قرائت
سوال 1 :
آيا گفتن تسبيحات اربعه سه مرتبه همچنين دو سلام اوّل پس از تشهّد واجب است ؟
جواب :
گفتن يکبار تسبيحات اربعه کفايت مىکند، گرچه سه مرتبه گفتن بهتر است و گفتن سلام اوّل مستحبّ است ولى اگر سلام دوّم را گفت بنابر احتياط واجب، بايد سومّى را هم بگويد .
سوال 2 :
اگر شخصى در سلام نماز أشهد أنّ عليّاً ولىّ الّله بخواند، آيا اقتدا به او جايز است ؟
جواب :
اقتدا جايز نيست .
سوال 3 :
اگر در حالت قرائت بعضى از آيات را اشتباهى و بدون قصد بخواند، آيا بايد تکرار کند يا خير ؟
جواب :
واجب است تکرار آن کلمهاى که اشتباهى خوانده بلکه احوط اعاده مجموع آيه است، تا معناى آن کامل شود، نه اصل سوره .
سوال 4 :
آيا رعايت قواعد تجويدى و مخارج حروف در نماز واجب است و اگر کسى آنها را رعايت نکرد، نماز او چه حکمى دارد ؟
جواب :
بايد طورى باشد که به آن قرائت صحيح گفته شود و لو کاملاً بصورت تجويد نباشد البتّه در بعضى از موارد مثل ادغام در حروف يرملون بنابر احتياط رعايتش واجب است، پس صحّت نماز يا عدم آن خالى از اشکال نيست .
سوال 5 :
شکّ در تعداد تسبيحات اربعه، چه حکمى دارد ؟
جواب :
اگر در همان حال ايستاده شکّ کند، بايد تکرار کند تا عدد لازم را بدست آورد .
سوال 6 :
کسى که نمىدانسته، مرد در حال نماز، نبايد طلا به دست کند و حالا متوجّه شده نمازهائى که خوانده چه صورت دارد ؟
جواب :
جاهل مقصّر، بايد نماز را اعاده کند .
سوال 7 :
تسبيحات اربعه را، با چند نفس مىتوان خواند و در چه صورت اشکال دارد ؟
جواب :
نفس موضوعيّت ندارد، بايد در خواندن تسبيحات، وقف به حرکت نشود و حکم اين مسئله در توضيح المسائل مسئله شماره 1013 بيان شده است .
سوال 8 :
بنابر فتواى مرجعى که مىگويد، در قرائت نماز بنابر احتياط واجب نبايد وقف به حرکت کرد، اگر مکلّفى مرتکب وقف به حرکت شد، نماز او چه صورت دارد ؟
جواب :
فردى که به احتياط مىخواهد عمل کند، يعنى به مرجع ديگر در اين احتياط رجوع نکرده، صحّت نماز محلّ اشکال است و بايد اعاده نمايد .
سوال 9 :
آيا دعا کردن به فارسى، در قنوت و سجده نمازهاى واجب جايز است ؟
جواب :
در نمازهاى واجب جايز نيست .
سوال 10 :
آيا جايز است بجاى مالک يوم الدين، ملک يوم الدين گفت ؟
جواب :
جايز است، امّا احوط مالک يوم الدين است .
سوال 11 :
شخصى در رکعت اوّل يا دوّم نماز بعد از قرائت حمد اشتباهاً بجاى قرائت سوره توحيد، مجدّداً حمد را خواند، چه صورت دارد ؟
جواب :
اگر به رکوع نرسيده، بايد يک سوره تمام بخواند و به رکوع رود ولى اگر به رکوع رسيده، نمازش اشکال ندارد .
سوال 12 :
آيا در نماز مغرب، عشاء و صبح وقتى مأموم صداى امام را مىشنود، مىتواند ذکر بگويد ؟
جواب :
ترک ذکر بهتر است، گرچه گفتن تسبيح اشکالى ندارد .
سوال 13 :
آيا بنظر حضرتعالى بسم الّله الرّحمن الرّحيم جزء سوره است که بقصد آن سوره گفته شود ؟
جواب :
بلى جزء سوره است .
سوال 14 :
کسى که دندانش افتاده يا کشيده و نمىتواند قرائت را درست بخواند آيا لازم است دندان مصنوعى بگذارد، تا بتواند نماز را صحيح بخواند ؟
جواب :
در صورتى که موجب عسر و حرج نباشد، واجب است بگذارد .
سوال 15 :
فردى که مدّت زيادى به جاى ربَّنا، ربُّنا مىگفته آيا نمازهاى او باطل است ؟
جواب :
حکم به بطلان مشکل است، گرچه احتياط در اعاده است .
سوال 16 :
اگر ندانيم چند بار تسبيحات اربعه گفتهايم، تکليف چيست ؟
جواب :
مىتواند بنا را بر اقلّ بگذارد و تا رسيدن به 3 تسبيح بقصد رجاء بياورد .
سوال 17 :
شخصى در اثناء نماز، ادامه نماز يادش رفته حال در اثناء حمد يا سوره يا ذکر رکوع و سجود يا تشهّد و سلام هر چه فکر کرد ادامه نماز يادش نيامد، وقت هم ضيق است، آيا هر چه يادش آمد ادامه دهد، بعد قضا کند يا نماز را رها کند دوباره اداء در وقت نمايد واگر وقت نداشت حتّى براى يک رکعت نماز را قضا کند ؟
جواب :
اگر دنباله قرائت يا ذکر يادش آمد بخواند ولى اگر مطمئن هست که يادش نمىآيد و وسيلهاى هم ندارد که او را تذکّر دهد، مىتواند نماز را قطع کند و دوباره بخواند و لو قضا .
سوال 18 :
آيا بلند خواندن قرائت نماز ظهر روز جمعه جايز است ؟
جواب :
جايز است و امّا ترکش اولى است .
سوال 19 :
آيا جهر و اخفات در قرائت واجب است يا تمام اذکار نماز است ؟
جواب :
جهر اخفات در قرائت، آن هم در حمد و سوره رکعت اوّل و دوّم واجب است .
سوال 20 :
سورههاى والضّحى و الم نشرح و فيل وايلاف که در نماز حکم سوره واحده دارد آيا در غير نماز هم داراى همين حکم است مثل خطبه جمعه چرا ؟
جواب :
مسئله مورد خلاف است و اخبار هم دلالت بر وحدت در غير نماز ندارد، بلکه همين قدر وارد است که يکى از آنها در نماز کفايت نمىکند، لذا بعيد نيست در مثل نذر سوره واحده يکى کفايت کند، گرچه احتياط در خواندن هر دو خالى از وجه نيست .
سوال 21 :
گفتن تسبيحات اربعه، چهار بار سهواً چه صورت دارد ؟
جواب :
اشکال ندارد .