احرام قبل از ميقات
سوال 87 :
آيا احرام بستن از ميقات بهتر است يا احرام بستن به واسطه نذر، قبل از رسيدن به ميقات؟
جواب :
احرام بستن از ميقات، افضل و احوط است.
سوال 88 :
کسى که با حالت احرام به جدّه مىآيد و بعد وسايل سفر به مدينه منوّره برايش فراهم مىشود و احرام خود را باطل مىنمايد و به مدينه مىرود و تصميم مىگيرد که در بازگشت به سوى مکه در مسجد شجره مُحرم شود، حکمش چيست؟
جواب :
اگر قبل از رسيدن به جدّه به طور صحيح مُحرم شده باشد (مانند مُحرم شدن با نذر)، تا انجام دادن اعمال عمره و تقصير کردن، بر احرامش باقى است و احرامش با نيّت و در آوردن لباس احرام، باطل نمىشود؛ ولى اگر احرامِ قبل از جدّه او به هر دليلى صحيح نبوده، احرام او از مسجد شجره صحيح و براى انجام دادن اعمال کافى است.
(515)
سوال 89 :
عدهاى بدون نذر کردن در هواپيما مُحرم شدهاند، حکم آن چيست؟
جواب :
احرامشان صحيح نيست.
سوال 90 :
اگر کسى براى انجام دادن عمره، به واسطه نذر، در خانهاش مُحرم شود و پس از اعمال متوجه شود که نذرش منعقد نشده بوده، حکم حجّش چيست؟
جواب :
اگر بعد از اعمال حج يا در بين اعمال حج متوجه شود، عمرهاش صحيح است و همچنين است اگر بعد از اتمام عمره تمتّع متوجه شود و وقت اعاده عمره را نداشته باشد و اگر بعد از عمره و قبل از اعمال حج متوجه شود و وقت اعاده داشته باشد، بايد به همان ترتيبى که در مسأله 212 مناسک حج آمده، مُحرم شود و عمره تمتّع را اعاده کند؛ ولى اگر قبل از اتمام عمره تمتّع متوجه شود، در صورت وسعت وقت، به همان ترتيبِ مسأله 212 مناسک حج مُحرم شود و عمره تمتّع را اعاده کند و اگر وقت تنگ است، عمره تمتّع او باطل است و براى حج، بايد به نيّت حجّ اِفراد مُحرم شود و مجزى است.