اسماى متبرّکه
آب کشيدن قرآن
سوال 254 :
آب کشيدن قرآن نجس، در صورت از بين رفتن آن پس از آب کشى چه حکمى دارد؟
جواب :
آب کشيدن قرآن نجس لازم است، هر چند قرآن غير قابل استفاده شود.
حرمت نوشتن قرآن با خون يا نجس ديگر يا متنجّس
سوال 255 :
نوشتن قرآن با خون يا نجس يا متنجّس ديگر چه حکمى دارد؟
جواب :
حرام است و حرمت آن از نجس کردن قرآن شديدتر است و محو آن لازم است.
دست زدن به قسمتى از اسامى متبرّکه
سوال 256 :
آيه و يا کلمه اى از قرآن مانند «اللّه » قيچى شده است، دست زدن بدون وضو به آن آيه يا کلمه اشکال دارد؟
جواب :
جايز نيست.
سوال 257 :
آيا دست زدن به کلماتى مانند «بسمه تعالى» يا «هو» يا کلمات فارسى مانند «خدا» و غيره بدون وضو اشکال دارد؟
جواب :
جايز نيست.
اسامى متبرّکه به زبان هاى ديگر
سوال 258 :
آيا کلماتى مانند «بسمه تعالى» و «اللّه » که به زبان هاى خارجى نوشته شوند، جزو اسماى متبرّکه محسوب مى شوند.
جواب :
بله، جزو اسماى متبرکه محسوب مى شوند.
سايه اسامى و عبارات متبرّکه
سوال 259 :
آيا دست زدن به سايه ى آيه ى قرآن که مثلاً روى در حياط، آهن برى شده، بدون وضو اشکال دارد؟
جواب :
ظاهرا اشکالى ندارد.
دست زدن به آب با وجود کاغذ قرآن
سوال 260 :
دست زدن بدون وضو به آبى که چند ورق از قرآن يا کلمه «اللّه » در آن افتاده است، چه حکمى دارد؟
جواب :
اشکال ندارد.
دفن و سوزاندن قرآن
سوال 261 :
دفن کردن يا سوزاندن قرآنى که قابل استفاده نيست چه حکمى دارد؟
جواب :
بايد در جايى که موجب هتک و يا نجاست نشود دفن نمود و از سوزاندن اجتناب کرد.
نشستن روى روزنامه
سوال 262 :
آيا اگر شخصى بر روى روزنامه اى بنشيند که ممکن است آيه يا حديثى روى آن نوشته شده باشد، اشکال دارد؟
جواب :
در صورت يقين يا اطمينان به چنين نوشتارى از کارهايى که موجب هتک است، بايد اجتناب نمود.
دور ريختن روزنامه با اسامى متبرکه
سوال 263 :
دور ريختن روزنامه يا کاغذهاى باطله که داراى اسماى متبرکه است، چه حکمى دارد؟
جواب :
از کارهايى که موجب هتک است بايد اجتناب نمود.
استفاده از روزنامه براى بسته بندى
سوال 264 :
آيا استفاده کردن از روزنامه و مجلات باطله که داراى اسامى متبرکه و ائمه ـ عليهم السّلام ـ هستند، براى بسته بندى کردن سبزى جات يا پاک کردن شيشه و... اشکال دارد؟
جواب :
در صورت عدم علم به وجود چنين اسمايى در آن ها، اشکال ندارد.
چاپ الفاظ متبرکه بر اشياء
سوال 265 :
چاپ کردن الفاظ جلاله و ائمه ـ عليهم السّلام ـ بر روى جاکليدى يا وسايل ديگر، چه حکمى دارد؟
جواب :
در صورتى که موارد استفاده آن، هتک محسوب نشود، بى اشکال است.
محو اسماى متبرّکه
سوال 266 :
از چه طريقى مى شود اسماى متبرکه را از بين برد؟ آيا خط کشيدن روى آن ها کافى است؟
جواب :
بايد به نحوى که موجب هتک نشود به طور کامل آن را محو کند و يا در رودخانه يا چاه تميز بيندازد.
پاره کردن اسماى متبرکه
سوال 267 :
قطعه قطعه کردن اسماى متبرکه که غير قابل خواندن شوند چه حکمى دارد؟ و آيا محو کردن اسماى مبارکه و آيات قرآن و ساقط شدن حکم آن ها با حذف و اضافه کردن حروف کافى است؟
جواب :
پاره کردن آن ها جايز نيست، ولى محو کردن آن ها جايز است.
اسماى متبرکه افتاده در معابر عمومى
سوال 268 :
در مورد اسامى متبرّکه که در خيابان ها بر روى زمين افتاده، آيا مسؤوليتى بر عهده کسى که آن را ببيند هست يا خير؟ و نيز براى رفع اين مشکل چه بايد بکنيم؟
جواب :
کسى که آن ها را ببيند بايد آن ها را بردارد و احترام کند.
اسماى حک شده بر محصولات آستان قدس رضوى
سوال 269 :
آستان قدس رضوى داراى کارخانه ها و محصولات فراوانى است که از جمله آن ها کيک، ماست، و... بر تمام بسته ها، کارتن ها و ظروف اين محصولات آرم «آستان قدس رضوى» حک شده است، آيا چاپ عنوان «رضوى» بر بسته هايى که قطعا در زباله و زير دست و پا ريخته مى شود جايز است؟ و آيا عابرين موظف به جمع آورى چنين نوشته هايى از سطح خيابان ها و معابر هستند؟ در صورت عسر و حرج در اين باب تکليف چيست؟
جواب :
اسم منسوب به امامان ـ مانند رضوى ـ هم مورد احتياط است.
اطمينان از عدم اسماى جلاله در اوراق
سوال 270 :
آيا هنگام انداختن اوراق امتحانى تصحيح شده در زباله يا سوزاندن آن ها، بايد اطمينان حاصل شود که اسماى متبرکه در آن ها نباشد؟
جواب :
خير، عدم اطمينان به بودن، رفع کننده تکليف است.
انداختن اسماى متبرکه در جوى آب
سوال 271 :
انداختن اسماى متبرکه در نهرها و جوى ها چه حکمى دارد؟
جواب :
اگر آب جارى دارد، مانعى ندارد.
افتادن سکه منقوش به اسم ائمه در دست شويى
سوال 272 :
اگر سکه ى 10 تومانى که نام مبارک حضرت رضا ـ عليه السّلام ـ روى آن است در دستشويى بيفتد و نتوان آن را بيرون آورد وظيفه ما چيست؟
جواب :
بيرون آوردن و آب کشيدن آن اگرچه خرج داشته باشد، بر کسى که آن را انداخته واجب است و اگر او اين کار را نکرد يا نتوانست انجام دهد، بر ديگران واجب مى شود و خرج آن از بيت المال داده مى شود و اگر بيرون آوردن آن ممکن نباشد، کسانى که مطلع هستند نبايد به آن مستراح بروند ولى وجوب اعلام، محل تأمل است.
بلعيدن صفحه ى قرآن توسط حيوانِ حلال گوشت
سوال 273 :
اگر حيوان حلال گوشتى صفحه اى از قرآن را ببلعد وظيفه صاحب حيوان چيست؟
جواب :
ظاهرا وظيفه اى ندارد.
خمير کردن قرآن هاى کهنه
سوال 274 :
آيا شرعا قرار دادن قرآن هاى قديمى و بدون استفاده در دستگاه هايى براى خمير کردن آن ها جايز است؟
جواب :
جايز نيست.
حک آيه ى قرآن بر قبرها
سوال 275 :
حک کردن آيات قرآن روى قبرها چه حکمى دارد؟
جواب :
اگر محل عبور و مرور است، جايز نيست.
سوال 276 :
آيا مسؤولان گورستان مى توانند از حک کردن آيات قرآن روى قبرها جلوگيرى کنند؟
جواب :
بله مى توانند بلکه اگر در مورد هتک است واجب است جلوگيرى نمايند.
سوال 277 :
محو کردن لفظ جلاله «اللّه » يا آيه ى قرآن روى سنگ هاى قبر بدون اجازه ى صاحب آن ها، در صورت دست رسى نداشتن به آن ها، چه حکمى دارد؟
جواب :
اگر در معرض هتک است، جايز است.
آب کردن قطعه طلايى داراى اسم جلاله يا قرآن
سوال 278 :
گاهى روى قطعه يا شمش طلا، قرآن يا اسم جلاله حکّ شده است. آب کردن چنين طلاهايى شرعا چه حکمى دارد؟
جواب :
اگر موجب هتک آن نباشد اشکال ندارد، مانند محو کردن آن ها.
نجس شدن نوار قرآن
سوال 279 :
اگر نوارهايى که آيات قرآن در آن ها ضبط شده است در فاضلاب بيفتد يا بسوزد، وظيفه ى ما چيست؟
جواب :
حفظ حرمت آن ها خوب است.
قرار دادن قرآن در اختيار کافر
سوال 280 :
آيا جايز است که معلّمين، قرآن را در اختيار دانش آموزان بهايى، يا اهل کتاب قرار دهند؟
جواب :
اشکال دارد.
خال کوبى
سوال 281 :
آيا خال کوبى روى بدن و هم چنين خال کوبى اسم هاى ائمه ـ عليهم السّلام ـ روى بدن اشکال دارد؟ آيا نجس نمودن و يا دست کشيدن بدون طهارت بر آن ها حرام است؟
جواب :
خال کوبى اگر مشتمل بر ضرر رساندن قابل توجه به نفس نيست، اشکال ندارد و اما خال کوبى اسامى ائمه ـ عليهم السّلام ـ و نجس نمودن يا دست کشيدن بدون طهارت بر آن ها، اشکال دارد.
استفاده از ظرف هاى داراى آيه هاى قرآن
سوال 282 :
حکم استفاده از ظروفى که آيه هاى قرآن در آن ها حکّ شده است، چيست؟
جواب :
اگر موجب نجس شدن نباشد مانعى ندارد، بلکه گاهى به آن ها تبرّک هم مى شود.