حجّ استحبابى

حجّ استحبابى

حجّ استحبابى

سوال 59 :

افرادى هستند که حَجّة الاسلام را به جا آورده‌اند و سال‌هاى بعد به عنوان حجّ استحبابى يا به نيابت از معصومين عليهم‌السلام و يا به عنوان حجّ تبرّعى از طرف بعضى از مؤمنين حج به جا مى‌آورند. با توجه به اين که ذبح و قربانى در کشتارگاه فعلى، خارج از منى است و حجّ اِفراد قربانى ندارد، آيا براى افراد فوق، احوط، انجام دادن حجّ اِفراد است؟

جواب :

مورد مذکور در سوال، موجب احتياط براى به جا آوردن حجّ اِفراد نمى‌شود و اشخاص مذکور مى‌توانند هر يک از اقسام سه گانه حج را انجام دهند، بلکه به جا آوردن حجّ تمتّع افضل است.

(507)

سوال 60 :

آيا تکرار حج در هر سال، براى مردان و زنان مستحب است يا در اين مسأله تفصيل وجود دارد، خصوصا دراين سال‌ها که ترکِ تکرار حج، موجب اعطاى فرصت به کسانى مى‌شود که حج به جا نياورده‌اند؟

جواب :

تکرار حج در هر سال، اگر از راه خلاف شرع حاصل نشود، مستحب است؛ ولى آن حجّ مستحبّى که سبب تأخير و يا عدم توفيق انجام دادن حج براى کسانى که حج بر آنها واجب شده‌است، مى‌گردد، ترک کردنش به جهت ايجاد فرصت براى آنان امر مطلوبى است.

سوال 61 :

شخصى که وظيفه‌اش حجّ تمتّع است و آن را به جا مى‌آورد و در سال بعد با احرام عمره مفرده وارد مکه مى‌شود و پس از به جا آوردن عمره مفرده، اراده حج اِفراد به عنوان حجّ استحبابى مى‌نمايد، آيا حقّ اين کار را دارد؟ و در صورت صحيح بودن، در مکه مُحرم شود يا در غير مکه؟

جواب :

در فرض سوال، اين کار جايز است و قدر متيقّن، احرام بستن در يکى از ميقات‌هاى پنجگانه است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

تجوید

No image

تظلیل

No image

تعرب پس از هجرت

No image

تخلی

No image

تشهد

پر بازدیدترین ها

No image

تخلی

No image

تارک الصلاة

No image

تقلب

No image

تلویزیون

No image

تکبیرة الاحرام

Powered by TayaCMS