ازدواج موقّت
سوال 1 :
- مدّتى قبل به طور موقّت به عقد مردى در آمدم، مدّت عقد يک ساعت بود، چون فکر مىکردم که تمديد مدّت ديگر احتياج به صيغه خواندن ندارد مجدّدا بدون خواندن صيغه با او تماس گرفتم و نزديکى هم صورت گرفت، أمّا پس از ده روز که از اين مسأله گذشت دوباره به عقد مرد ديگرى در آمدم! اکنون مردّد شدهام که آيا آن صيغه قبلى باعث إشکال در صيغه بعدى هست يا خير؟ توضيح اين که من هنگام عقد أوّل باکره نبودم.
جواب:
- اگر عقد أوّل صحيح هم واقع نشده باشد نظر به اين که شما به خيال صحّت عقد با آن مرد همبستر شديد، بايد عدّه نگه داريد، و عقد دوّم که در زمان عدّه عقد أوّل واقع شده باطل است.
سوال 2 :
- پدرم فوت کرده و مادرم که جوان است مىخواهد شوهر داشته
استفتاءات، ج3، ص: 243
باشد، اگر با شرائط زير صيغه موقّت شود صحيح است يا خير؟
1- بيست سال صيغه موقّت؛ اگر بچّهدار شد شرائط إرث با کيست؟ مرد يا زن؟
2- از شوهر قبلى چهار فرزند صغير دارد که بنده برادر بزرگ و ولىّ آنان هستم، آيا مادرم به بهانه مادر بودن مىتواند مرد جديد را به اين خانه بياورد و با او در همين خانه بماند؟
3- اگر مىشود، حقّ مالکيّت صغيرها چه مىشود؟
4- آيا بنده مىتوانم از طرف چهار فرزند پدرم که صغيرند إجازه زندگى شوهر مادرم را در خانه خودمان بدهم؟
5- چون مادرم فرزند شير خواره ندارد بهتر نيست شوهر کند؟ چون 45 ساله است إمکان بچّهدار شدنش نيز زياد است.
6- زن با اين سنّ مىتواند با مدّت ذکر شده صيغه موقّت شود؟
جواب:
- 1- در ازدواج موقّت بين زن و شوهر توارث نيست و احتياط آن است که شرط توارث نکنند، ولى بچّه از هر دو طرف إرث مىبرد و بالعکس.
2 و 3- حقّ ندارد.
4- شما اگر ولايت شرعى بر صغار نداريد نمىتوانيد إجازه دهيد.
5 و 6- إشکال ندارد.
سوال 3 :
- زيد زنى را به زوجيّت منقطعه تزويج نموده، هشت سال از زمان زوجيّت او را إبراء مىکند به شرط اينکه با عمر و بکر ازدواج نکند، آيا اين
استفتاءات، ج3، ص: 244
إبراء مشروط صحّت دارد؟ بر فرض صحّت آيا شرط ضمن إبراء لازم الوفاء است؟ در صورت لزوم وفاء آيا حرمت ازدواج با عمر و بکر تکليفى است يا عقد ثانى باطل مىباشد؟
جواب:
- إبراء مدّت صحيح است و شرط در آن باطل و بى أثر است.
سوال 4 :
- در عقدنامهاى اين عبارت آمده است: "طبق خطبه عقد دائمى دستور إسلام به مرحله 99 ساله انجام شد" بيان فرمائيد: آيا عقد دائم استفاده مىشود يا عقد موقّت؟
جواب:
- در عقد ازدواج اگر مدّت ذکر شود و لو اينکه طولانى باشد عقد متعه حساب مىشود.
سوال 5 :
- هرگاه مردى زنى را به مدّت يک سال صيغه کند، و به غير از جارى کننده صيغه که پيشنماز مسجد است و مرد و زن کسى ديگر در آن مکان نباشد، و بعد از تمام شدن مدّت صيغه مرد مبلغ ذکر شده صيغه را بدهد، (شخصى که صيغه را جارى نموده نيز در حيات است، و کتبا نوشته که صيغه يک ساله جارى شده است) ولى پس از مدّتى يا چند سالى زن شاکى شود و ادّعاء کند که صيغه دائمى بودم و من همسر دائمى اين مرد هستم آيا در اين مورد مدّعى کيست و منکر چه کسى خواهد بود؟
جواب:
- هر يک از مرد و زن بايد طبق آنچه وظيفه شرعى مىداند عمل نمايد، و چنانچه نزاعى بين آنها باشد عقد محکوم به دوام است، مگر مدّعى موقّت بودن عقد توقيت را إثبات نمايد.
استفتاءات، ج3، ص: 245
سوال 6 :
- متعه دختر بالغه رشيده بدون إجازه پدرش چه صورتى دارد، آيا عقد به عمل مىآيد يا نه؟
جواب:
- صحيح نيست "1".
سوال 7 :
- متعه دختر نا بالغ که رشيده هم نباشد بدون إذن ولىّ شرعى او چه صورتى دارد، آيا عقد به عمل مىآيد يا نه؟
جواب:
- باطل است "2".
سوال 8 :
- متعه دختر نا بالغى که رشيده نيست بدون إذن ولىّ او چه صورت دارد؟ و اگر دخول واقع شد ولى افضاء نشد آيا حرام ابدى مىشود يا نه؟
جواب:
- عقد باطل است 3 و حرام ابدى نمىشوند.
سوال 9 :
- آيا ازدواج موقّت با دختران باکره (با إذن ولىّ، يا در صورت فقدان ولىّ) براى تمتّع و زناشوئى منع شرعى دارد يا خير؟
جواب:
- با إذن پدر يا جدّ پدرى دختر و با نبود آنها با إذن خود دختر مانع ندارد.
سوال 10 :
- دخترى با پسرى ازدواج کرده (البتّه اين دو نفر به مدّت 99 سال فقط در عقد يکديگر هستند) آيا اين دختر مىتواند يک طرفه طلاق بگيرد؟ و اگر شوهر مدّت را ببخشد آيا اين عقد باطل مىشود؟ لازم به تذکّر است که اين دختر هيچ رابطهاى با شوهر نداشته و همچنان باکره است.
استفتاءات، ج3، ص: 246
جواب:
: عقد مدّتدار طلاق ندارد، و تا مدّت تمام نشده يا شوهر آن را نبخشيده به حال خود باقى است، و اگر شوهر بگويد مدّت را بخشيدم عقد بهم مىخورد.
سوال 11 :
- قبل از انقضاء مدّت نکاح منقطع، براى زوجينى که قصد ازدواج دائم را دارند آيا نيازى به بذل و إبراء مدّت مىباشد يا نه؟
جواب:
- تا مدّت نکاح منقطع تمام نشده يا آن را زوج نبخشيده ازدواج دائم صحيح نيست.
سوال 12 :
- زنى مردى را جهت إجراء صيغه عقد موقّت وکيل نموده، ولى مرد صيغه عقد دائم را اجراء مىکند، و به زن هم نمىگويد مگر بعد از مدّتى زندگى کردن. آيا اين عقد صحيح است يا خير؟
جواب:
- عقد فضولى است، اگر زن إجازه کند صحيح، و الّا صحيح نيست و با هم محرم نيستند.
استفتاءات، ج3، ص: 247