عدّه طلاق

عدّه طلاق

عدّه طلاق

سوال 907 :

دوشيزه اى به عقد دائم جوانى درمى آيد; نظر به اين که از خانواده مذهبى بوده و به خاطر اين که در رفت و آمد مشکلى نداشته باشند، صيغه عقد خوانده مى شود و بعد از عقد در مواقعى که خلوت مى کرده اند نامزد و دوشيزه از راه دبر آميزش مى کرده اند، پس از مدّتى کار آنان منجر به اختلاف و جدايى مى گردد، دختر چون مسائل شرعى را نمى دانسته فکر مى کرده اين نوع آميزش عدّه ندارد به همين جهت متأسفانه در حال عدّه به عقد دائم ديگرى در مى آيد و بعد از چند سال زندگى و بچه دار شدن متوجّه مسأله مى شوند حکم شرعى را بيان فرماييد.

جواب :

احتياط واجب آن است که در فرض مسأله بعد از عدّه مجدّداً صيغه عقد بخوانند و حرام ابدى نيست.

سوال 908 :

با توجّه به اين که مدّت دو سال است که اسلام را پذيرفته ام و مدّت شش ماه است که از شوهر زرتشتى ام جدا شده ام عدّه نگه داشتن اين جانبه چگونه خواهد بود؟

جواب :

چنانچه مدّت دو سال است اسلام را پذيرفته ايد از همان زمان قبول اسلام، عدّه شما شروع شده و اگر شوهر شما از اين امر با خبر بوده و در مدّت عدّه شما اسلام نياورده، عدّه شما پايان يافته و از آن شوهر جدا شده ايد و نيازى هم به طلاق نيست.

سوال 909 :

زنى که از زنا باردار شده با زانى يا غير او ازدواج مى کند آيا احتياج به عدّه دارد؟ و اگر شوهرش او را بعد از ازدواج طلاق دهد آيا عدّه دارد؟ و در صورتى که عدّه دارد آيا عدّه او ابعدالاجلين است يا عدّه اقراء؟

جواب :

زنى که حامل از زناست عدّه ندارد، و جايز است به عقد زانى يا غير او درآيد واگر او را طلاق داد عدّه او به اقراء يا سه ماه است و وضع حمل معيار نيست و امّا در مورد طهر غير مواقعه چون اين شرط در حامل ساقط است مى تواند او را طلاق دهد، بنابراين اگر عادت ماهانه نمى بيند سه ماه صبر مى کند و ازدواج مى نمايد.

سوال 910 :

فلسفه عدّه زنان مطلّقه چيست؟ و آيا زنان نازا و يا زنانى که رحم خود را برداشته اند از اين قانون مستثنا هستند؟

جواب :

مسأله عدّه زنان، فلسفه ها متعدّدى دارد و منحصر به مسأله انعقاد فرزندنيست لذا در تمام مواردى که شرع گفته است، زن بايد عدّه نگهدارد هر چندعقيم و نازا باشد، يا رحم خود را برداشته باشد يا فرضاً چند سال است از شوهر خود جدا زندگى مى کند در تمام اين صورتها بايد عدّه نگهدارد.

سوال 911 :

زن مطلقه اى بعد از انقضاى عدّه، متعه مى شود و بعد از چندى با وساطت بزرگان فاميل بنا مى شود با شوهر اوّل ازدواج کند، به همسر دوّم مراجعه و چاره جويى مى نمايد او بقيّه مدّت را مى بخشد و دوباره زن را صيغه مى کند و قبل از دخول فسخ مى نمايد و زن بلافاصله به عقد شوهر اوّل درمى آيد با اين استدلال که اين فسخ دوّم قبل از دخول است و غير مدخوله عدّه ندارد، آيا اين مطلب صحيح است؟

جواب :

عدّه عقد سابق با اين امور از بين نمى رود و تا عدّه پايان نيابد ازدواج مجدّد او صحيح نمى باشد و نمى تواند بدون عدّه به عقد نکاح کسى درآيد.

سوال 912 :

هرگاه زنى به خاطر شيردادن بچه، عادت ماهانه نبيند، تکليف او براى طلاق چيست؟

جواب :

سه ماه بعد از آخرين نزديکى صبر مى کند و بعد اجراى صيغه طلاق مى شود، سپس عدّه سه ماه نگه مى دارد.

سوال 913 :

چنانچه زنى را در عدّه وفات عقد نمايند و بعد از حدود پانزده روز که عدّه تمام شده، عروسى نمايند و زفاف به عمل آيد يعنى عقد در عدّه و دخول در خارج عدّه بوده و زوجين هم جاهل به مسأله و حرمت ازدواج در عدّه بوده اند، لطفاً بفرماييد: آيا حرمت ابدى براى آنها ثابت شده يا فقط عقد باطل است؟ و آيا عدّه وفات را براى همسر اوّل بايد تمام کند يا خير؟ و به فرض اين که عقد باطل شده و بخواهند عقد جديد بخوانند آيا بايد براى همسر دوّم عدّه نگهدارد؟

جواب :

عقد ازدواج باطل است ولى حرمت ابدى نمى آورد و عدّه نسبت به وطى به شبهه در مورد شوهر دوّم بايد تمام شود و بعد مى تواند با شخص ديگرى ازدواج کند ولى ازدواج او با همسر دوّم نياز به عدّه وطى به شبهه ندارد.

سوال 914 :

زن مطلّقه اى پس از طلاق، يک يا دو بار عادت ماهانه ديده و سپس يائسه شده است، آيا باقيمانده عدّه ساقط است؟

جواب :

اگر يک بار عادت شده است بايد دو ماه ديگر عدّه نگهدارد و اگر دو بار عادت شده است بايد يک ماه عدّه نگهدارد.

سوال 915 :

اگر زنى به عقد موقّت مردى درآيد و مطمئن باشد که از آميزش با او حامله نشده است (مثلا مرد خواجه باشد يا زن رحم خود را خارج کرده باشد) آيا بايد پس از پايان مدّت عقد موقّت،عدّه نگهدارد؟

جواب :

اگر دخول حاصل شده است عدّه لازم است.

سوال 916 :

ابتداى عدّه وطى به شبهه چه زمانى است مدرک آن چيست؟

جواب :

مبدأ عدّه وطى به شبهه زمان حصول علم به وطى به شبهه است همان طور که در تعليقه ما بر عروة الوثقى نيز آمده است و مدرک، ظهور اخبار باب است (به تعليقه مراجعه کنيد).

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام طلاق

No image

عدّه طلاق

No image

طلاق رجعی

No image

احکام رجوع

پر بازدیدترین ها

No image

احکام طلاق

No image

طلاق رجعی

No image

مسائل متفرّقه طلاق

No image

عدّه طلاق

Powered by TayaCMS