حَجّة الاسلام
سوال 1 :
کسى که حَجّة الاسلام به جا نياورده و در ماههاى حج، براى انجام عمره مفرده به مکه رفته، آيا لازم است در مکه باقى بماند و مراسم حج را به جا آورد و سپس به وطنش بازگردد؟
جواب :
ماندن در مکه براى به جا آوردن حج، بر او واجب نيست، مگر اين که در آن سال مستطيع باشد و يا از قبل مستطيع بوده و به حج نرفته است و تنها راه انجام دادن حج اين است که بماند و حج را انجام دهد که در اين صورت واجب است در مکه بماند و مراسم حج را به جا آورد.
سوال 2 :
بنده تاکنون سه بار به عنوان مبلّغ زباندان به مکه معظّمه مشرّف شدهام و هر سه بار، مأموريت کارى محسوب شده است و علاوه بر مخارج سفر، مبلغى هم به عنوان حقّ مأموريت دريافت کردهام. با توجه به اين که در آن سه بار، مستطيع نبودهام و اکنون مستطيع شدهام، آيا بايد باز هم حجّ واجب را به جا آورم و اگر به حجّ تمتّع مشرّف شدم، نيّت اين جانب چه بايد باشد؟ حجّ واجب، مستحبّى يا ما في الذمّه؟
جواب :
در مفروض سوال، اگر در سفرهاى قبلى قصد حَجّة الاسلام و يا قصد وظيفه فعلى کرده باشيد و وظايف مأموريت، با انجام مناسک حج منافاتى نداشته و صحيح انجام شده باشد، از حَجّة الاسلام کفايت مىکند و اگر قصد حَجّة الاسلام نداشتهايد، بنا بر احتياط پس از استطاعت، قصد «ما فى الذمّه» کنيد.
(491)
سوال 3 :
شخصى يک بار به حج مشرّف مىشود؛ ولى مىگويد: «حج را آن طور که دلخواه من باشد، انجام ندادم» و اراده مىکند که حج را براى بار دوم انجام دهد. آيا در بار دوم، بايد نيّت احتياط کند يا نيّت «ما فى الذمّه»؟
جواب :
هر دو نيّت صحيح است.
سوال 4 :
شخصى در سالى که مستطيع شده است، قبل از فرا رسيدن ماههاى حج، قصد توطّن در مکه معظّمه را مىنمايد. آيا وى به جاى حجّ تمتّع بايد حجّ اِفراد به جا آورد؟
جواب :
در فرض مذکور، حجّ تمتّع واجب است.
سوال 5 :
کسى که وظيفهاش حجّ اِفراد است، اگر از روى جهل به حکم مسأله، حجّ تمتّع انجام دهد، چه بايد بکند؟
جواب :
بايد حج را اعاده کند.
سوال 6 :
براى اين که کسى حکم مجاور خانه خدا را پيدا کند، بايد چه مدت در مکه بماند؟ و آيا لازم است در اين مدت، قصد و نيّت مجاورت هم داشته باشد يا خير؟ پس از تحقّق حکم مجاورت، اگر بخواهد حج انجام دهد، کدام نوع حج را به جا آورد؟
جواب :
کسى که دو سال تمام در مکه به قصد مجاورت بماند و وارد سال سوم شود و پس از دو سال مستطيع شود، وظيفه او حجّ قِران يا اِفراد است.
سوال 7 :
زنى بر اثر خوف از مقارنت عمره تمتّع او با ايّام حيض، در مسجد شجره به قصد حجّ اِفراد مُحرم شده است؛ ولى پس از ورود به مکه مکرّمه حيض نمىشود. آيا با همان احرام بايد حجّ اِفراد انجام دهد يا عمره تمتّع؟
جواب :
در فرض مذکور که پس از ورود به مکه، کشف خلاف شده است، بايد نيّت خود را به عمره تمتّع برگرداند و تجديد احرام لازم نيست.
(492)