مسائل تقليد و احتياط
سوال 1 :
چه فرقى بين ضروريّات و يقينيات است که مىگويند نياز به تقليد ندارد ؟
جواب :
ضروريّات مربوط به دين و مذهب و يقينيات اعمّ است .
سوال 2 :
اگر مرجعى از دنيا برود و ديگر مرجع تقليدى نباشد وظيفه مقلّد چيست ؟
جواب :
در صورت امکان، عمل به احوط اقوال مراجع گذشته کند و اگر ممکن نبود به هر طرف که مطابق با احتياط بنظرش ميرسد انجام دهد تا بعد از دسترسى به مجتهد اگر صحيح بود کفايت کند و اگر نه اعاده نمايد .
سوال 3 :
مراد از لفظ احتياط در کلمات فقهاء چيست ؟
جواب :
منظور، احتياط در هنگام عمل است .
سوال 4 :
افرادى که محتاط هستند آيا مىتوانند در بعض مسائل تقليد کنند يا خير ؟
جواب :
در صورتى که تقليد را اختيار نکرده است در هر مسئله مختار است که تقليد کند و يا عمل به احتياط نمايد .
سوال 5 :
شخص محتاط وجوهات خمس خود را بايد به مجتهد اعلم بدهد يا به هر مجتهدى بدهد کفايت مىکند ؟
جواب :
در صورتى که اعلميّت را احراز کرده باشد بايد وجوه را به مجتهد اعلم پرداخت کند زيرا از مصاديق عمل به احتياط است .
سوال 6 :
احتياط حضرتعالى را به کداميک از مراجع رجوع کنيم ؟
جواب :
رجوع به هر کس که واجد شرايط باشد با رعايت الاعلم فالاعلم جايز است .
سوال 7 :
شخصى مقلّد زيد بوده، مدّت پنج سال بعد از رحلت او رجوع کرده به عمرو، سه سال بعد از رحلت او هم رجوع کرده به بکر و به تقليد زيد باقى است حال آيا مىشود در يک مسئله که زيد احتياط واجب دارد مقلّد غير بکر شود يا نه، البتّه بر فرض اعلميّت زيد، ضمناً در جواز تقليد غير بکر بيّنه موجود است ؟
جواب :
در احتياطهاى زيد بايد به بکر رجوع کند در صورت تمايل و رجوع به غير جايز نيست اگر آن غير با بکر در اجتهاد مساوى باشد .
سوال 8 :
مفاهيم احتياط واجب و مستحبّ را توضيح فرمائيد ؟
جواب :
در احتياط واجب، مقلّد مىتواند در آن مسئله که مرجعش احتياط واجب کرده به مجتهد ديگر رجوع کند ولى در احتياط مستحبّ، حقّ رجوع به غير را ندارد و بايد به فتواى مرجع خود عمل کند .
سوال 9 :
براى شخص محتاط، آيا حدود دائره احتياط در احکام بين فتاواى فقهاست ؟ و آيا واجب است داخل کردن فتاواى فقهاى گذشته ؟
جواب :
مدار در احتياط، تحصيل علم در انجام تکليف واقعى است و لو اين که با عمل به فتاواى فقهاى گذشته باشد .
سوال 10 :
در عبارات ذيل که در رساله استفاده شده در کداميک از موارد مىتوان از مجتهد ديگر تقليد کرد:
الف - احتياطى که مسبوق به فتواست که احتياط مستحبى مىباشد .
ب - احتياط واجب که معمولاً مطلق مىآيد .
ت - موردى که مجتهد مىفرمايد اشکال دارد .
ث - موردى که مجتهد مىفرمايد مورد تأمل است .
جواب :
موردى که مىفرمايد اين مورد مشهور است .
ح - موردى که مىفرمايد اين چنين گفته شده .
خ - موردى که مىفرمايد اين مطلب اشهر است .
د - موردى که مىفرمايد اقوى اين است .
ذ - موردى که مىفرمايد اظهر اين است .
جواب :
الف - جايز نيست . ب - جايز است .
ت - جايز است . ث - جايز است .
جواب :
جايز نيست . ح - جايز است .
خ - جايز نيست . د - جايز نيست .
ذ - جايز نيست .
سوال 11 :
آيا مسئله حرمت تقليد، شامل طلاّب و فضلائى که در بعضى از مسائل مجتهد هستند هم مىشود ؟
جواب :
در مسائلى که اجتهاد کرده جايز نيست از ديگرى تقليد کند .