مسائل متفرقه عزادارى

مسائل متفرقه عزادارى

مسائل متفرقه عزادارى

سوال 2177 :

در ايام سوگوارى اباعبدالله الحسين (عليه السلام) نماز مقدم است يا عزادارى؟

جواب :

بهتر آن است که نماز را مقدم دارند. همانطور که امام حسين در روز عاشورا هنگام ظهر، نماز ظهر اقامه کردند.

سوال 2178 :

مقاتل معتبره اعم از فارسى و عربى از نظر حضرتعالى کدامند؟

جواب :

کتاب لهوف و نفس المهموم و ترجمه آن از کتابهاى معتبره مقاتل مى باشند.

سوال 2179 :

آيا پول دادن به مرثيه سرايانى که در لابلاى اشعار خود، بعضى از مطالب بى مدرک يا ضعيف السند را طرح مى کنند يا با غنا مى خوانند صحيح است؟ و آيا اصل عزادارى در اثر اين کار خلاف، حرام مى شود؟

جواب :

با اين گونه مسائل نمى شود در برابر سنت ديرينه عزادارى و مرثيه خوانى ايجاد شبهه کرد. البته غنا حرام است. هرچند با خواندن قرآن همراه باشد. و لازم است از مرثيه سرايانى استفاده شود که مطالب صحيح و واقعى را بيان مى کنند.

سوال 2180 :

آيا جايز است پارچه و دستمالهايى را که ايام محرم بر روى علم مى بندند، بفروش برسانند. و در عزادارى و تعمير حسينيه مصرف کنند؟

جواب :

اگر در مراسم عزادارى محل حاجت نباشد، و زايد بر متعارف باشد،

(صفحه584)

مى توانند بفروشند. و به مصارف عزادارى و احتياجات حسينيه ها برسانند. و بهتر است که از اهداکنندگان استجازه کنند. و براى مشترى هرگونه تصرفات جايز است.

سوال 2181 :

در مورد تعزيه و روضه هايى که به نام ازدواج حضرت قاسم (عليه السلام) در کربلا خوانده مى شود، چه مى فرماييد؟

جواب :

آنچه در مورد عروسى حضرت قاسم مطرح شده يا مى شود صحيح نيست. و اثرى از اين قضيه در کتب معتبره وجود ندارد. مضافاً بر اينکه حضرت قاسم به سنّ ازدواج نرسيده بود.

بلى، در کتاب منتخب مرحوم طريحى چيزهايى که مناسب ازدواج آن حضرت است نقل شده، ولى ظاهراً اين مطالب نادرست را بعد از آن مرحوم، افراد مغرض يا نادان به آن کتاب اضافه کرده اند. و مرحوم طريحى برتر از آن است که اين مطالب را که مناسبتى با واقعه عاشورا ندارد، در کتاب خود بنويسد. در عين حال آنچه در کتاب طريحى آمده به اين نحو که بعضى در مراسم تعزيه دارى و بصورت خرافى پياده مى کنند، نمى باشد.

سوال 2182 :

آيا برپا کردن مجلس جشن ميلاد ائمه (عليهم السلام) يا مجلس عزادارى و يا ميهمانى کردن، بدون اذن شوهر و بى رضايت او جايز است؟

جواب :

بدون اذن شوهر جايز نيست. و دعوت افراد بيگانه و اجازه ورود در منزل شوهر، بدون اذن جايز نيست. مگر احراز رضايت شود.

سوال 2183 :

در مجالس زنانه عزادارى، زنان مداحى و سخنرانى مى کنند، و صداى آنها با بلندگو به گوش مردان رهگذر مى رسد، آيا اين عمل جايز است؟

جواب :

شنيدن صداى ايشان اگر در معرض ريبه و التذاذ نباشد حرام نيست. ولى با اينکه خداوند متعال مى فرمايد: «فاسْئَلوهُنَّ مِنْ وَراءِ حجاب» خوب است که مجالس زنانه خصوصاً در رابطه با عزادارى و مداحى اهل البيت (عليهم السلام)طورى باشد که کاملا مراعات عفت بشود.

(صفحه585)

سوال 2184 :

ماتقول فيما اشتهر في ألسن الناس و جرى عليه المأتم والتعزية باسم تزويج قاسم ابن الحسن (عليهما السلام) في الکربلاء؟

جواب :

کل ما يذکر في عرس السيد الممتحن. القاسم بن الحسن (عليهما السلام) غير صحيح، و لم يرد به نص صحيح من المحدثين والمورخين في الکتب المعتبرة، مع عدم بلوغه سن الزواج.

نعم، نقل في منتخب الطريحى (رحمه الله) بعض الأمور المناسبة للزواج، لکن الظاهر (کما قال المُقَرَّمْ (رحمه الله)فى مقتله) انها مدسوسة في کتابه، والاّ فهو اجلّ من أن يذکر هذه القضية غير المناسبة لوقعة يوم العاشوراء مع اشتمالها على امور غير مناسبة لسيدالشهدا، عليه آلاف التحية والثناء. مضافاً الى أن المنقول فيه ليس بهذه الکيفية الخرافية. و على اىّ حال لاتصح النذورات المذکورة. و بديهي انّ وظيفة العلماء والخطباء الکرام بيان الحوادث الواقعة من الکتب المعتبرة، مثل کتاب کامل الزيارة واللهوف و نفس المهموم و مقتل المُقَرَّم و امثالها. و ايضاً من وظيفتهم ارشاد الجهلاء العوام، و أمرهم بالمعروف و نهيهم عن المنکرات. عصمناالله و إياکم و جميع المؤمنين من الزلل والهفوات.

(صفحه586)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

سینه زنى و زنجیرزنى

No image

تعزیه و شبیه خوانى

No image

استفاده از لباس سیاه

No image

قمه زنى

No image

استفاده از علم و علامت

پر بازدیدترین ها

No image

تعزیه و شبیه خوانى

No image

استفاده از لباس سیاه

No image

سینه زنى و زنجیرزنى

No image

استفاده از علم و علامت

No image

مسائل متفرقه عزادارى

Powered by TayaCMS