ازدواج موقّت

ازدواج موقّت

ازدواج موقّت

سوال 753 :

عقد موقّت دوشيزه بدون اذن پدر چه حکمى دارد؟

جواب :

احتياط واجب آن است که با اجازه پدر باشد.

سوال 754 :

عقد موقّت از نظر اسلام چه حکمى دارد؟

جواب :

ازدواج موقّت يکى از احکام مسلّم فقهى است، شرح بيشتر را در کتاب ما به نام «اين است آيين ما»و همچنين در جلد 3 تفسير نمونه ذيل آيه 24 سوره نساء مطالعه کنيد.

سوال 755 :

شخصى زن جوانى را متعه کرده وبا اقرار خود مواقعه نيزانجام شده و زن مزبور پس از آن، وضع حمل کرده و طفل را به مرد متمتّع نسبت مى دهد ولى مرد منکر الحاق ولد به خود مى باشد آيا قسم به نفى ولد از طرف مرد در اين صورت مشروعيّت دارد؟

جواب :

چنانچه مرد اقرار به مواقعه دارد ولد به او ملحق است و با قسم از او نفى نمى شود.

سوال 756 :

آيا مرد مسلمانى که همسر مسلمان دارد مى تواند زن ذمّى رابه عقد موقّت خود درآورد؟

جواب :

متعه ذمّى بر مسلمان بدون اجازه همسر مسلمانش کراهت دارد.

سوال 757 :

اگر شخصى با زن بى شوهرى ازدواج موقّت کند و اين زن به برادرش اطّلاع ندهد، آيا اين کار خيانت به برادر محسوب مى شود؟ در صورتى که برادر با اين ازدواج مخالف باشد و زن شرايط ازدواج موقّت را داشته باشد آيا اين ازدواج جايز است؟

جواب :

اجازه برادر معتبر نيست و اطّلاع ندادن به او خيانت محسوب نمى شود ولى مشورت با او مناسب است.

سوال 758 :

مردى زنى را به عقد موقّت خود در مى آورد در بين مباشرت با آن زن شک مى کند که آيا او از زنانى است که زياد صيغه مى شود وعدّه نگه نمى دارد يا نه، آيا تحقيق واجب است؟

جواب :

سوال و تحقيق از زن واجب نيست.

سوال 759 :

آيا متعه اهل کتاب و کافر جايز است؟

جواب :

متعه اهل کتاب جايز است.

سوال 760 :

در صورت جايز بودن متعه اهل کتاب در کشورهاى غربى آيا بايد صيغه عقد به زبان عربى خوانده شود يا همان توافق بين 2 نفر بر سر زمان و مهريّه (در قالب هديه) کفايت مى کند ؟

جواب :

در صورتى که آشنا به عربى نباشد به هر زبانى جايز است ولى بايد به آنها تفهيم گردد که عقد ازدواج در اسلام دو نوع است که يک نوع آن عقد موقّت است که در برابر آن هديه اى پرداخت مى شود.

سوال 761 :

اين جانب به مدّت ده سال به عقد موقّت مردى درآمدم اين آقا مدّت سه سال است که رفته و من هيچ خبرى از او ندارم به دادگاه مدنى هم مراجعه کردم ولى هيچ نتيجه اى نگرفتم. خواهشمندم که مرا آزاد کنيد زيرا من شرايط ازدواج موقّت را نمى دانستم و کسى را هم ندارم و کارى هم ندارم که زندگيم را اداره کنم؟

جواب :

هرگاه به تشخيص حاکم شرع، شما در عسر و حرج شديد باشيد و راه حل نداشته باشيد و دسترسى به شوهرتان نيز نباشد، مى تواند باقيمانده مدّت را به شما ببخشد سپس عدّه نگهداريد و بعد شوهر کنيد.

سوال 762 :

اين جانب يکى از جانبازان انقلاب اسلامى هستم که از گردن به پايين فلج هستم و به هيچ وجه قادر به انجام کارهايم نيستم با توجّه به اين که يکى از خواهران راضى است که جهت رضاى خدا همه کارهايم غير از مسائل جنسى را انجام دهد آيا راهى براى محرميّت ما وجود دارد؟

جواب :

هرگاه صيغه عقد موقّت آن دختر (هر چند براى مدّت کوتاهى) براى پدر شما خوانده شود شما براى هميشه به او محرم خواهيد شد، البتّه مانند محرميّت مادر و خواهر نه محرميت همسر.

سوال 763 :

اگر پسر و دخترى بخواهند از طريق ازدواج موقّت با همديگر رابطه شرعى داشته باشند در صورتهاى زير چه شرايطى معتبر است:

الف) اگر رابطه صرفاً رابطه متعارف شغل يا تحصيلى باشد.

ب) اگر رابطه صرفاً به خاطر استمتاع جنسى بدون دخول باشد.

جواب :

اگر رابطه به خاطر آميزش جنسى (دخول) باشد.

جواب :

عقد موقّت يک نوع بيشتر نيست و همه اين آثار در آن جمع است مگر اين که در ضمن عقد شرط کنند که آميزش جنسى نباشد و در هر حال بنابر احتياط واجب اذن پدر شرط است.

سوال 764 :

اگر پسر و دخترى بخواهند از طريق ازدواج موقّت رابطه متعارف شغلى يا تحصيلى داشته باشند (بدون استمتاع جنسى و دخول) مستدعى است در دو فرض زير حکم اجازه پدر دختر را بيان کنيد.

الف) امکان دسترسى به ولىّ دختر نيست و فرضاً ايجاد رابطه شرعى، ضرورى و فورى است.

ب) امکان دسترسى هست امّا ولىّ دختر بدون منطق مخالفت مى کند و اصلا رضايت نمى دهد.

جواب :

در هر صورت احتياط واجب استيذان از ولىّ است ، در ضمن تجربه نشان داده است که اين رابطه ها مخصوصاً در جوانها معمولا در يک حد محدود و معيّنى ثابت نمى ماند و تدريجاً توسعه مى يابد ومايه مشکلات فراوانى مى شود.

سوال 765 :

کسى که قصد ازدواج موقّت دارد آيا مى تواند بدون اطّلاع ولىّ دختر از او خواستگارى کند؟ در دو صورت باکره بودن و بيوه بودن زن، حکم آن را بيان فرماييد.

جواب :

خواستگارى در هر صورت مانعى ندارد، ولى جارى کردن صيغه عقد بدون اذن ولى در باکره اشکال دارد امّا در بيوه رضايت طرفين براى اجراى صيغه عقد کافى است.

سوال 766 :

اگر شخصى با ترک ازدواج به حرام بيفتد و امکان ازدواج دائم را ندارد ولى ازدواج موقّت برايش امکان پذير است چه وظيفه اى دارد؟

جواب :

وظيفه او ازدواج موقّت است.

سوال 767 :

آيا در سقوط حقّ حضانت (حقّ سرپرستى و نگهدارى کودک) به وسيله ازدواج مجدّد فرقى بين ازدواج موقّت و دائم هست؟ و در صورتى که زن از شوهر دوّم طلاق بگيرد آيا حقّ حضانت که به خاطر شوهر کردنش ساقط شده بود دوباره باز مى گردد؟

جواب :

در صورت ازدواج حقّ حضانت زن ساقط مى شود خواه ازدواج دائم باشد يا موقّت، مگر اين که مدّت ازدواج موقّت کم و کوتاه باشد که در اين صورت ساقط نمى شود و هرگاه از شوهر دوّم طلاق بگيرد حقّ حضانت باز نمى گردد هر چند احتياط مستحب آن است که زوج و زوجه در اين مورد تراضى و تصالح کنند.

سوال 768 :

اگر مردى زنى را موقّتاً به مدّت هشتاد سال عقد نمايد حکم چه نوع عقدى را دارد؟ اگر شوهر چنين زنى مدّت چهارسال يا بيشتر مثلا در خارج زندگى نمايد و زن زنا کند آيا حکم زناى محصنه را دارد؟

جواب :

عقد مزبور عقد موقّت است و در فرض مسأله زناى محصنه نيست.

سوال 769 :

زوج در حال عصبانيّت و ناراحتى و اختلاف با زوجه موقّت خود، ابراى مدّت و زمان عقد مى نمايد ولى بلافاصله نادم و پشيمان مى گردد آيا زوجه با اين ابرا مى تواند با ديگرى ازدواج نمايد و يا ابرا صحيح نيست و زوجيّت باقى است؟

جواب :

اگر در حال عصبانيّت عقل و شعور خود را از دست داده ابراى مدّت صحيح نبوده امّا اگر اين کار را از روى شعور و عقل کرده هرچند عصبانى بوده ابرا صحيح بوده است.

سوال 770 :

دخترى با مردى برخورد و تماس داشته است، مثلا در يک مکان با يکديگر کار مى کرده اند و يا تحصيل مى نموده اند، آن مرد اين دختر را جهت محرميّت و عدم وقوع در گناه، بدون اذن پدرش به عقد موقّت خود درآورده هر چند به صرف محرميّت اکتفا نشده و تقبيل و لمس انجام داده اند با توجّه به اين مقدّمه به دو سوال زير پاسخ دهيد:

الف) آيا اين دو گناهکارند و مرتکب معصيت گرديده اند؟

ب) آيا مادر دختر به اين مرد محرم شده است؟

جواب :

الف) چنين عقدى خالى از اشکال نيست و به صورت نامحرم با يکديگر رفتار کنند و براى رعايت احتياط مرد باقيمانده مدّت را ببخشد.

ب) در مورد مادر هم بايد احتياط کند.

سوال 771 :

آيا براى مردى که همسر دائم دارد ازدواج موقّت جايز است؟ (حکم مسأله را در صورتى که همسر دوّم در همان محل زندگى همسر دائم يا در محل ديگرى زندگى کند بيان فرماييد).

جواب :

اشکالى ندارد، لکن فقط در صورت ضرورت اين کار را بکند.

نظر سایر مراجع

No image

ازدواج موقّت

No image

ازدواج موقّت

استفاءسایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

صیغه عقد دائم و موقّت

No image

شرایط عقد ازدواج

No image

عیوب موجب فسخ

No image

محارم

پر بازدیدترین ها

No image

احکام رضاع

No image

مسائل متفرقه ازدواج

No image

شرایط عقد ازدواج

No image

احکام عقد دائم

No image

احکام نگاه کردن

Powered by TayaCMS