قربانى‌

قربانى‌

قربانى‌

سوال 93 :

- مسلمانانى که به حکم خداوند به زيارت خانه مکه مشرف مى‌شوند حداقل يک گوسفند را مى‌کشند و در بيشتر موارد بيش از يکى را سر مى‌برند، با توجه به آنکه مى‌دانيم که گوشت اکثر گوسفندهاى قربانى در عربستان سعودى مى‌گندد و يا بزير خاک مى‌رود، آيا اين کشتارها قربانى محسوب مى‌شوند؟ مگر نه اين است که گوشت قربانى بايد به نيازمندان داده شود؟ آيا بهتر نيست که هر حاجى قربانى و يا قربانيهاى خود را در کشور خود قربانى کند تا به مستمندان برسد؟

جواب:

- قربانى بايد در منى باشد.

سوال 94 :

- اگر کسى روز عيد نتواند ذبح کند مى‌تواند تقصير يا حلق کند يا بايد حلق يا تقصير را نيز تأخير بيندازد؟

جواب:

- در صورت علم و عمد و همچنين در صورت فوق بايد حلق و تقصير بعد از ذبح باشد، على الأحوط

سوال 95 :

- سال گذشته به نيابت از پدرم به مکه مشرف شدم در منى روز عيد قربان هنگام قربانى نمودن يک نفر سياه پوست آمد و با اخذ مبلغى قربانى را به عوض من ذبح نمود و من دستم را روى دست او گذاشتم، بعد يکى از رفقا گفت از نظر امام خمينى بايد ذابح شيعه اثنى عشرى باشد، حالا با توجه به اينکه من در آن هنگام مسأله را نمى‌دانستم و اکنون متوجه شده‌ام و مقلد امام‌

استفتاءات، ج‌1، ص: 466

خمينى هستم تکليف چيست؟ ضمنا نمى‌دانم آن سياه پوست عرب شيعه بوده يا سنى، و عده‌اى از خواهران نيز ذبح قربانى خود را به من واگذار کردند که آنها نيز در بلاد تکليفى هستند، خواهشمندم جواب بفرمائيد؟

جواب:

- حج صحيح است و ذبح را به احتياط واجب اعاده نمائيد.

سوال 96 :

- شخصى که پول قربانى را ندارد آيا مستطيع محسوب مى‌شود؟ و اگر پول دارد و مى‌خواهد عوض هدى روزه بگيرد با وجودى که هدى ممکن است آيا اين روزه کفايت مى‌کند؟

جواب:

- اگر ساير شرائط را دارد مستطيع است و اگر پول هدى را ندارد بايد روزه بگيرد به تفصيل مناسک.

سوال 97 :

- پيدا کردن گوسفند با شرايط شرعيه مشکل است آيا مى‌شود بعضى شرائط را ناديده گرفت؟ چون پيدا نمى‌شود يا مشکلات زيادى دارد.

جواب:

- کفايت نمى‌کند.

سوال 98 :

- جنابعالى مى‌فرمائيد ذابح شيعه باشد در اين کاروان پيدا کردن چند ذابح مشکل است و يک نفر هم نمى‌تواند آيا مى‌شود از غير شيعه کمک گرفت يا خير؟

جواب:

- ذابح بايد شيعه باشد.

سوال 99 :

- همانطور که مى‌دانيد سعودى مسلخ را در وادى محسّر قرار داده آيا قربانى در آنجا کافى است؟ بر فرض عدم کفايت بعضى از روى ندانستن يا به خيال اينکه از قربانى در منى جلوگيرى مى‌کنند در آنجا قربانى کرده بايد چه کند؟

استفتاءات، ج‌1، ص: 467

جواب:

- با امکان ذبح در منى بايد در منى ذبح کند و در هر صورت ذبح در مسلخ جديد کافى است.

سوال 100 :

- محلّ ذبح قربانى را به وادى محسّر يا مکان ديگر، خارج از حدود منى منتقل نموده‌اند، تکليف حجاج چيست؟

جواب:

- در صورت امکان و لو با صبر کردن تا آخر ذيحجه بايد در منى ذبح کند و در هر صورت، ذبح در محلّى که دولت تعيين کرده مجزى است.

سوال 101 :

- پختن و خوردن گوشت قربانى در اين ايام تقريبا غير ممکن است، آيا در اين صورت هم خوردن واجب است؟ و اگر نخورد بايد کفاره بدهد؟

جواب:

- خوردن گوشت قربانى واجب نيست.

سوال 102 :

- گوسفند قربانى که گوشش به قدر يک انگشت بريده باشد آيا کفايت مى‌کند؟ و در صورت عدم اجزاء تکليف حاجى چيست؟ خصوصا در صورتى که بعد ملتفت به مسأله شود.

جواب:

- در فرض سوال در موردى کفايت مى‌کند که بريده بودن گوش به نحو شکاف باشد و اگر به طور قطع بوده صحيح نيست.

سوال 103 :

- براى ذبح گوسفند مى‌گويد تو را وکيل کردم که گوسفندى در قربانگاه براى من بخرى و براى من قربانى کنى، يا مى‌گويد: تو را نائب گرفتم که براى من گوسفندى تهيه کنى و قربانى کنى، آيا بين وکالت و نيابت فرقى‌

استفتاءات، ج‌1، ص: 468

هست يا نه؟ بر فرض فرق داشتن جهات افتراق را بيان فرمائيد.

جواب:

- در عمل به وظيفه و اسقاط تکليف فرقى بين نيابت و وکالت نيست.

سوال 104 :

- در ايام حجّ، عده‌اى از حجاج که نمى‌توانستند در قربانگاه حاضر شوند، مرا وکيل نمودند که ذبيحه آنها را وکالتا انجام دهم ولى با تمام دقّتى که انجام دادم، بعدا متوجه شدم که پول دو قربانى در نزد من مى‌باشد، روز يازدهم احتياطا يک قربانى ديگر انجام دادم، چون احتمال مى‌دادم فقط به مقدار يک قربانى اشتباه نموده‌ام و چند روز بعد وقتى به قربانگاه رفتم که احتياطا پولى به صاحب گوسفندان بدهم، کسى را پيدا ننمودم، فعلا به مقدار 350 ريال سعودى مديون هستم، خواهشمندم بفرماييد چه کنم؟

جواب:

- اگر يقين داريد براى تمام اشخاصى که نائب شده‌ايد قربانى کرده‌ايد، پول را با يأس از شناسايى صاحبش از طرف او به فقير صدقه دهيد.

سوال 105 :

- کفّاراتى که در حج تمتع واجب مى‌شود مى‌توان بعد از مراجعت به وطن، پرداخت نمود؟

جواب:

- احتياط واجب آن است که در منى ذبح شود و اگر ترک نمود و در جاى ديگر ذبح نمود، مجزى است.

سوال 106 :

- لطفا کفّاره اين چند امر را بيان فرماييد:

اوّل- کفّاره تقبيل بشهوة در حال احرام؟

جواب:

- يک شتر

استفتاءات ج‌1 475 س 129 ..... ص : 475

استفتاءات، ج‌1، ص: 469

دوّم- کفّاره تقبيل بدون شهوت در حال احرام؟

جواب:

- يک گوسفند.

سوّم- کفّاره ترک طواف حج عمدا؟

جواب:

- اگر از روى جهل ترک کرده و برگشته به محلّ خود، بايد علاوه بر اعاده حج يک شتر قربانى کنند.

چهارم- کفّاره کشتن مار يا عقرب يا هر جانورى که از او احساس خطر کند در حرم و حال احرام؟

جواب:

- کفاره ندارد.

پنجم- کفّاره جاهل به حرمت تدهين در حال احرام، اگر تدهين کند؟

جواب:

- کفاره ندارد.

سوال 107 :

- ذبح کردن کفّاره‌هاى احرام عمره در مکّه و ذبح کردن کفاره‌هاى حجّ را در منى، آيا به نحو وجوب است؟ و آيا مى‌شود آنها را در بلد خود ذبح نمود؟

جواب:

- واجب است على الأحوط ولى اگر ترک کرد مى‌تواند در محلّ خود ذبح کند و صدقه بدهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

شرائط وجوب‌

No image

نیابت‌

No image

عمره‌

No image

احرام‌

No image

طواف‌

پر بازدیدترین ها

No image

شرائط وجوب‌

No image

نیابت‌

No image

طواف‌

No image

قربانى‌

No image

مسائل متفرقه حج‌

Powered by TayaCMS