مسائل مستحدثه

مسائل مستحدثه

:: تبديل پايگاه‌هاى بعثيان به حسينيه ومراکز فرهنگى ::

سوال :

بعد از سقوط نظام حزب بعث عده اى از مؤمنين، برخى از پايگاه هاى بعثى ها را تبديل به حسينيه ومراکز فرهنگى کردند با توجه به اين که آن مناطق نياز شديدى به اين گونه مراکز داشت. از طرف حکومت ووزارت خانه هاى مربوطه نيز اعلام آمادگى وموافقت بر اين کار شده، صيغه وقف نيز بر آن مکان ها جارى شده، حال سوال اين است: آيا اين مکان ها غصبى به حساب مى آيد يا خير؟

جواب :

چنانچه پايگاه هاى مذکور مصادره اى بوده، اجازه صاحب آن لازم است. واگر ملک دولت بوده اجازه حاکم شرع لازم است. ودر هر صورت براى شخصى که علم به غصبى بودن آن ندارد نماز واقامه شعائر در آن جايز است.

:: حکم چاپ کتابهاى قديمى بدون اجازه ::

سوال :

کتابى نوشته يکى از علماى گذشته، مدتى پيش چاپ شده است ولى اشتباهات چاپى، نداشتن ترتيب بندى واشکالات ديگرى دارد آيا براى من امکان دارد بدون اينکه به ورثه نويسنده مراجعه کنم يا از يکى از آنان اجازه بگيرم (چون آنان را نمى شناسم وهمچنين مى خواهم آن را با هزينه شخصى چاپ کنم وبه خاطر به دست آوردن رضاى خدا ورسول خدا واهل بيتش آن را پخش نمايم) وبدون اينکه در آخر کار به اصل کتاب لطمه وارد شود آن را تجديد چاپ نمايم ومطالبى را به آن بيفزايم؟

جواب :

در فرض سوال چاپ جايز است.

:: اقتباس مطلب ::

سوال :

کتابى در مورد حضرت على عليه السلام نوشته ام. آيا مى توانم از کتاب " على در قرآن " نوشته آيت الله العظمى سيد صادق حسينى شيرازى دام ظله اقتباس کنم؟ دوست دارم بدانم که ايشان در چندسالگى اين کتاب را نوشته اند تا از اين کتاب پشتيبانى کنيم وجوانان را به آن علاقمند نماييم؟

جواب :

بله، معظّم له اين کتاب را در آغاز جوانى نوشته اند وايشان نقل همراه با امانتدارى از اين کتاب وديگر کتابهايشان را اجازه مى دهند.

:: ورود ولدالزنا به بهشت ::

سوال :

آيا ولدالزنا اگر انسان مؤمن وصالح باشد، وارد بهشت مى شود؟

جواب :

خداى متعال در سوره نساء آيه124 مى فرمايد: «وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتَ مِن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِکَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلاَ يُظْلَمُونَ نَقِيرًا؛ هرکه از زن ومرد چيزى از کارهاى شايسته کند درحالى که ايمان به خدا داشته باشد، چنين افرادى به بهشت ابدى درآيند وکمترين ستمى به آنان نخواهد شد».

:: نگاه به مرد بدون قصد لذّت ::

سوال :

دخترى دانشجو هستم، همان طور که مى دانيد حضور در کلاس وگوش دادن به درس استاد مستلزم نگاه به مردان نامحرم مى باشد، واين يک روش آموزشى است که به آن کنش بصرى اطلاق مى شود وهماره اساتيد براى اين روش اهمّيت بسيارى قائلند، واين يک مشکلى براى من شده است با توجه به اينکه مى خواهم طبق فرموده خداى متعال عمل کنم که مى فرمايد: «وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ» اى رسول زنان مؤمن را بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشانند، واز نگاه به نامحرم پرهيز کنم، ولى اساتيد آن را به عنوان حواس پرتى تلقى مى کنند، در صورتى که در درسهايم موفق هستم، نظر شما درباره اين مشکل چيست؟

جواب :

نگاه به قسمت هاى ظاهر بدن مرد از قبيل صورت، مو، دو کف تا مچ وکمى بالاتر از مچ ها، اگر بدون قصد لذت باشد، جايز است.

:: احتلام ::

سوال :

اگر شخصى خواب ببيند که زنا مى کند ووقتى بيدار شد متوجه شود که جنب شده، آيا مرتکب حرام شده است؟

جواب :

در فرض مذکور گناهى مرتکب نشده است.

:: حذف صحنه هاى غيراخلاقى از فيلم ها ::

سوال :

بنده در يک پايگاه اينترنتى (سايت) مشغول به کارم. يکى از بخش هاى اين پايگاه به فيلم هاى داخلى وخارجى ارتباط دارد ودر صورتى که يک فيلم داراى صحنه هاى مغاير با غيراخلاقى باشد آن را از روى پايگاه حذف مى کنيم ورسماً اعلام کرده ايم از محصولاتى که با شئون اخلاقى واسلامى مغايرت داشته باشد معذوريم. اين کار از نظر شرعى چه حکمى دارد؟ همچنين در اين پايگاه به پايگاه هاى ديگر پيوند (لينک) داده ايم واز طريق سايت ما مى توان فيلم هاى غير رايگان موجود در سايت هاى ديگر را به صورت رايگان دريافت نمود، اين کار نيز چه حکمى دارد؟

جواب :

عمل مذکور در سوال اول از نظر شرعى جايز، وبلکه واجب است زيرا بدين طريق ابزار فساد وگناه از بين برده مى شود. عمل مذکور در شق دوم سوال نيز جايز است.

:: حکم شرعى کنترل جمعيت ::

سوال :

آيا کنترل جمعيت وجلوگيرى از زاد و ولد از نظر شرعى جايز است؟

جواب :

در روايت آمده است که رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمودند: «تناکحوا تناسلوا تکثروا فإني أباهي بکم الأمم يوم القيامة ولو بالسقط؛ (جامع الاخبار، ص 101) با يکديگر زناشويى کنيد و زاد و ولد نماييد تا بسيار شويد؛ چراکه من در روز قيامت ودر برابر امت هاى ديگر به شما مباهات مى کنم، هرچند به فرزندان سقط شده». در اين زمينه احاديث شريفى از ناحيه اهل بيت عليهم السلام وارد شده که کثرت نسل وبسيارى فرزندان را امرى ستوده دانسته وبراى افرادى که فرزندان بسيار (چه پسر باشند وچه دختر) دارند ودر تعليم وتربيت آنان مى کوشند پاداش وثواب بسيار برشمرده است.

علاوه براين کثرت جمعيت فوايد دنيوى بسيارى نيز دربر دارد ونظام کنترل جمعيت که در غرب اجرا گرديد مشکلات بسيارى براى جهان غرب به وجود آورد؛ از جمله اين که بسيارى از کشورهاى غربى مجبور شدند، به کارگرانى که براى کار به کشورشان مهاجرت مى کنند شناسنامه بدهند تا از اين طريق نياز شديد کشورهاى شان را به نيروى انسانى تأمين نمايند.

:: قراردادن شرط دورى از دخانيات پيش از ازدواج ::

سوال :

اگر پيش از ازدواج زن شرط کند که همسرش هرگز لب به دخانيات نزند، آيا اين شرط صحيح است؟

جواب :

بله صحيح است.

:: عبادت وتقرب از طريق ترک حيوانى ::

سوال :

آيا خوددارى از خوردن موجودات زنده وفراورده هاى آن (ترک حيوانى) انسان را در عبادت وخلوت کردن با خدا يارى مى رساند؟

جواب :

البته کم خوردن مطلوب است نه خوددارى مطلق.

:: تأسيس سالن بازى هاى کامپيوترى ::

سوال :

تأسيس سالن بازى هاى کامپيوترى چه صورتى دارد؟

جواب :

به شرطى که در امور حرام نظير اجاره دادن به منظور قمار مورد استفاده قرار نگيرد، اشکالى ندارد.

:: تشويق افراد به کشيدن سيگار ::

سوال :

ترغيب ديگران به مصرف دخانيات از طريق رسانه هاى گروهى وتبليغات تجارى وسينما وهنر وروزنامه ها چه حکمى دارد؟

جواب :

اين کار فى نفسه جايز است.

:: نقاشى وترسيم موجودات ذى روح ::

سوال :

ترسيم عکس موجودات ذى روح به صورت ناقص يا کامل چه حکمى دارد؟

جواب :

ترسيم موجودات ذى روح چه به صورت کامل صورت گيرد وچه ناقص ترسيم شود، جايز اما مکروه است.

:: عکس گرفتن زن در استوديوهاى عکاسى ::

سوال :

عکس گرفتن زن در استوديوهاى عکاسى ويژه بانوان که کارمندان آن زنانى متدين باشند چه صورتى دارد؟

جواب :

در فرض مذکور اشکالى ندارد.

:: استفاده از اينترنت ::

سوال :

استفاده از اينترنت براى دختران وپسران جوان چه صورتى دارد؟

جواب :

استفاده از اينترنت در امور حلال وبراى اهداف صحيح جايز است.

:: خريد واهداى سى دى هاى قفل شکسته ::

سوال :

هنگام خريد يا اهداى سى دى هاى رايت شده (قفل شکسته) متوجه مى شوم که آن نرم افزار براى کاربر ديگرى ثبت شده واين مسأله در اغلب نرم افزارهاى قفل شکسته موجود است. آيا اين کار تعدى به حق ديگران است يا استفاده از آنها اشکالى ندارد؟

جواب :

درفرض مذکور استفاده از آنها جايز است.

:: ورود به پايگاه هاى همسريابى ::

سوال :

آيا ورود به پايگاه هاى اينترنتى مربوط به امور جنسى وسايت هاى همسريابى وخواندن کتاب هايى که در آن از امور جنسى سخن مى رود، حرام است يا نوعى افزايش معلومات به شمار رفته، حلال مى باشد؟

جواب :

اين امور به خودى خود ودر صورتى که با کار حرامى نظير نگاه کردن به زن اجنبى واستمنا نباشد جايز است.

:: مصرف دخانيات ومراعات حال ديگران ::

سوال :

استعمال دخانيات در اماکن عمومى نظير اتوبوس و... وآزاردادن مؤمنان بدين طريق چه حکمى دارد؟

جواب :

بايد حال مؤمنان را هميشه مراعات نمود.

:: زيرپا نهادن حق کپى رايت (حقوق پديدآورندگان) ::

سوال :

شخصى از بنده درخواست کرد رونوشتى از تمام قسمتى از يک کتاب برايش تهيه کنم تا در مسائل آموزشى وپژوهشى از آن استفاده کند. اما در آن کتاب قيد شده بود «کليه حقوق براى پديدآورنده محفوظ است». از اين رو جانب احتياط را فرو نگذاشتم وبه او پاسخ منفى دادم. اما او همچنان اصرار مى کرد واظهار مى داشت مسئوليت دنيوى واخروى اين کار را خودش به گردن مى گيرد. از اين رو خواسته او برآوردم. مى خواهم بدانم گناه اين کار برعهده چه کسى است؟

جواب :

گناه اين کار متوجه کسى است که دست به استنساخ کتاب زده است.

:: خواب و رؤيا، بيانگر نهان انسان ::

سوال :

آيا رؤياها وخواب هاى انسان بيانگر نهان انسان وميزان تقرب او به خداى متعال مى باشد؟

جواب :

اين سخن فى الجمله درست است وبهتر آن است که انسان خواب هايش را با کسانى که از تعبير خواب آگاهند در ميان بگذارد. از رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم روايت شده است که فرمودند: «الرؤيا لاتقص الاّ على مؤمن خلا من الحسد والبغى؛ خواب را جز با مؤمنى که از حسد وتجاوز (بى عدالتى، ستم) خالى باشد، نبايد درميان نهاد». (کافى، ج 8، ص 336)

:: خال کوبى ::

سوال :

خال کوبى از نظر شرعى چه حکمى دارد وآيا مانع وضو وموجب بطلان نماز است؟ خال کوبى براى ديگران چه حکمى دارد؟

جواب :

خال کوبى حرام نيست بلکه مکروه است ونمازخواندن با آن اشکالى ندارد ونمازخواندن درهر حال وبرهر مسلمان واجب است. خال کوبيدن براى ديگران از نظر شرعى حرام نيست.

:: رفتن به سينما ومشاهده فيلم ::

سوال :

نظر حضرتعالى درباره حضور در سينما ومشاهده فيلم چيست؟ آيا حکم اين مسأله به نوع فيلم ومحتواى آن بستگى دارد؟ چنان که مى دانيم برخى از فيلم ها صحنه هايى چون بوسيدن و... دارند که با موازين شرعى ناسازگار است. آيا جايز است کسى اين قبيل فيلم هاى سينمايى را تماشا کند ولى هرگاه به اين صحنه ها رسيد نگاه خود را فرو پوشد؟

جواب :

در روايت آمده است: که حضرت امام صادق عليه السلام فرمودند: «لا يراک حيث نهاک ولا يفقدک حيث امرک؛ مبادا خدا تو را جايى ببيند که تو را از آن پرهيز داده يا تو را در جايى که فرمان داده حاضر نبيند».(مجموعه وارم، ج 2، ص 246)

شايد سينماها ـ به دليل مختلط بودن وارتباط يافتن نامحرم يا ديدن فيلم هايى که از حرام تهى نيست ـ از جمله جاهايى باشد که خدا دوست ندارد بنده خود را در آن ببيند.

:: خريد مرغ ذبح شده از کشورهاى بيگانه ::

سوال :

خريد مرغ ذبح شده در کشورهاى بيگانه که مخصوص صادرات به کشورهاى اسلامى است وهيئتى مسلمان بر کار ذبح ومطابقت آن با قوانين اسلامى نظارت دارد، جايز است؟

جواب :

اگر به صحت ذبح اطمينان داشته باشيم، خريد آن جايز است.

:: دانشگاه ها وکلاس هاى مختلط ::

سوال :

بنده دخترى هستم که در دانشکده مهندسى درس مى خوانم و متأسفانه کلاس هاى ما مختلط است. آيا به نظر حضرتعالى بايد ترک تحصيل کنم؟

جواب :

درس خواندن در اين دانشکده با رعايت شئون اسلامى وپرهيز از حرام جايز است.

:: چت کردن و گفت وگوى تلفنى با دختران ::

سوال :

گفت وگوى نوشتارى از طريق اينترنت (چت) ونيز گفت وگوى تلفنى با دختران، در صورتى که با موازين عفت وشرع منافات نداشته باشد، چه صورتى دارد؟

جواب :

گفت وگو، چه تلفنى باشد وچه به صورت نوشتارى واز طريق اينترنت صورت گيرد، به خودى خود ودر صورتى که با فعل حرامى همراه نباشد جايز است. البته در چنين مواردى بايد از سخنان احساسى ونرم وهمچنين دوستى خوددارى کرد؛ زيرا چنين مواردى از جاهايى است که هوشيارى بسيارى مى طلبد وبايد به خدا پناه برد تا ما را از لغزش ها نگاه دارد.

:: دوستى با جنس مخالف ::

سوال :

در محيط هايى چون دانشگاه، دختران وپسران با هم به گفت وگو وخنده مى پردازند ودر سالن غذاخورى کنار يک ميز مى نشينند. دوست شدن دختران وپسران در چنين محيط هايى با رعايت موازين شرعى نظير خوددارى از نگاه شهوت آلود وتماس بدنى چه صورتى دارد؟

جواب :

دوستى پسران ودختران ـ مانند آنچه در سوال آمده ـ حرام است.

:: حضور زنان در تالارهاى عروسى ::

سوال :

آيا حضور زنان در تالارهاى عروسى به همراه عروس گناه است؟

جواب :

اين کار در صورتى که مستلزم حرامى نباشد حرام نيست.

:: گرفتن موهاى زير ابرو ::

سوال :

گرفتن موهاى زير ابرو براى زنان ومردان چه حکمى دارد؟

جواب :

فى نفسه جايز است مگر اين که مستلزم کار حرامى شود. البته زن بايد در اين حالت ابروى خود را از نامحرم بپوشاند.

:: عطرهايى که بوى آنها در فضا پخش مى شود ::

سوال :

حکم استفاده از عطرهايى که بوى آنها در فضاى اطراف پخش مى شود براى دختران وزنان در محيط هايى چون دانشگاه وبازار چيست؟

جواب :

نبايد زن براى غيرشوهرش عطر استعمال کند. واگر اين کار منشأ فتنه ومفسده شود حرام، والاّ مکروه است. در حديث شريف آمده است: «أيّما امرأة تطيبت لغير زوجها لم يقبل منها صلاة حتى تغتسل من طيبها کغسلها من جنابتها؛ هرگاه زنى براى غيرشوهرش بوى خوش استعمال کند واز خانه بيرون برود، تا هنگامى که به خانه بازمى گردد ملائکه او را لعنت مى کنند».(مکارم الاخلاق، ص 215)

واگر براى غيرشوهرش آرايش کند، برخدا سزاوار است که او را به آتش بسوزاند. چنين زنى بايد توبه کند وغسل توبه به جا آورد وپس از آن هرگز مرتکب چنين کارى نشود.

:: صدقه دادن به سادات ::

سوال :

بنده روزانه براى دفع بلاها ونيز سلامتى حضرت حجة بن الحسن عجّل الله تعالى فرجه الشّريف مبلغى را به عنوان صدقه مى پردازم. آيا مى توانم اين مبلغ را به سادات بدهم؟

جواب :

بله، در فرض مذکور اين کار اشکالى ندارد.

:: سفارش به طلاب مبتدى ::

سوال :

سفارش حضرتعالى به طلاب مبتدى چيست؟

جواب :

طلاب مبتدى بايد برخدا توکل کنند وامور خود را بدو تفويض نمايند. پس از آن، همه وقت خود را به درس ومباحثه ومطالعه اختصاص دهند، زيرا طبيعت علم به گونه اى است که اگر جوينده دانش تمام توان واراده ووقت خود را بدان اختصاص دهد در آن صورت علم بخشى از خود را به او مى دهد. علاوه براين طلاب علوم دينى بايد تقوا بورزند ودر انجام دادن واجبات وترک محرمات بکوشند وبا همه مردم به ويژه خانواده وبستگان وبا کسانى که با آنها ارتباط ومعاشرت دارند، خوش رفتار باشند.

:: ارزش گذارى فعاليت هاى تبليغى مسلمانان ::

سوال :

به نظر حضرتعالى فعاليت هاى تبليغى مسلمانان در جهان امروز درچه سطحى است وچه کاستى هايى دارد؟

جواب :

فعاليت هاى تبليغى براى مسلمانان فى نفسه خوب است ولى نسبت به فعاليت هاى تبليغى براى غيرمسلمانان بسيار ناچيز ودر حد صفر است. از اين رو بر مسلمانان لازم است که نسبت به تبليغ فرهنگ مترقى قرآن ـ که پيامبر واهل بيت عليهم السلام آن را تطبيق نمودند ـ اهتمام بيشترى کنند وتعاليم ناب اسلام را به دورترين نقاط جهان وبه گوش همه جهانيان برسانند.

:: وحدت مسلمانان ::

سوال :

به نظر حضرتعالى راه وحدت بين شيعه وسنى چيست؟

جواب :

راه آن عبارت است از گفت وگوى آزاد وسازنده وبه دور از هرگونه تعصبات کورکورانه يا تقليد از رسوم وسنت هاى نياکان وگذشتگان، همچنان که خداى متعال فرمود: «فبشر عبادالذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه، اولئک الّذين هداهم الله واولئک هم اولو الالباب؛ (زمر (39)، آيات 17و18) بشارت به بندگانى که سخن خدا را مى شنوند وپيروى از بهترين آن مى کنند، آنان کسانى هستند که خدا هدايتشان فرموده وآنان داراى عقل کاملند». پس گفت وگوى آزاد وسازنده تنها راه رسيدن به وحدت حقيقى است. به ويژه اين که مشترکات بين مذاهب اسلامى که خواهان وحدت اسلامى مى باشند، بسيار است ونسبت اختلافات به مشترکات ناچيز واندک است.

:: احکام زنازاده ::

سوال :

اگر مؤمنى يک بچه سرراهى را بزرگ کند وآن کودک به مقام اجتهاد برسد، چرا تقليد از او ونماز خواندن پشت سر او جايز نيست؟ با اين که او هيچ گناهى ندارد چرا بايد از چنين امکانات وفرصت هايى محروم بماند؟

جواب :

در فرض مذکور اگر ثابت نشود که آن کودکِ سرراهى زنازاده است در صورتى که عادل باشد، نماز خواندن پشت سر او جايز مى باشد ودر صورتى که به مقام اجتهاد برسد وجامع الشرايط باشد، تقليد از او جايز است.

بله، اگر ثابت شود که زنازاده است، به دليل نصوص روايى، تقليد از او ونماز خواندن پشت سر او جايز نخواهد بود. شايد فلسفه اين حکم اين باشد که زنازاده ـ همچنان که از نظر علمى نيز ثابت شده ـ بيش از ديگران به بدى تمايل دارد. البته اين گرايش صرفاً بدين معناست که زنازادگى مقتضى چنين امورى است، نه اين که علت تامه براى گرايش به بدى باشد. شارع مقدس خواسته است که پيشواى مسلمانان از بدى وپليدى ايمن، وبه خير ونيکى نزديک باشد، تا مردم را از بدى دور کند وبه سمت نيکى ها هدايت نمايد، لذا چنين حکمى را وضع کرده است.

بايد دانست که اين دنيا دارِ اسباب ومسببات وفعل وانفعالات است ويکى از سنت هاى الهى در اين جهان اين است که ديگران از نيکى يا بدى شخص تأثير مى پذيرند، درست مانند مسافران يک کشتى که اگر يک نفر از آنها کشتى را سوراخ کند همگى غرق مى شوند. در مقابل، جهان آخرت جهانى است که هرکس تنها مسئول عمل خود است ونيکى يا بدى او فقط به خودش مى رسد.

:: مسئوليت سوزاندن کامپيوتر محل کار ::

سوال :

بنده در مؤسسه اى خيريه کار مى کنم يک روز ولتاژى بيش از ظرفيت کامپيوتر به آن وصل کردم واين کار موجب خرابى کامپيوتر شد، البته نمى دانستم اين مقدار ولتاژ براى کامپيوتر زيان آور است. هزينه تعمير آن برعهده من است يا مؤسسه؟

جواب :

در فرض مذکور برشما چيزى واجب نيست.

:: آموزش رانندگى به دختران توسط مرد بيگانه ::

سوال :

آموزش رانندگى به دختران توسط مرد بيگانه که طى آن ودر حين آموزش ممکن است دست مرد آموزش دهنده با دست دختر تماس پيدا کند چه صورتى دارد؟ گفتنى است در اين موارد معمولاً با اتومبيل به جاده هاى خلوت بيرون از شهر مى روند. آيا اين کار خلوت کردن با نامحرم تلقى مى شود؟

جواب :

در روايات آمده است: «روزى رسول گرامى اسلام صلّى الله عليه وآله وسلّم از اصحاب خود پرسيدند: بهترين چيز براى زن چيست؟ هيچ يک از حاضران نتوانستند به اين پرسش پيامبر جواب مطلوب را بدهند. يکى از اصحاب نزد حضرت زهرا سلام الله عليها رفت واين سوال را با ايشان درميان گذاشت. آن حضرت فرمودند: براى زن بهترين چيز آن است که نه مرد بيگانه اى را ببيند ونه مرد بيگانه اى او را ببيند. وقتى پاسخ حضرت زهرا سلام الله عليها را به گوش پيامبر صلّى الله عليه وآله وسلّم رساندند، آن حضرت فرمودند: پدرش فداى او باد. بله پاسخ همان است که ايشان فرمود».(بحارالانوار، ج 43، ص 54) حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها الگوى ما است واميدواريم براى ما نزد خداى متعال شفاعت فرمايد. لازم است که در هر چيز ـ به خصوص در حجاب وعفت ـ به ايشان اقتدا کنيم.

بايد دانست که در فرض مذکور اگر خلوت با اجنبى صدق کند، حرام است. بنابراين در صورت وجود زنان آموزش دهنده، دختران مؤمن بايد زيرنظر آنان آموزش ببينند واز آموزش گرفتن زيرنظر مربى مرد خوددارى نمايند».

:: تخلفات راهنمايى ورانندگى ::

سوال :

آيا تخلف از قوانين راهنمايى ورانندگى جايز است؟

جواب :

اگر به ديگران زيان برساند جايز نيست.

:: اسلام وتجدد ::

سوال :

تجدد چيست وچقدر با اسلام مطابقت دارد؟ نظر حضرتعالى درخصوص اين نظريه چيست؟

جواب :

خداى متعال مى فرمايد: «الله نزل أحسن الحديث کتاباً متشابهاً؛ خداى متعال بهترين سخن را نازل کرد» بنابراين اسلام وقرآن امورى نو وجديدند واز هر چيزى جديدِ آن را آورده اند، ولى اين تجدد، تجددى کنترل شده ومتضمن مصالح ومنافع مردم است وبا تجددى که براى مردم زيانبار است ومفسده دربردارد متفاوت است. (زمر (39)، آيه 33)

:: جهانى سازى ::

سوال :

نظر حضرتعالى درباره جهانى سازى وانديشه هاى برآمده از آن چيست؟

جواب :

پيشوايان اسلام نخستين کسانى بودند که مردم را به جهانى سازى توأم با عدالت وفضيلت فراخواندند وويژگى هاى گسترده آن را تبيين نمودند واصول اساسى وقوانين کلى آن را در کليه زمينه ها از جمله سياست واقتصاد مشخص کردند. جهانى سازى اسلامى با مفهوم جهانى سازى در غرب تفاوت دارد. يکى از مهم ترين تفاوت هاى اين دومقوله اين است که جهانى سازى اسلامى بر عدالت واخلاق تکيه دارد ولى مفهوم غربى جهانى سازى فاقد اين دو تکيه گاه اصلى است. از اين رو فاقد اخلاق، ووسيله اى براى سلطه وسيطره استعمار شده است.

:: دست زدن در مجالس اهل بيت عليهم السلام ::

سوال :

دست زدن چه حکمى دارد؟ آيا دست زدن در مجالس اهل بيت عليهم السلام جايز است؟

جواب :

دست زدن به خودى خود جايز ودر مجالس اهل بيت عليهم السلام نيز جايز مى باشد. ولى شايسته است که شئون اسلامى در چنين مجالسى رعايت شود.

:: جشن هاى فرحة الزهرا ::

سوال :

نظر حضرتعالى درخصوص جشن هاى موسوم به فرحة الزهرا که در آنها به بهانه مشارکت در شادى حضرت زهرا سلام الله عليها، عده اى به تمسخر وشماتت ولعن ودشنام گويى مى پردازند چيست؟ آيا اين مراسم اصل تاريخى يا سند شرعى دارد ودر ميان متشرعان سابقه داشته است؟

جواب :

جواز اين مجالس از عموم اين روايت استفاده مى شود: «يفرحون لفرحنا ويحزنون لحزننا؛ شيعيان ما به شادى ما دل شاد ودر اندوه ما اندوهگين مى گردند».(بحارالانوار، ج 44، ص 287و289)

:: ترجمه قرآن به لغات ديگر ::

سوال :

نظر حضرتعالى درخصوص ترجمه قرآن به زبان هاى ديگر چيست؟

جواب :

اگر در ترجمه امانت رعايت شود ومترجم به زبان مبدأ ومقصد مسلط باشد واز معارف اهل بيت عليهم السلام وآياتى که آنان در شأن اميرالمؤمنين ومدح اهل بيت عليهم السلام دانسته اند آگاهى مختصرى داشته باشد وبخواهد قرآن را به زبان هاى زنده جهان برگرداند، نه تنها جايز، بلکه ضرورى ونيکوست وپاداش بسيارى دربردارد؛ زيرا امروزه در جهان غرب مصادر شيعى به زبان اروپايى وبراى معرفى اسلام ودعوت به آن کمتر وجود دارد. از اين رو اگر افراد وگروه هايى اين مهم را به جاى آورند، گام مهمى برداشته اند وکارشان نزد خداى متعال ورسول اکرم واهل بيت عليهم السلام بسيار پسنديده است وتأثير شايانى در هدايت غربى ها به سوى اسلام دارد. بايد دانست که مصادر اسلامى نظير قرآن کريم، تفاسير اهل بيت عليهم السلام از قرآن، نهج البلاغه، صحيفه سجاديه، کتب اربعه وبحارالانوار تأثير معجزه آسايى در روشن کردن اذهان وهدايت مردم به سوى اسلام ومذهب حق (يعنى مذهب اهل بيت عليهم السلام) دارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

وقف

No image

کفارات

No image

دیات

No image

ولایت

No image

اخلاق وآداب اسلامى

پر بازدیدترین ها

No image

روزه

No image

طهارت

No image

خمس

No image

ازدواج

No image

کفارات

Powered by TayaCMS