احکام قسم

احکام قسم

احکام قسم

سوال 1 :

دو نفر دوست مرتکب عمل زشتى شدند يکى آنها توبه کرد و قسم ياد کرد به ترک آن لکن دوست ديگر آن را وادار به همان عمل زشت نمود و تهديد کرد که اگر اجابت نکنى خودکشى مى‌کنم آيا شکستن قسم براى او جايز است يا خير و آيا کفّاره دارد ؟

جواب :

شکستن قسم جايز نيست و در صورتى که قسم شرعى باشد و مخالفت کند، موجب کفّاره است و اينگونه تهديدها، نمى‌تواند مجوّز شکستن قسم باشد .

سوال 2 :

قسمهايى که از روى ناراحتى يا عصبانيت خورده مى‌شود آيا عمل به آنها واجب و ترکش کفّاره دارد ؟

جواب :

عمل به آن واجب نيست .

سوال 3 :

قسم خوردم که کفّاره روزه قسمهاى گذشته را که شکسته‌ام بگيرم لکن در بين روزه با همسرم مجامعت کردم، آيا ادامه کفّاره صحيح است يا خير و آيا عمل بنده از روى اضطرار بوده يا نه و نيز قسم شکسته شده، چه حکمى دارد ؟

جواب :

چون روزه بابت کفّاره قسم بوده اقوى بنظر ما آن است که اگر وظيفه‌اش روزه بوده بايد مجدّداً سه روز روزه را از سر بگيرد و جهت کفّاره قسم دوّم که شکسته است نيز بايد سه روز روزه ديگر بگيرد و صدق عرفى اضطرار، در اينگونه موارد مشکل است .

سوال 4 :

شخصى قسم خورده، آيا پدر تنها مى‌تواند قسم فرزند را به هم بزند، جدّ و حاکم شرع چطور ؟ همچنين آيا شوهر مى‌تواند قسم زن را به هم بزند ؟

جواب :

پدر و جدّ و زوج، مى‌توانند قسم فرزند و همسر خود را بر هم بزنند ولى در حاکم شرع در جائى که تشخيص دهد لزوم به هم زدن را، بايد به صورت اعمال ولايت باشد .

سوال 5 :

آيا کفّاره روزه حنث قسم که سه روز است بايد پشت سر هم انجام شود يا لازم نيست ؟

جواب :

توالى شرط نيست .

سوال 6 :

آيا اگر شخصى بگويد به قرآن من چنين نکرده‌ام يا مى‌کنم اين صيغه قسم حساب مى‌شود ؟

جواب :

به اينگونه قسمها، قسم شرعى صدق نمى‌کند .

متفرّقات

سوال 1 :

فرموده‌اند متعلّق نذر بايد رجحان داشته باشد چنانچه کسى قسم بخورد و به زنش بگويد اگر به جايى که من راضى نيستم بروى تو را خواهم زد آيا اين قسم منعقد مى‌شود و در صورت انعقاد چقدر بايد زن را بزند ؟

جواب :

انعقاد چنين قسمى مورد اشکال است .

سوال 2 :

اگر کسى قسم خورد يک ماه پشت سر هم مثلاً روزه بگيرد اگر در بين مانعى پيش آمد وظيفه او در مقابل قسمى که خورده چيست ؟

جواب :

اگر ماه مشخّصى را معيّن کرده و مانع شرعى يا مانعى که عرف آن را مانع مى‌داند پيش آيد که نتواند در آن وقت معيّن روزه بگيرد نگرفتن روزه باعث حنث قسم نمى‌شود و کفّاره هم ندارد و اگر ماه معيّنى نيست بلکه مطلق قسم خورده و مانعى پيش آيد بايد در وقت ديگرى يک ماه متوالى روزه بگيرد گرچه قبل از مانع هم روزهائى را روزه گرفته باشد و اگر مانع سفر باشد و قسم به صورتى خورده که هم در سفر و هم در حضر بتواند روزه بگيرد در اين صورت بايد در سفر هم روزه بگيرد و سفر مانع نيست و اگر قسم را به طور مطلق خورد سفر مانع است و بايد بعد از سفر يک ماه متوالى هم روزه بگيرد .

سوال 3 :

اينجانب که مشغول تحصيل بوده و تا مقطع دانشگاه رسيده‌ام پدرم قسم ياد کرده که ديگر نگذارد به تحصيل ادامه دهم آيا پدرم مى‌تواند قسمش را عمل نکند ؟

جواب :

انعقاد اينگونه قسمها خالى از اشکال نيست و لذا نبايد به قسم عمل کند و عمل نکردن آن موجب کفّاره نيست .

سوال 4 :

آيا قسم خوردن به کتابت هم محقّق مى‌شود ؟

جواب :

به نظر ما قسم به کتابت مورد اشکال است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام قضا

No image

احکام حدود

No image

احکام قصاص

No image

احکام دیات

No image

احکام عزاداری

پر بازدیدترین ها

No image

مطهرات

No image

تکبیرة الاحرام

No image

قضاى نماز آیات

No image

مسح

Powered by TayaCMS