نصاب گاو‌‌ (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

نصاب گاو‌‌ (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

نصاب گاو

مسأله 1910 :

گاو دو نصاب دارد : نصاب اول آن سى تا است که وقتى شماره گاو به سى رسيد ، اگر شرايطى را که گفته شد داشته باشد ، انسان بايد يک گوساله اى که داخل سال دوم شده از بابت زکوة بدهد ، ونصاب دوم آن چهل است وزکوة آن يک گوساله ماده ايست که داخل سال سوم شده باشد ، وزکوة ما بين سى وچهل واجب نيست مثلا کسى که سى ونه گاو دارد ، فقط بايد زکوة سى تاى آنها را بدهد ، ونيز اگر از چهل گاو زيادتر داشته باشد تا به شصت نرسيده ، فقط بايد زکوة چهل تاى آنها را بدهد وبعد از آنکه به شصت رسيده ؟ چون دو برابر نصاب اول را دارد ، بايد دو گوساله اى که داخل سال دوم شده بدهد ، وهمچنين هرچه بالا رود ، بايد يا سى تا سى تا حساب کند يا چهل تا چهلتا يا با سى وچهل حساب نمايد وزکوة آن را به دستورى که گفته شد بدهد . ولى بايد طورى حساب کند که چيزى باقى نماند ، يا ار چيزى باقى مى ماند از نه تا بيشتر نباشد ، مثلا اگر هفتاد گاو دارد ، بايد به حساب سى وچهل حساب کند وبراى سى تاى آن زکوة سى تا وبراى چهل تاى آن زکوة چهل تا را بدهد ، وچون اگر به حساب سى تا حساب کند ، ده تا زکوة نداده مى ماند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مضاربه

No image

محبت

No image

مواد مخدر

No image

مجسمه سازى

No image

مبیت در منی(حج)

پر بازدیدترین ها

No image

مضاربه

No image

مبطلات نماز

No image

مسابقات

No image

محرمیت

Powered by TayaCMS