وقت نماز
اعتماد بر رصدخانه جهت تعيين وقت نماز
سوال 105 :
براساس تقويم رصدخانه کشور سوئد فجر تا طلوع خورشيد در طول سال در سوئد بين حدود 45 الى 90 دقيقه در نوسان مىباشد (زمستان حدود 45 و تابستان حدود 90 دقيقه). آيا مىشود از اين مسئله استفاده کرد و براى بدست آوردن فجر مقدار اين زمان را از وقت طلوع خورشيد کم کرد؟
جواب :
اعتماد بر تقويم رصدخانه کشور محل سکونت اگر موجب حصول اطمينان شود اشکال ندارد.
وظيفه مکلف در تنگى وقت نماز
سوال 106 :
اگر وقت اداى نماز کم باشد و نياز به رفع حاجت هم باشد تکليف شرعى چيست ؟
جواب :
اگر بتواند در آن وقتِ کم با اکتفاى به واجبات نماز و حذف مستحبات، به وظيفه خود عمل کند، بايد نماز را با همين حال بخواند و اگر جلوگيرى از خروج حدث به هيچ وجه ممکن نباشد، چنانچه بتواند در وقت کم رفع حاجت کند و مقدارى از نماز را در وقت درک کند، بايد انجام دهد، در غير اين صورت لازم نيست.
قرار گرفتن در دو افق متفاوت و تکرار نماز
سوال 107 :
من در روز سفر نماز صبح را در فرودگاه کراچى خواندم و سپس در همان روز قبل از فجر، در قاهره فرود آمدم. آيا بايد دوباره نماز صبح را در فرودگاه قاهره بخوانم.
جواب :
واجب نيست.
تأخير عمدى نماز از وقت
سوال 108 :
اگر کسى عمداً وقت نماز خود را به تأخير اندازد آيا حرام است؟ آيا عقاب اخروى دارد؟
جواب :
اگر عمداً تأخير بيندازد تا قضا شود، گناه کرده و بايد قضاى آن نماز را بجا آورد و از گناهش توبه کند.
ملاک در طول سايهى شاخص
سوال 109 :
شخصي در کانادا زندگي ميکند، و با اينکه از قطب شمال فاصله زيادي دارد، امّا در زمستان، هنگام ظهر، که سايهي شاخص به کوتاهترين طول خود ميرسد باز هم طولش نسبتاً بلند است و بيش از طول خود شاخص است. در نتيجه در هيچ زماني از روز سايهي شاخص به دو هفتم يا چهار هفتم يا خود طول شاخص نميرسد. با اين فرض، هنگام فضيلت نوافل عصر و خود نماز عصر را چگونه تعيين کند؟
جواب :
مراد از دو هفتم يا چهار هفتم شاخص اين نيست که تمام سايهى شاخص را در نظر بگيريم، بلکه مقدار سايهاي که پس از نهايت کوتاه شدن، شروع به بلند شدن کرده است در نظر گرفته ميشود لذا در فرض سوال هم، تعيين زمان نماز عصر و فضيلت آن ممکن است.
خواندن نماز به نيّت قضا در وقت ادا
سوال 110 :
اگر شخصي به اشتباه گمان برد که وقت نماز صبح تمام شده و نماز خود را به نيّت قضا بخواند و هنگام نماز ظهر بفهمد که نماز صبح قضا نشده بود، حکم نمازي که خوانده چيست؟
جواب :
اگر به قصد وظيفه فعليه و آنچه بر عهده او ميباشد نماز را خوانده، صحيح است.