آيات کريمه قرآن
سوال 498 :
نوشتن و ايجاد نمودن آيات شريفه قرآن کريم و اسامى پروردگار متعال و حضرات معصومين عليهمالسلام بدون داشتن طهارت از حدث اصغر يا حدث اکبر، چه صورتى دارد؟
جواب :
اگر تماس بدنى با نوشته حاصل نشود، اشکال ندارد.
سوال 499 :
انگشترهايى که سورهاى از قرآن کريم بر روى آنها حک و نگاشته شده است، اگر سهوا بدون طهارت مس شود، اشکال دارد يا نه؟
جواب :
نوشته چنين انگشترهايى را عمدا نبايد بدون طهارت مس نمود و لازم است ترتيبى داد که نجس نگردد و بدون طهارت مس نشود؛ اما اگر سهوا بدون طهارت مس کند، گناه نکرده است.
سوال 500 :
اين که گفته شده: «مس نمودن آيات شريفه قرآن و اسامى پروردگار بدون طهارت جايز نيست»، آيا لمس نمودن با دست مراد است يا تماس هر قسمتى از بدن باشد، اشکال دارد؟ لمس نمودن با دستکش چه حکمى دارد؟
جواب :
هر قسمتى از بدن انسان که بدون طهارت با آيات قرآن و اسامى پروردگار تماس پيدا کند و آنها را لمس نمايد، حرام است و لمس نمودن با دستکش اشکال ندارد.
سوال 501 :
گاهى آيات کريمه قرآن مجيد را در فرشهاى ابريشمى مىبافند. آيا هنگام بافتن آيات کريمه، دست زدن به کلمات و حروف بافته شده آيات قرآنى حرام
(153)
است؟
جواب :
در موقع بافتن، تا وقتى به حدّى نرسيده که حروف و کلمه قرآنى به حساب آيد، بافتن و دست زدن بدون طهارت اشکالى ندارد؛ ولى پس از آن، نبايد بدن فرد مکلّف، بدون طهارت با آن قسمت تماس پيدا کند.
سوال 502 :
گاهى سايه آياتى که بر روى پارچه يا شيشه يا امثال آنها نوشته شده است، بر روى ديوار مىافتد و کاملاً نوشتههاى قرآن بر روى ديوار که از سايه درست شده است، قابل خواندن است و گاهى تصاوير پرژکتورى آيات قرآنى بر روى ديوار منعکس مىشود. دست کشيدن روى اين سايهها و تصاوير منعکس شده بر روى ديوار، بدون وضو چه حکمى دارد؟
جواب :
اگر لمس آيات شريفه قرآن صدق نمايد، بدون طهارت جايز نيست؛ ولى اگر با جلو بردن دست، سايه و يا تصوير، محو شود، اشکال ندارد.
سوال 503 :
آيا دست کشيدن روى صفحه تلويزيون، هنگامى که آيات قرآن را نشان مىدهد، بدون وضو اشکال دارد؟
جواب :
اشکال ندارد.
سوال 504 :
امروزه در بيشتر مجلات و روزنامهها و نشريات، به مناسبتهاى مختلف آيات شريفه قرآن و اسامى مبارکه پروردگار و حضرات معصومين عليهمالسلام را به چاپ مىرسانند و از طرفى کاغذ اين نشريات در زير دست و پا ريخته مىشود يا در کارهايى مثل بسته بندى اجناس و يا پاک کردن شيشه و... مورد استفاده قرار مىگيرد. در اين موارد چه کار بايد کرد؟
جواب :
چاپ و نشر آنها حرام نيست. اگر ممکن است از ترجمه آيات استفاده کنند، تا هتک حرمت نشود و خريداران از انداختن در جاهايى که موجب هتک حرمت مىشود، بايد خوددارى نمايند و اگر کسى آيات قرآن و يا اسماء متبرکه را در مثل آن جاها ببيند، بايد بردارد و در جايى بگذارد که محفوظ
(154)
باشد.
سوال 505 :
در اطلاعيههايى که براى تبليغات مختلف چاپ مىشود، مشاهده مىشود که عبارت «بسم اللّه الرحمن الرحيم» يا «بسمه تعالى» را مىنويسند و پس از مدتى اين ورقها زيردست و پا قرار مىگيرد، حکم اين مسأله چيست؟
جواب :
بايد از زير دست و پا انداختن و هتک حرمت، جلوگيرى شود.
سوال 506 :
معمولاً فروش و يا صادر نمودن فرشهايى که آيات شريفه قرآن در آنها نقش بسته، به کشورهاى غير مسلمان بدون مانع است. با علم به اين که کفّار به آيات قرآن دست مىزنند و يا حرمت آيات را نگه نمىدارند، فروش اين گونه فرشها چه حکمى دارد؟
جواب :
مسلمانان از در اختيار گذاشتن قرآن نسبت به افرادى که احترام آن را رعايت نمىکنند، اجتناب نمايند و در موقع فروش، اگر فروشنده احتمال بدهد که خريدار، رعايت امور شرعى را خواهد کرد، اشکال ندارد، والاّ محلّ اشکال است.
سوال 507 :
آيا مىتوان بچه را در حالت تخلّى، رو به قبله يا پشت به قبله نگه داشت؟ و اگر بچه بدون طهارت، دست به قرآن يا اسامى خدا و پيغمبر صلىاللهعليهوآله و مقدّسات بزند، واجب است او را منع کنند؟
جواب :
نگه داشتن بچه در حال تخلّى، رو به قبله و پشت به آن حرام نيست و ممانعت او از دست زدن بدون طهارت به قرآن و اسامى مقدّس واجب نيست، مگر اين که باعث هتک شود؛ ولى خوب است از اول، بچه را با آداب دين آشنا کنند.
سوال 508 :
آيا همراه داشتن زيارت عاشورا و يا قرآن در دستشويىها اشکال دارد يا خير؟
(155)
جواب :
همراه داشتن اشکال ندارد؛ ولى مواظبت شود که موجب هتک يا نجس شدن آنها گردد.
سوال 509 :
با توجه به فصل سرما، در صورتى که با لوازم همراه خود وارد مستراح شويم و در بين آنها کتب دعا و قرآن باشد، آيا اشکالى متوجه عمل ماست؟
جواب :
همراه داشتن کتب ادعيه و يا قرآن به هنگام رفتن به مستراح، در صورتى که جاى آنها محفوظ باشد و احتمال افتادن آنها بر زمين و يا ـ نعوذ باللّه ـ به داخل مستراح داده نشود، اشکالى ندارد.
سوال 510 :
آيا تطهير قرآن کريم، بر عهده نجس کننده آن است يا برعهده همه مکلّفين؟ و اگر مستلزم صرف وقت زياد و يا صرف مال باشد، تطهير را چه کسى بايد انجام دهد؟
جواب :
گرچه تطهير قرآن به نحو واجب کفايى بر هر مکلّفى واجب است، ولکن اختصاص به نجس کننده نيز دارد و لذا حاکم، حق دارد او را به تطهير و صرف مال ملزم نمايد.
سوال 511 :
در تعدادى از کلمات قرآن، حرف «الف» به صورت کوتاه و بر روى حروف ديگر قرار مىگيرد، مانند «أصفيکم، صلوة، رحمن، إله، سموات، ذلک، هذا، هکذا، لکن، هولاء، اُولئک و...». نوشتن اين کلمات با «الف بلند» به صورت «أصفاکم، صلاة، رحمان، إلاه، سماوات، ذالک، هاذا، هاکذا، لاکن، هاؤلاء، اُولائک و...» در قرآنهاى آموزشى و به منظور روان خوانى و جلوگيرى از غلط خواندن مبتديان، چه حکمى دارد؟
جواب :
براى کتابت قرآن، دستور خاصّى وارد نشده است. بنا بر اين در صورتى که اين نحوه نوشتن، از نظر خبرگان رسم الخطّ عربى غلط محسوب نشود و باعث ايجاد اختلاف قرائت نگردد، اشکال ندارد؛ ولى بايد رسم الخطّ قرآنى تا حدّ امکان حفظ گردد.
(156)
سوال 512 :
آيا مخالفت با مقتضاى استخاره (با قرآن کريم يا تسبيح)، در مواردى که استخاره گرفته مىشود، جايز است؟
جواب :
سزاوار است به مقتضاى استخاره عمل کند، مگر آن که برايش واضح شود که عمل نکردن اَولى است.