شرايط مرجع تقليد
سوال 1 :
زن مجتهده مىتواند از خودش تقليد کند يا خير ؟
جواب :
انسان وقتى مجتهد شد، بايد به فتواى خودش عمل نمايد، مرد باشد يا زن، فرقى نمىکند .
سوال 2 :
آيا زن در مسائل مخصوص خودش، مثل حيض مىتواند از زن تقليد کند يا خير ؟
جواب :
يکى از شرايط جواز تقليد آن است که مرجع بايد مرد باشد و فرقى بين مقلّد زن و مرد و مسائل زنانگى نيست .
سوال 3 :
مراد فقهاء از شياع مفيد علم چيست و آيا شياع بايد از اهل خبره بدست بيايد يا از عموم مردم هم مکفى است ؟
جواب :
شياعى که مفيد علم است از هر راهى و در هر صورت صحيح و حجّت است ولى اگر مفيد علم نباشد، اگر چه هم از اهل خبره حاصل شده باشد حجّت نيست .
سوال 4 :
ترويج از مرجعى که انسان يقين دارد ديگران از او اعلم هستند چه صورتى دارد ؟
جواب :
اگر تقليد از کسى کند که تقليد اعلم را واجب ميداند در فرض مذکور اين کار جايز نيست .
سوال 5 :
ترويج از مرجعى که مروّج نمىداند اعلم است يا نه يا مشکوک به اعلميّت يا مساوى با ديگران مىباشد چه صورت دارد ؟ اگر يقين دارد ديگرى به جهاتى از مرجع مورد نظر مروّج بهتر است يا طبق شهادت چند نفر که گفتهاند از فلانى مىشود تقليد کرد و شخص مبلّغ هم طبق شهادت چند نفر از آن مرجع تبليغ مىکند در تمامى صور حکم تکليفى چيست ؟
جواب :
بنظر حقير، چون تشخيص اعلميّت و احراز آن مشکل است در اين صورت با احراز جواز تقليد از شخصى که توسط اهل خبره و با تقوى مورد تائيدند جايز است . والّله العالم .
سوال 6 :
آيا تقليد از مجتهد اعلم واجب است يا از غير اعلم نيز
مىتوان تقليد کرد ؟
جواب :
چون تشخيص اعلميّت بنظر ما مشکل است لذا تقليد از مجتهد محتمل الاعلميه افضل است مگر کسى مدعى احراز باشد که در اينصورت احتياط در تقليد اعلم است .
سوال 7 :
آيا تقليد ابتدايى از مجتهد ميّت نظير امام جايز است ؟ در صورت اعلميّت مجتهد ميّت نسبت به مجتهدين حىّ براى کسانى که
تازه به تکليف رسيدهاند چيست ؟
جواب :
تقليد ابتدايى بايد از مجتهد زنده باشد.
سوال 8 :
آيا شهادت على نفسه مقبول است يا نه يعنى آنکه شخصى بگويد من مجتهد يا اعلم هستم و يا امام جماعت بگويد، من عادل هستم يا در مقام شهادت به طلاق، شخص شاهد مىگويد من عادلم ؟
جواب :
اگر شخص، مهذّب و باتقوى باشد و او را به اين صفت بشناسند، کلامش در حقّ خودش هم قبول است، چون موجب اطمينان شنونده است .
سوال 9 :
تقليد از زن مجتهده چه حکمى دارد ؟
جواب :
تقليد از زن مجتهده حتّى براى مثل خود او هم جايز نيست .