشکالى ندارد زيرا در طواف رعايت محدوده معروف واجب نيست بلکه احتياط مستحب است و اتّصال به صفوف شرط نمى باشد.

سوال 424 :

کسى که ختنه او به طور ناقص انجام شده و با اين حال حج به جا آورده تکليف او چيست؟

جواب :

چنانچه ختنه به طور ناقص انجام شده، احتياط واجب آن است که بعد از ختنه صحيح، طوافها و نماز طوافها را اعاده کند و احتياط آن است که سعى را هم به دنبال طواف عمره و طواف حجّ اعاده کند و اگر قادر به رفتن مکّه نيست نايب بگيرد.

جواب :

نايب بايد تمام طواف را انجام دهد.

سوال 426 :

نسبت به اين که زن مى تواند طواف را مقدّم بدارد آيا صرف شک در وقوع طواف در ايّام حيض کفايت مى کند يا اين که بايد احتمال قوى بدهد که عادت مى شود؟

جواب :

خوف حاصل از مجرّد احتمال عقلايى کفايت مى کند.

سوال 427 :

تکليف زن مضطربه در طواف چيست؟

جواب :

بايد به دستور زن مضطربه در نماز عمل کند و آن چنين است: مضطربه يعنى زنى که چند ماه خون ديده ولى عادت معينى پيدا نکرده است ـ و اگر ده روز يا کمتر خون ببيند همه اش حيض است و اگر بيشتر از ده روز ببيند چنانچه بعضى نشانه حيض داشته باشد و از سه روز کمتر و از ده روز بيشتر نباشد حيض محسوب مى شود و اگر همه اش يک جور باشد مطابق عادت خويشاوندان خود عمل مى کند (اگر عادت همه يا اکثريّت قاطع آنها يکسان باشد) و هرگاه عادت آنها مختلف باشد احتياط آن است که عادت خود را هفت روز قرار دهد.

سوال 428 :

شخصى با علم به حرمت تماس با بدن زن درحين طواف از روى شهوت با بدن زنى تماس حاصل مى نمايد از اين تماس متلذّذ مى گردد، آيا طواف او اشکال پيدا مى کند؟ تکليف او چيست؟ آيا طواف مستحبّى با واجب فرق دارد؟

جواب :

مضرّ به طواف نيست و اگر از روى لباس لمس کرده است کفاره ندارد ولى مسلّماً گناه کرده است.

سوال 429 :

حکم کسى که طوافش قطع شده يا طوافش را براى نماز واجب قطع کرده است; در دو صورت تجاوز از نصف طواف و قبل از تجاوز چيست؟

جواب :

جايز بلکه مستحب است که طواف را براى نماز واجب در وقت فضيلت آن يا براى درک نماز جماعت قطع کند و بعد از اتمام نماز، طواف را تمام کند و بقيّه دورهاى آن را انجام دهد و تجاوز از نصف معتبر نيست.

سوال 430 :

شخصى بعد از اتمام اعمال حجّ تمتّع، متوجه شده که يک غسل مسّ ميّت بر او واجب بوده و غسل واجب ديگرى هم انجام نداده است، آيا حجّش صحيح است؟

جواب :

حج او صحيح است ولى احتياط واجب آن است که طوافها (و سعى و تقصير) را اعاده کند و اگر قادر نيست نايب بگيرد.

سوال 431 :

شخصى در عمره مفرده يا عمره تمتّع بعد از تقصير از احرام خارج شده است و بعد از چند روز قبل از احرام دوّم متوجّه شده در طواف و نمازش طهارت نداشته، آيا بايد دوباره لباس احرام بپوشد يا اعاده طواف و نماز آن با لباس معمولى جايز است؟

جواب :

واجب نيست لباس احرام بپوشد و احتياط آن است که سعى و تقصير را نيز اعاده کند.

سوال 432 :

آيا براى کسى که نيّت احرام حج کرده و نيّت او محقق شده است، جايز است که طواف مستحبّى انجام دهد؟

جواب :

احتياط آن است که طواف مستحبّى را ترک کند امّا اگر انجام داد ضررى براى حج او ندارد.

سوال 433 :

آيا مطاف حتماً بايد در حدّ بيت و مقام ابراهيم باشد يا در حال غير اضطرار هم مى توان در خارج حدّ، طواف نمود؟

جواب :

مطلقاً جايز است.

سوال 434 :

با توجّه به اين که همراه خود کيسه مخصوص بول دارم و چون با حرکت بدن بول خارج مى گردد براى طواف و نماز طواف چه کنم؟

جواب :

يک وضو براى طواف و يک وضو براى نماز کافى است

سوال 435 :

نسبت به اعمالى که زن در حال تقديم طواف انجام مى دهد آيا فقط طواف مقدّم مى شود يا طواف و سعى هر دو مقدّم مى شوند؟

جواب :

همه اعمال مکّه مقدم مى شود، يعنى طواف زيارت و نماز طواف زيارت و سعى و طواف نسا و نماز طواف نسا را قبلا انجام مى دهد.

سوال 436 :

در مسأله نيابت در نماز طواف آيا فرقى بين کسى که مى تواند قرائتش رابه تدريج تصحيح کند بين کسى که اصلا قدرت بر تصحيح ندارد هست؟

جواب :

اگر قادر بر تصحيح به تدريج هست بر او واجب است به تدريج تصحيح کند و الاّ جايز است به همان مقدار که قدرت دارد نماز را بخواند و لازم نيست که نايب بگيرد و يا آن را با جماعت به جا آورد.

سوال 437 :

مختون بودن انسان در طواف شرط است بنابراين اگر انسانى را ختنه کرده باشند به طورى که ختنه اش ناقص است به اين معنا که حشفه اش کاملا در نيامده و مقدار کمى در آمده است و در حال نعوض کاملا در مى آيد،آيا اين شخص مختون محسوب و طوافش صحيح خواهد بود؟ اگر مختون محسوب نشود و ختنه نمودن بر آن شخص بار ديگر براى طواف لازم باشد و آن شخص به علّت سن زياد از ختنه نمودن خجالت بکشد، نسبت به طوافش چه وظيفه اى دارد؟

جواب :

احتياط واجب آن است که طواف و نماز آن را بعد از ختنه کردن اعاده کند و همچنين سعى را، و در اين گونه مسائل خجالت کشيدن معنا ندارد، مى تواند به طور پنهانى نزد طبيب آگاهى برود و ختنه کند،ولى طلاق دادن در اين حال اشکالى ندارد.

سوال 438 :

زن و شوهرى به مکّه رفتند و مناسک حج را بجا آوردند، لکن چون زن شوهرش را نمى خواست طواف نسا و نماز آن را بجا نياورد و شوهر هم اين طواف و نماز را ترک کرده و به وطن خود برگشته اند اکنون وظيفه آن زن از نظر محرميّت و بودنش در خانه شوهر چيست؟

جواب :

اين زن و شوهر به همديگر نامحرم هستند تا زمانى که برگردند و طواف نسا و نماز آن را بجا آورند و اگر نمى توانند لازم است براى طواف نايب بگيرند يعنى از کسانى که به مکّه مى روند خواهش کنند که به نيابت آنها طواف نسا و نماز آن را بجا آورند.

سوال 439 :

اگر کسى طواف نسا را در حج بجا نياورد زن بر او حرام مى شود، آيا مقصود فقط مقاربت است و يا ساير استمتاعات نيز حرام خواهد بود و اگر اولادى به وجود آيد حلال زاده است يا نه، ارث مى برد يا نمى برد؟

جواب :

ساير استمتاعات نيز حرام است و اگر اين مسأله را عمداً هم ترک کند و فرزندى به وجود آيد حلال زاده است و از او ارث مى برد.

سوال 440 :

کسى که طواف نسا را انجام نداده و در اين حال عقد ازدواج بسته است، آيا عقد او صحيح است؟

جواب :

عقد او باطل است و چنانچه علم به حکم داشته باشد آن زن براى او حرام ابدى است.

سوال 441 :

در اثر کثرت ازدحام، مقام حضرت ابراهيم(عليه السلام) در موسم حج وسط طواف کنندگان قرار مى گيرد، اگر کسى آن جا نماز طواف واجب بخواند مشکل و ديگران اعتراض مى کنند، آيا تا آخر مسجدالحرام پشت مقام ابراهيم مى تواند نماز بخواند؟

جواب :

مانعى ندارد عقب تر نماز بخواند و اگر مزاحم طواف کنندگان است نماز خواندن وسط آنها خالى از اشکال نيست.

سوال 442 :

اگر زن تکبيرة الاحرام يا قرائت را در نماز طواف بلند بگويد به طورى که نامحرم بشنود جايز است يا خير؟ و برفرض عدم جواز آيا اعاده لازم است؟

جواب :

اشکالى ندارد.

سوال 443 :

در مقام ابراهيم(عليه السلام) به واسطه ازدحام ممکن نمى شود که در موقع نماز طواف مردها و زنها طورى بايستند که محاذى هم نباشند، يا زن جلوتر از مرد مشغول نماز نباشد، آيا در اين صورت نماز آنها صحيح است؟

جواب :

اشکالى ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

حجّ نیابتى

No image

شرایط وجوب حج

No image

1ـ احرام

No image

2ـ طواف

No image

3ـ سعى

پر بازدیدترین ها

No image

متفرّقات حج

No image

شرایط وجوب حج

No image

حجّ نیابتى

No image

احکام مصدود و محصور

No image

2ـ طواف

Powered by TayaCMS