پوشيدن لباس دوخته
سوال 131 :
کسى که از روى فراموشى يا ندانستن مسأله يا خجالت کشيدن، در حال احرام بستن، شورت دوخته را در نياورده و به همين صورت به مکه آمده، چه حکمى دارد؟
جواب :
اگر در نياوردن لباس دوخته به هنگام احرام بستن از روى علم و عمد نباشد، اشکالى ندارد و کفّاره نيز واجب نيست؛ اما به محض التفات بايد لباس دوخته را درآورد و اگر از روى علم و عمد اين کار را کرده باشد (مثل اين که با علم به مسأله به جهت خجالت کشيدن لباس دوخته را در نياورده باشد)، صحّت احرامش محلّ اشکال است.
سوال 132 :
آيا جايز است حاجيان براى حفظ خود از سرما، در عرفات و مشعر و منى بر روى خودشان ملحفه يا پتوى دوخته شده بکشند؟
جواب :
انداختن ملحفه و پتوى دوخته بر روى خود در حال دراز کشيدن، چنانچه به صورت لباس نباشد، اشکال ندارد و موجب کفّاره هم نيست و در حال نشستن و ايستادن، بر دوش خود نيندازند، مگر اين که ضرورت داشته باشد؛ ولى انجام دادن اين کار در حال ضرورت هم موجب کفّاره است.
سوال 133 :
اگر حاجى، هميان را به قصد محکم شدن لنگ بر کمر ببندد، نه براى حفظ پول خود، آيا اين کار، بخصوص هنگامى که هميان دوخته شده باشد، جايز است؟
جواب :
اشکال ندارد.
سوال 134 :
استفاده از ماسک بهداشتى براى مردان در حج ـ با توجه به اين که
(528)
بعضى از ماسکها دوخته شده است و نخى دارد که براى نگهدارى ماسک بر روى صورت، بايد نخ را به پشت گوش و يا پشت سر انداخت ـ چه حکمى دارد؟ و استفاده از آن براى زنان، با توجه به پوشيده شدن صورتشان حکمش چيست؟ و چنانچه به خاطر حفظ بهداشت و جلوگيرى از امراض، استفاده از آن حرام نباشد، آيا کفّاره دارد يا خير؟
جواب :
استفاده از ماسک دوخته، براى مرد اشکال ندارد و موجب کفّاره نيست؛ ولى براى زن، با عدم ضرورت جايز نيست و در حال ضرورت اشکال ندارد؛ ولى در هر صورت اگر با علم و عمد صورت خود را بپوشاند، بنا بر احتياط بايد يک گوسفند کفّاره بدهد.