10. گناهان

10. گناهان

10. گناهان

آگاهى از محرمات

سوال 1909 :

آيا فراگيرى محرمات همانند فراگيرى واجبات لازم و واجب است؟ و از طريق چه کتاب هايى مى توان به تمام محرمات در اسلام آگاهى يافت؟

جواب :

هر چه از مسايل تکاليف اعم از واجب و حرام مورد ابتلا باشد، بايد آن ها را از طريق رساله و غير آن ياد گيرند.

تقدّم انجام واجبات يا ترک محرمات

سوال 1910 :

از نظر شرعى انجام واجبات مقدم است يا ترک محرمات؟

جواب :

هر کدام در مورد خود لازم است.

حکم افشاى گناه کبيره

سوال 1911 :

چنان چه فرد مرتکب گناه کبيره اى شده باشد، آيا افشاى آن جايز است؟

جواب :

جايز نيست، مگر متجاهر به فسق باشد.

ذکر کار بد ديگرى براى توجيه نمودن فرد ديگرى

سوال 1912 :

اگر کار بد کسى را براى توجيه کردن ديگرى ذکر کنيم، آيا باز هم غيبت محسوب مى شود؟

جواب :

بله، غيبت است؛ مگر از موارد استثناهاى غيبت باشد.

غيبت کسانى که به غيبت از خود راضى هستند

سوال 1913 :

اگر کسى بگويد که «من از هر که غيبتم را بکند راضى هستم»، آيا غيبت او جايز مى شود؟

جواب :

خير، چون عاقل اين کلام را به قصد جدّى نمى گويد.

فرق نقد و غيبت

سوال 1914 :

آيا بين نقد و ارزيابى عملکرد يک فرد ـ مثل نحوه تدريس يک استاد يا عمکرد يک مسؤول ـ با غيبت کردن از او تفاوت وجود دارد؟

جواب :

هر چه از عيوب مخفى مؤمن باشد که او را ناراحت کند، از موارد غيبت است.

انتقاد از نامزدهاى انتخاباتى

سوال 1915 :

نقد و بررسى نامزدهاى انتخاباتى ـ با توجه به اين مطلب که آنان خود با علم به چنين مباحثى پيرامون خويش نامزد مى شوند ـ ، آيا حکم غيبت يا تهمت پيدا مى کند؟ و در صورت اشکال، آگاه کردن ديگران از عدم قابليت يک نامزد انتخاباتى، چگونه بايد انجام پذيرد؟

جواب :

تهمت جايز نيست و ذکر واقعياتِ دخيل در مسؤوليتى که درصدد آن است، مانعى ندارد و غير اين موارد را نبايد افشا کند.

رضايت غيبت شونده در صورت عدم دسترسى به آن

سوال 1916 :

از کسى که غيبت کرديم يا نسبت به او تهمتى زديم، با توجه به اين که به او دسترسى نداريم، چگونه حق او را ادا نماييم؟

جواب :

اگر امکان دسترسى به او نباشد، بايد براى او استغفار کرد.

آگاهى دو طرف از ويژگى هاى يک فرد

سوال 1917 :

آيا صحبت کردن از ويژگى هاى فردى که هر دو طرف از اين ويژگى ها آگاهى دارند، غيبت محسوب مى شود؟

جواب :

اگر از عيوب مخفى او باشد، غيبت محسوب مى شود و گر نه تحت عناوين ديگر مى تواند حرام باشد.

آگاهى غيبت شونده از مضمون غيبت

سوال 1918 :

بعضى مواقع درباره اشخاص صحبت مى کنيم، در حالى که خود شخص مذکور از اين مطلب آگاهى دارد، آيا اين کار غيبت محسوب مى شود؟

جواب :

فرق نمى کند.

غيبت کردن افراد خلافکار

سوال 1919 :

حکم غيبت و بدگويى درباره افراد خلاف کار چيست؟

جواب :

اگر از موارد استثناهاى غيبت نباشد ـ مثل متجاهر به فسق (کسى که آشکارا گناه مى کند) ـ جايز نيست.

خوبى ديگران را گفتن در صورت عدم رضايت

سوال 1920 :

اگر پشت سر کسى خوبى او را بگوييم در حالى که او راضى نباشد، آيا باز هم غيبت محسوب مى شود؟

جواب :

خير، غيبت نمى شود.

عدم تحصيل رضايت فرد غيبت شونده

سوال 1921 :

اگر انسان از شخصى غيبت کند و نتواند رضايت او را فراهم کند، چه وظيفه اى دارد؟

جواب :

اگر امکان رضايت ندارد، براى او استغفار کند.

وجوب حلاليّت طلبيدن از غيبت شده

سوال 1922 :

آيا جلب رضايت و طلب حلاليت از شخصى که مورد غيبت قرار گرفته واجب است؟

جواب :

بله، واجب است، مگر اين که اعاده ى عزّت و حيثيّت او را در نزد کسانى که پيش آن ها غيبت کرده بنمايد.

حکم غيبت کودک

سوال 1923 :

آيا غيبت فرد غير بالغ جايز است؟

جواب :

اگر مميّز نباشد، اشکال ندارد.

تجسّم بدى فرد در ذهن

سوال 1924 :

اگر بدى کسى را در ذهن و خاطر خود مجسم سازم، غيبت محسوب مى شود؟

جواب :

خير.

ترس از حلاليت طلبيدن غيبت شوندگان

سوال 1925 :

شخصى غيبت افرادى کرده و اکنون به آن ها دسترسى ندارد، تکليفش چيست؟ هم چنين غيبت نامحرم و نزديکان را کرده است و از حلاليت طلبيدن مى ترسد، چه کار کند؟

جواب :

مى تواند به صورت کلى حلاليت بطلبد و طلب رضايت مطلقه بنمايد و اگر امکان جلب رضايت ندارد، براى آن ها استغفار کند.

غيبت کردن از ترک کننده نماز

سوال 1926 :

غيبت از تارک الصلاة (کسى که نماز نمى خواند) چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر اين کار او علنى و آشکار باشد، گفتن اين فسقش اشکال ندارد.

غيبت و دروغ در اجراى فيلم و نمايش

سوال 1927 :

در بسيارى از فيلم نامه ها و نمايش نامه ها دروغ يا غيبت وجود دارد، آيا اجراى نقش چنين برنامه هايى به عنوان بازيگر و دروغ و غيبت گفتن بر اساس متن تهيه شده گناه است؟

جواب :

جايز نيست.

تعريف کافر و غيبت کردن از او

سوال 1928 :

غيبت کردن درباره کافر چه حکمى دارد؟

جواب :

فقط غيبت مؤمنين حرام است.

موارد جواز دروغ

سوال 1929 :

در چه مواردى دروغ جايز است؟

جواب :

در مواردى که مصلحت مهمى باشد، جايز است.

دروغ گفتن براى توريه

سوال 1930 :

آيا دروغ گفتن به صورت توريه جايز است؟

جواب :

در صورتى که مصلحت آميز باشد جايز است، جهت توضيح بيشتر به جامع المسائل، ج 2، ص 471 مراجعه شود.

دروغ گفتن به همسايه

سوال 1931 :

در صورتى که همسايگان چيزى طلب کنند و به آن ها دروغ گفته شود، چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر مصلحتى در آن باشد، جايز است.

عادت به فحاشى

سوال 1932 :

آيا فحاشى و توهين به ديگران، در صورت عادت، اشکال دارد؟

جواب :

حرام است.

تعريف و حکم اسراف

سوال 1933 :

لطفا تعريف و حکم اسراف را بيان فرماييد.

جواب :

اسراف، خروج از اعتدال و ميانه روى در امور است و اگر به حدّ اضرار (ضرر رساندن) برسد، محرّم است.

گناه با دختر باکره يا زن شوهردار

سوال 1934 :

گناه زنا با دختر باکره بيشتر است يا زن شوهردار؟

جواب :

هر دو حرام است.

خودکشى براى فرار از زنا

سوال 1935 :

آيا زن براى فرار از زنا مى تواند دست به خودکشى بزند؟

جواب :

خير، نمى تواند.

تماس جنسى غير از دخول

سوال 1936 :

آيا تماس هاى جنسى با نامحرم غير از دخول نيز حکم زنا را دارد؟

جواب :

حرام است و تعزير دارد.

اجبار به زنا توسط مرد

سوال 1937 :

حکم شرعى مردى که زن را به زنا مجبور کند چيست؟

جواب :

قتل است.

وظايف فرد گناهکار بعد از بلوغ

سوال 1938 :

اگر کودکى لواط يا زنا کرده باشد، بعد از بلوغ وظيفه اش چيست؟

جواب :

حکم تکليفى ندارد، ولى احکام وضعيّه دارد.

پسرى که در کودکى به او تجاوز جنسى کرده اند

سوال 1939 :

آيا پسرى که در کودکى مورد تجاوز قرار گرفته نيز گناه کار است؟

جواب :

خير.

بغل کردن از روى شهوت

سوال 1940 :

آيا اگر کسى از روى لباس کسى را بغل کند و شهوت خود را ارضا کند، اين عمل لواط است، تکليف چيست؟

جواب :

اگر دخول نشود لواط نيست ولى حرام و موجب تعزير است.

انتقام مفعول از فاعل

سوال 1941 :

نوجوانى اظهار مى کند با فريب و تهديد به قتل، به عمل لواط تن داده است، از نظر اسلام چه کسى گناه کار است؟ آيا اجازه دارد به ناموس فاعل تجاوز کند يا او را بکشد؟

جواب :

فاعل گناه کار است و مفعول مُجاز به آن کارها نسبت به غير او نيست و نسبت به او هم مجاز به کار حرام شرعى نيست وگر نه مثل او مستوجب حدّ است.

عقيم کردن خود جهت عدم انجام دادن استمنا

سوال 1942 :

متأسفانه عادت به استمنا دارم و راه ازدواج برايم بسته است، آيا مى توانم خود را عقيم کنم؟

جواب :

حرام است، و بايد ازدواج ـ هر چند موقت ـ انجام دهيد.

جواز استمناء

سوال 1943 :

اگر استمناء نکردن کسى که شهوت او را گرفته است، باعث شود که او فعل حرامى ـ مانند زنا و يا لواط که حدّ هم دارند ـ مرتکب شود، در اين صورت آيا استمناء کردن جايز مى شود؟

جواب :

تمام اين کارها به مراتب حرام است و واجب است ازدواج دايم يا موقت کند.

خودکشى از نظر شرع

سوال 1944 :

حکم شرعى در مورد کسانى که خودکشى مى کنند، چگونه است؟

جواب :

حرام است.

فکر خودکشى

سوال 1945 :

آيا فکر خودکشى گناه است؟

جواب :

مذموم است؛ بلکه در بعض موارد مى تواند حرام هم باشد.

خودکشى بر اثر فشار روانى

سوال 1946 :

آيا اگر کسى تحت فشار روانى مجبور به خودکشى شود، گناه کار است؟

جواب :

بله.

گناهان کفاره دار

سوال 1947 :

چه نوع گناهانى علاوه بر توبه نياز به قضا و کفاره دارد؟

جواب :

نماز و روزه هايى که ترک کرده قضا دارد و روزه ها کفاره هم دارد و موارد ديگرى هم براى قضا و کفاره است.

مجازات هتک حرمت نسبت به حرم ائمه اطهار ـ عليهم السّلام ـ

سوال 1948 :

هتک حرمت نسبت به حرم ائمه اطهار ـ عليهم السّلام ـ چه حکمى دارد و مجازات آن چيست؟

جواب :

حرام است و مجازات آن به تشخيص حاکم شرع است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

اجاره

No image

احضار ارواح

No image

آیات سجده

No image

استحاضه

No image

ازدواج موقت

پر بازدیدترین ها

No image

استطاعت (حج)

No image

احکام مسجد

No image

اجرت

No image

اصول دین

No image

آمیزش

Powered by TayaCMS