عرفات، مشعر الحرام و منى
سوال 225 :
آيا سرزمينهاى عرفات و مشعر و منى، جزء حرم مکه محسوب مىشوند و احکام حرم را دارند؟
(551)
جواب :
عرفات، جزء حرم نيست و احکام آن را ندارد؛ ولى مشعر و منى جزء حرم هستند.
سوال 226 :
آيا حدودى که فعلاً براى مشاعر مقدّسه، مثل عرفات و منى معيّن شده، معتبر است و مىتوان بر آن اعتماد کرد؟
جواب :
در اين موضوع، براى حصول اطمينان بايد به اهل خبره موثّق رجوع شود.
سوال 227 :
اگر احتمال دهيم که در حدّ عرضى مشعر الحرام کوه وجود داشته و به جهت توسعه مشعر الحرام آن را از بين بردهاند، آيا اين احتمال منجّز است و موجب احتياط مىشود؟
جواب :
صرفِ احتمال از بين بردن کوه و توسعه موقف، منجّز نيست و موجب احتياط نمىشود.
سوال 228 :
آيا ارتفاعات و کوههاى محيط به منى، جزء منى محسوب مىشوند يا خير؟ آيا ذبح قربانى در روز عيد در ارتفاعات و کوههاى مذکور، حکم ذبح در منى را دارد يا خير؟
جواب :
حدود منى از طرف وادى مُحسّر و جمره عقبه روشن است؛ ولى کوهها و ارتفاعات طرفين، ظاهرا جزء منى نيستند و ذبح در آن مکانها احتياطا کفايت نمىکند، مگر در دامنه ارتفاعات. در بعضى از نقشهها که در مکه مىفروشند، بعضى از ارتفاعات را از منى محسوب داشتهاند؛ ولى ثبوت مطلب با اين نقشهها خالى از اشکال نيست.
سوال 229 :
آيا حدّ منى، جمره عقبه است يا خود عقبه که گردنه بزرگى است؟
جواب :
قدر متيقّنِ حدّ منى، جمره عقبه است.
سوال 230 :
وقتى که هلال ماه ذى الحجّه براى ما ثابت نشود، ولى قاضى مکه حکم
(552)
به ثبوت هلال کند، چه بايد کرد؟ به اين جهت، در مراسم حج براى تعيين روز عرفه و وقوف در عرفات براى ما مشکل پيش آمد و از اين بابت نمىدانيم که آيا واجبات حج را درست انجام دادهايم يا خير و آيا اين حج را حَجّة الاسلام قرار دهيم يا نه؟
جواب :
اگر قاضى مکه مکرّمه، حکم به ثبوت هلال کرد، تبعيت از او لازم است، ولو اين که علم به خلاف وجود داشته باشد و حج هم صحيح است.
سوال 231 :
پس از وقوف در عرفات، آيا حاجى مجاز است در شب عيد به مشعرالحرام نرود، مثلاً چند ساعتى به مکه برود و پيش از اذان صبح يا پيش از نيمه شب خود را به مشعر برساند يا بايد مستقيم به مشعر برود؟
جواب :
بنا بر احتياط واجب بايد مستقيم به مشعرالحرام برود و شب را به قصد قربت در مشعر بگذراند.
سوال 232 :
اگر معذور پس از وقوف اضطرارى مشعر الحرام، از مشعر خارج شد و پيش از طلوع فجر عذر او برطرف شد، آيا بازگشت به مشعر الحرام براى درک وقوف اختيارى لازم است؟
جواب :
بايد براى درک وقوف اختيارى به مشعر باز گردد.
سوال 233 :
مسئولين حج در عرفات و منى، منطقهاى را بين حجّاج تقسيم مىکنند و هر گروهى داراى جاى مخصوصى مىشود. آيا اختصاص مکان خاصّى به يک گروه، براى آنها حقّى ايجاد مىکند؟ و آيا قرار گرفتن در مکان مخصوص ديگران، براى وقوف مضر است يا خير؟
جواب :
چنانچه با وقوف در مکان خاصّى که ديگران به آن سبقت گرفتهاند، حقّ ديگران تضييع شود، احوط ترک وقوف در آن جاست؛ ولى وقوف، صحيح است.
سوال 234 :
چند تن از خدمه کاروانى مقدارى از اثاثيه کاروان را از عرفات به
(553)
مکه معظّمه مىبردند و سپس از مکه به مشعر باز مىگردند و تا صبح در مشعر باقى مىمانند. آيا در اين صورت حجّشان صحيح است؟
جواب :
در فرض مذکور، حجّ آنها صحيح است؛ ولى چنانچه خروج آنها از عرفات قبل از غروب بوده، معصيت کردهاند و به ترتيبى که در کتاب مناسک حج آمده، بايد کفّاره بدهند.
سوال 235 :
خارج شدن از مکه و منى و مثلاً رفتن به جدّه، طائف و مدينه در موارد ذيل چگونه است؟
الف. پس از اعمال روز عيد قربان و پيش از اعمال مکه؛
ب. در روز يازدهم، پس از رمى جمرات؛
جواب :
پس از بيتوته نيمه اول شب يازدهم يا دوازدهم؛
د. پس از اعمال ايّام تشريق و پيش از اعمال مکه.
جواب :
در تمام موارد مذکور جايز است.
سوال 236 :
حاجيانى که به سبب قربانى کردن، بدن و لباس احرامشان خونى و نجس مىشود و گاهى تا بازگشت به مکه نيز امکان تطهير و پاکيزگى براى آنها نيست، چه کار بايد کنند؟ و نمازى که با اين حالت در منى مىخوانند، چه حکمى دارد؟
جواب :
اگر تطهير يا تبديل لباس احرام، ولو با رفتن به مکه، حرجى نباشد، بايد تطهير يا تبديل کنند و اگر حرجى باشد، تأخير آن تا بازگشت به مکه و نماز با آن حالت اشکال ندارد.