15ـ مسائل عزادارى

15ـ مسائل عزادارى

15ـ مسائل عزادارى

سوال 571 :

آيا زنجير زنى و قمه زنى و شمشير زنى در عزاى امام حسين(عليه السلام)جايز است؟

سوال 572 :

آيا تعزيه و شبيه خوانى اشکال دارد و اگر اشکال نداشته باشد بفرماييد که اگر مرد لباس زنان را در تعزيه بپوشد و به جاى او بخواند اشکال دارد؟ و آيا صداى شيپور و طبل و دهل در تعزيه حرام است يا خير؟ در پايان مستدعى است شرايط تعزيه خوانى را بيان فرماييد.

جواب :

شبيه خوانى اگر با دروغ و آلات لهو توأم نباشد و موجب توهين به مقام شامخ حسين بن على(عليه السلام) يا ساير شهدا نشود اشکالى ندارد و احتياط آن است که مردان لباس زنان را نپوشند.

سوال 573 :

آيا شبيه خوانى ـ که نمايش مذهبى است و درباره واقعه عاشورا يا اربعين حسينى(عليه السلام) برگزار مى گردد ـ جايز است؟

جواب :

اگر امر خلاف شرعى در آن نباشد و موجب هتک مقدّسات نشود اشکالى ندارد.

سوال 574 :

سينه زدن با تيغ و يا زنجير زدن با زنجيرى که داراى چاقو و يا تيغ مى باشد و منجر به زخمى شدن بدن و جارى شدن خون مى شود، چه حکمى دارد؟

جواب :

همان گونه که قبلا نيز اشاره کرده ايم مسأله عزادارى حضرت سيّدالشهدا(عليه السلام) در هر زمان و در هر مکان از افضل قربات و مايه تقويت روح ايمان و شهامت اسلامى و ايثار و فداکارى و شجاعت در مسلمين است ولى کيفيّت عزادارى بايد چنان باشد که بهانه اى به دست دشمنان اسلام ندهد و موجب سوء استفاده از آن نشود و اين مراسم عظيم و پرشکوه تضعيف نگردد و به همين جهت از کارهايى که موجب وهن مذهب است بايد پرهيز شود.

سوال 575 :

نظر مبارک را در رابطه با کيفيّت مطلوب نحوه برگزارى عزادارى سالار شهيدان(عليه السلام) بيان فرماييد؟

جواب :

بهترين شيوه عزادارى، تشکيل مجالس با شکوه و ذکر اهداف مقدّس امام حسين(عليه السلام) و تاريخچه کربلا و تحليل فرازهاى آن و مراسم سوگوارى، و همچنين تشکيل دسته جات عزادارى با شکوه، توأم با شعارهاى بيدار کننده و سازنده و پخش جزوه ها و پوسترهاى حساب شده و پرمحتوا و استفاده از پلاکاردها يا شعارهاى جالب و جذاب و روشن کننده اهداف عزادارى حضرت سيّدالشهدا(عليه السلام) و مانند آن است.

سوال 576 :

در آستارا، سنّتى است که مردم به آن اعتقاد راسخ دارند، مسأله بدين صورت است که: روز تاسوعا و عاشورا عَلَمى که در تمام مناطق مرسوم است در دست افراد خاصّى مى دهند که آن فرد با حرکتهاى مخصوص و حتى گاهى با حملهور شدن به زنان و مردان و ترساندن بچّه ها و به تعبير مردم علم را جوش مى آورند و آن را نسبت به امام حسين(عليه السلام) مى دهند، مردم دور آن جمع مى شوند و مى گويند عَلَم فرد را دنبال خود مى برد، وقتى عَلَم بعضى از افراد را زخمى مى کند به معناى آن است که آن فرد، انسان بدى است و با ديده ترديد به عَلَم نگاه کرده است. متأسفانه عَلَم در دست افراد معلوم الحال به جوش مى آيد و گاهى افراد متديّن و وجيه را زخمى مى کند، نظر شما را در اين مورد خواستاريم؟

جواب :

عزادارى حضرت خامس آل عبا(عليه السلام) از موجبات مهمّ تقويت دين استولى نبايد آن را آلوده به اين گونه کارهاى نادرست کرد که موجب اذيّت و آزار عزاداران و هتک حرمت افراد آبرومند شود.

سوال 577 :

در شرايطى که دشمنان اسلام سعى در منزوى کردن مسلمانان دارند و با حيله هايى مى خواهند اسلام را خرافى و مسلمانان را بى منطق معرفى کنند، انجام برخى اعمال که در متن دين وجود نداشته و در بعضى مناطق عدّه اى در تظاهر به اسلام و تعظيم شعائر، مرتکب آن مى شوند که احياناً موجبات وهن شيعه و عزادارى را فراهم آورده است، چه حکمى دارد؟

جواب :

لازم است در اين شرايط و اوضاع پيروان اهل بيت(عليهم السلام) و عاشقان مکتب حسينى از هرکارى که موجب وهن اين مراسم مى شود بپرهيزند و به جاى آن به سراغ مراسمى بروند که عظمت اهداف حسينى را بيش از پيش آشکار مى سازد و اگر جمعى از بزرگان فقهاى پيشين(رحمه الله) در عصر و زمان خود بعضى از اين کارها را به دلايلى اجازه فرموده اند، هر گاه در عصر و زمان ما بودند مسلّماً نظر ديگرى داشتند. خداوند همه ما را از پيروان مکتب آن بزرگوار و جان نثاران او قرار دهد.

سوال 578 :

در شهرستان ما مراسم عزادارى تاسوعا و عاشورا و ساير ايّام بصورت تعزيه خوانى برگزار مى شود، تا شش سال قبل که فقط در محلّ ما برگزارنمى شد اهالى محل به محلاّت ديگر جهت ديدن تعزيه مى رفتند و در آن محلاّت با مشکلات زيادى مواجه مى شدند لهذا تصميم گرفتيم اين مراسم را در محلّ خودمان برگزار کنيم نظر شما چيست آيا در اين شرايط تعزيه خوانى جايز است؟

جواب :

چنانچه تعزيه خوانى مشتمل بر امر حرامى مانند دروغ يا هتک حرمت امامان بزرگوار و بزرگان ديگر و امثال اينها نباشد و مانع مجالس سخنرانى و نماز نگردد اشکالى ندارد.

سوال 579 :

آيا استفاده از وسايلى که به شکل صليب هستند و در ماه محرم الحرام در جلوى صف عزادارى حمل مى شود جايز است؟

جواب :

اين علامتها تداعى صليب را نمى کنند ولى عزادارى هرچه ساده تر باشد بهتر است.

سوال 580 :

آيا پول دادن به مرثيه سرايانى که در لابه لاى اشعار و سخنان خود بعضى از مصايب بى مدرک يا ضعيف السّند را نقل مى کنند و يا با غنا مى خوانند جايز است و آيا نقل اين گونه مطالب به عزادارى ضربه نمى زند؟

جواب :

پول را در برابر کارهاى مشروع آنها بدهند و نسبت به کارهاى خلاف نهى از منکر کند

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

5ـ قمار

No image

6ـ شطرنج

No image

7ـ مجسمه سازى

No image

8ـ غیبت

No image

9ـ دروغ

پر بازدیدترین ها

No image

10ـ هیپنوتیزم

No image

2ـ موسیقى

No image

13ـ فال گرفتن

No image

14ـ تراشیدن ریش

No image

1ـ خرید و فروش میته

Powered by TayaCMS