احرام

احرام

احرام

سوال 532 :

ـ آيا در نيّت احرام و ساير اعمال حج، قصد بر انجام عمل بدون ريا و توجه به عملى که انجام مى دهد، کافى است؟ و يا گذراندن از قلب، يا به زبان آوردن آن لازم است؟

جواب :

نيّت به تنهايى کافى است. ولى مستحب است که به زبان بياورد.

سوال 533 :

ـ اين جانب يک سال حج براى خود انجام داده ام و چند حج نيابتى نيز در سالهاى متعدّد انجام داده ام ان شاءالله امسال توفيق تشرف به حجّ خواهم داشت، آيا مى توانم به نيّت مافى الذّمه حج بجا آورم که اگر حج خود يا يکى از منوب عنه ها اشکال داشته بجاى آنها محسوب شود والاّ براى خودم مستحبى محسوب شود؟

جواب :

بلى مى توانيد به نحو مذکور نيت کنيد و چنانچه يک حج واجب ـ اعم از حجى که اصالتاً واجب بوده، يا نيابتاً واجب شده ـ بر ذمه شما باشد برئ الذمه مى شويد. والاّ حج ندبى خواهد بود.

سوال 534 :

ـ ولىّ طفل غير مميز طبق فتواى چه کسى او را محرم کند و اعمال او

----------

(صفحه221)

را انجام دهد؟

جواب :

طبق فتواى مجتهدى که خودش از او تقليد مى کند، عمل کند و در موارد اختلافى بهتر است احتياط کند.

سوال 535 :

ـ اگر زن در ميقات حائض باشد، و يقين کند که نمى تواند عمره تمتع را در وقت خود انجام دهد بايد به نيت عمره تمتع محرم شود و بعداً در ضيق وقت عدول به افراد کند. آيا با فرض يقين زن به اينکه مى داند تا آخر وقت پاک نمى شود. چگونه نيّت عمره تمتع کند؟ ملاک چيست؟

جواب :

ملاک عمل به وظيفه فعلى است و چون در حال حاضر مأمور و مکلف به حج تمتع است. نه اِفراد لذا فعلاً بايد نيت تکليف و امر فعلى را بکند. و يقين او به اينکه تا آخر وقت پاک نمى شود مانع از امکان نيت عمره طبق وظيفه فعلى نمى شود. مضافاً بر اينکه لعل الله يحدث بعد ذلک امراً.

سوال 536 :

ـ آيا بانوان هم براى احرام، بايد لنگ و ردا يا مشابه آن را بپوشند؟ و يا مى توانند در لباس معمولى خود محرم شوند؟

جواب :

به احتياط مستحب، در حال احرام که چند دقيقه بيشتر طول نمى کشد لنگ و ردا را روى لباس معمولى بپوشند.

سوال 537 :

ـ فرموده ايد احتياط مستحب آن است که زنها در حال نيّت و تلبيه. دو لباس احرام را بپوشند. سوال اين است که اگر عمداً نپوشند و در همان لباس معمولى خودشان محرم شوند، احرامشان باطل است يا خير؟

جواب :

خير. به احرام آنها ضرر نمى زند و باطل نيست.

سوال 538 :

ـ کسى بدون نيت احرام حج لباس احرام را پوشيده و با سايرين تلبيه را گفته است و بعد از وقوف در عرفات متوجه شده است، حکم او چيست؟

جواب :

اگر نيت انجام حج را داشته و تلبيه گفته، احرام محقق شده است و حج

----------

(صفحه222)

او صحيح است.

سوال 539 :

ـ شخصى عمره مفرده انجام داده و سپس براى عمره مفرده يا تمتع محرم شده، در اثناى عمل متوجه بطلان عمره قبل شد، وظيفه او چيست؟

جواب :

در فرض سوال هنوز در احرام اول باقى است و احرام دوم منعقد نشده و بايد اعمال عمره اول را تمام کند.

سوال 540 :

ـ اگر کسى عصياناً بدون احرام وارد مکه شد و حج و عمره اى هم قبلا بر او واجب نبوده، فعلا وظيفه اش چيست؟

جواب :

معصيت کرده، و فعلا تکليف خاصى ندارد، و ماندنش در مکه بى اشکال است. واگر بخواهد عمره مفرده بجاآورد مى تواند از ادنى الحل محرم شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احرام

No image

احرام

No image

احرام

No image

احرام

No image

احرام

No image

احرام

No image

احـــرام

No image

احـــرام

No image

احرام

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام خانواده

No image

طــلاق

No image

ارث

No image

حقـوق

No image

قـضـا

پر بازدیدترین ها

No image

مظالم عباد

No image

طهارات و نجاسات

No image

غسل مس میت

No image

نماز

No image

احکام اموات

Powered by TayaCMS