شرایط عقد (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

شرایط عقد (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

شرايط عقد

مسأله 2520 :

عقد ازدواج چند شرط دارد:

اوّل: آنکه به عربى صحيح خوانده شود. و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را بعربى صحيح بخوانند چنانچه ممکن باشد، احتياط واجب آن است کسى را که مى تواند بعربى صحيح بخواند وکيل کنند و اگر ممکن نباشد خودشان مى توانند بغير عربى بخوانند. امّا بايد لفظى بگويند که معنى زَوَّجْتُ و قَبِلْتُ را بفهماند.

دوّم: مرد و زن يا وکيل آنها که صيغه را مى خوانند قصد انشاء داشته باشند يعنى اگر خود مرد و زن صيغه را مى خوانند، زن به گفتن «زَوَّجْتُکَ نَفْسى» قصدش اين باشد که خود را زن او قرار دهد و مرد بگفتن «قَبِلْتُ التَّزويجَ» زن بودن او را براى خود قبول نمايد، و اگر وکيل مرد و زن صيغه را مى خوانند، بگفتن «زَوَّجْتُ و قَبِلْتُ» قصدشان اين باشد که مرد و زنى که آنان را وکيل کرده اند زن و شوهر شوند.

سوّم: کسى که صيغه عقد را مى خواند بايد بالغ و عاقل باشد، چه براى خودش بخواند، يا از طرف ديگرى وکيل شده باشد.

چهارم: اگر وکيل زن و شوهر يا ولىّ آنها صيغه را مى خوانند، در عقد، زن و شوهر را معيّن کنند مثلا اسم آنها را ببرند يا به آنها اشاره نمايند. پس کسى که چند دختر دارد، اگر به مردى بگويد: زَوَّجْتُکَ اِحَدى بَناتى (يعنى زن تو نمودم يکى از دخترانم را) و او بگويد: قَبِلْتُ يعنى قبول کردم، چون در موقع عقد، دختر معيّن نبوده عقد باطل است.

پنجم: زن و مرد به ازدواج راضى باشند ولى اگر زن ظاهراً با کراهت اذن دهد و معلوم باشد قلباً راضى است، عقد صحيح است.

مسأله 2521 :

اگر در عقد يک حرف غلط خوانده شود که معنى آن را عوض کند عقد باطل است.

مسأله 2522 :

کسى که دستور زبان عربى را نمى داند، اگر قرائتش صحيح باشد و معناى هر کلمه از عقد را جداگانه بداند و قصد انشاء بنمايد و از هر لفظى معناى آن را قصد نمايد مى تواند عقد را بخواند.

مسأله 2523 :

اگر زنى را براى مردى بدون اجازه آنان عقد کنند و بعداً زن و مرد بگويند به آن عقد راضى هستيم عقد صحيح است.

[423]

مسأله 2524 :

اگر زن و مرد يا يکى از آن دو را به ازدواج مجبور نمايند و بعد از خواندن عقد راضى شوند و بگويند به آن عقد راضى هستيم عقد صحيح است.

مسأله 2525 :

پدر و جدّ پدرى مى توانند براى فرزند پسر يا دختر نابالغ يا ديوانه خود که با حال ديوانگى بالغ شده است همسر بگيرند، و بعد از آنکه آن طفل بالغ شد، يا ديوانه عاقل گرديد، اگر ازدواجى که براى او کرده اند مفسده اى نداشته باشد، نمى تواند آن را بهم بزند و اگر مفسده اى داشته يا مصلحت نداشته باشد، عقد فضولى است و مى تواند آن را امضاء کرده يا عقد را بهم بزند.

مسأله 2526 :

اگر پدر، يا جدّ پدرى براى پسر نابالغ خود، زن بگيرد، پسر بايد بعد از بالغ شدن خرج آن زن را بدهد.

مسأله 2527 :

اگر پدر يا جدّ پدرى براى پسر نابالغ خود زن بگيرد، چنانچه پسر در موقع عقد مالى داشته، مديون مهر زن است، و اگر در موقع عقد مالى نداشته، پدر يا جدّ او بايد مهر زن را بدهند.

مسأله 2528 :

دخترى که بحدّ بلوغ رسيده و رشيده است يعنى مصلحت خود را تشخيص مى دهد اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه باکره باشد، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و برادر او لازم نيست.

مسأله 2529 :

اگر پدر و جد پدرى غائب باشند، به طورى که نشود از آنان اذن گرفت و دختر هم احتياج به شوهر کردن داشته باشد لازم نيست از پدر و جدّ پدرى اجازه بگيرند. و همچنين اگر همسر مناسبى براى دختر پيدا شود و بخواهد با پسرى که شرعاً و عرفاً هم کفو او مى باشد ازدواج کند و پدر و جدّ پدرى مانع مى شوند و سخت گيرى مى کنند در اين صورت نيز اجازه آنان لازم نيست، و همينطور اگر دختر باکره نباشد در صورتى که بکارتش بواسطه شوهر کردن از بين رفته باشد، اجازه پدر و جدّ لازم نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

طریقه وضو

No image

رفع مانع در وضو

No image

کمک کردن دیگرى در وضو

No image

وضو گرفتن قبل از وقت

No image

تجدید وضو

پر بازدیدترین ها

No image

وضو گرفتن قبل از وقت

No image

وضوی جبیره

No image

طریقه وضو

No image

رفع مانع در وضو

No image

مسائل متفرقه وضو

Powered by TayaCMS