احرام‌

احرام‌

احرام‌

سوال 50 :

- محرم شدن برادران جانباز در مسجد شجره، گاهى به علّت کثرت جمعيت مشکل است، آيا مى‌توانند بيرون مسجد محرم شوند؟

جواب:

- نمى‌توانند در خارج مسجد محرم شوند.

سوال 51 :

- براى طهارت بدن و لباس احرام معلولين، در صورت عدم امکان چه بايد کرد؟

جواب:

- با فرض تعذّر تطهير مانع ندارد و در هر صورت احرام صحيح است و در صورت حرجى بودن تطهير، طواف صحيح است.

سوال 52 :

- آيا جايز است براى محرم که بدن خود را با صابون معطّر بشويد و آيا جايز است بشويد با مطلق صابون؟

جواب:

- شستن با صابون اشکال ندارد ولى اگر صابون عطرى است بايد اجتناب شود.

استفتاءات، ج‌1، ص: 453

سوال 53 :

- آيا با غسل احرام مى‌توان نماز واجب را خواند؟

جواب:

- غسل احرام مجزى از وضو نيست و کفايت از غسلهاى ديگر هم نمى‌کند، پس کسى که محدث است با غسل احرام تنها نمى‌تواند نماز بخواند.

سوال 54 :

- شخصى در عمره تمتع از جده به نذر احرام بست و بعد از حج منکشف شد که احرامش صحيح نيست آيا قضاى حج بر او واجب است؟

جواب:

- در فرض مرقوم بعيد نيست صحت عمل اگر چه احتياط خوب است.

سوال 55 :

- شخصى از جده براى عمره احرام بست و از روى جهالت يا کسالت به جحفه نرفت آيا عمره‌اش صحيح است؟

جواب:

- اگر جاهل يا معذور بوده و بعد از گذشت وقت جبران متوجه شود عمره صحيح است.

سوال 56 :

- شخصى جاهل از جده به نذر احرام بست براى عمره مفرده و بعد از رجوع به وطن فهميد؛ آيا آن احرام اثرى دارد؟ و در صورت مذکور اگر طواف نساء را بجا نياورد آيا زنش بر او حرام مى‌شود؟

جواب:

- اگر عامد نبوده عمل او صحيح است و در هر صورت زن بر او حلال است.

سوال 57 :

- با بودن امکان و وقت براى رفتن به جحفه آيا مى‌شود با نذر در جده به احرام عمره تمتع يا عمره مفرده در آمد؟

استفتاءات، ج‌1، ص: 454

جواب:

- بايد به جحفه برود و در فرض مرقوم احرام از جده و لو با نذر کافى نيست.

سوال 58 :

- در فاصله بين عمره تمتع و حج تمتع براى تسهيل امور حجاج به قصد رفت و برگشت به جده يا ديدن خيمه در عرفات و منى راهنما مى‌تواند از مکه خارج شود؟

جواب:

- بدون احرام براى حج نمى‌تواند از مکه خارج شود. على الأحوط

سوال 59 :

- آيا محرم پس از ورود به مکّه معظّمه مى‌تواند از وسايل نقليه مسقّف استفاده نمايد و در داخل آن زير سقف بنشيند يا خير؟

جواب:

- مانع ندارد اگر چه احوط استحبابى آن است که در حال راه رفتن زير سايه راه نرود.

سوال 60 :

- وقتى به شهر مکه وارد شديم در فاصله بين حرم و منزل با حال احرام استفاده از اتومبيل مسقّف جايز است؟

جواب:

- مانع ندارد.

سوال 61 :

- از منى تا مکّه تونل (راه مسقّف) درست کرده‌اند، در اين صورت تکليف حاجى چيست؟

جواب:

- بعد از انجام اعمال روز عيد، عبور از زير سقف مانع ندارد.

استفتاءات، ج‌1، ص: 455

سوال 62 :

- شخصى محرم شد به احرام عمره تمتع، وارد مکه شد اعمال عمره را انجام داد به جز تقصير، دو مرتبه محرم شد براى حج به عرفات رفت و جميع اعمال مشعر و منى را بجا آورد و متوجه نشد و به ايران آمد، حالا فهميده استدعا دارد مشروحا بيان فرمائيد اگر جاهل بوده چه حکمى دارد و اگر ناسى بوده چه حکمى؟

جواب:

- در مورد نسيان عمل او صحيح است و چيزى بر او نيست و مستحب است يک گوسفند قربانى کند و در صورت جهل حج او مبدّل به حج افراد مى‌شود و بايد بعد از اتمام حج عمره مفرده بجا آورد بنا بر احتياط و سال بعد حج را اعاده کند احتياطا.

سوال 63 :

- حجاجى که مدينه بعد هستند در صورتى که عزيمت به جحفه مشقّت داشته باشد مى‌توانند از جده يا يکى از ميقاتهاى نزديک مثل حديبيه براى عمره تمتّع محرم شوند يا خير؟

جواب:

- بايد به يکى از مواقيت معروفه مثل جحفه بروند و اگر ممکن نيست با نذر از جده محرم شوند و بهتر است احتياطا در جدّه تجديد احرام کنند.

سوال 64 :

- چون خدمه کاروانهاى مدينه بعد، چند روز قبل از حرکت حجاج از وطن به مکه مى‌روند و وسيله براى رفتن به جحفه وجود ندارد آيا مى‌توانند با نذر در جده به عنوان عمره مفرده وارد مکه شوند بعد از اينکه حجاج به جده آمدند مجددا به جده‌

استفتاءات، ج‌1، ص: 456

برگشته همراه حجاج به حجفه بروند و براى عمره تمتع احرام ببندند يا خير؟

جواب:

- با فرض اينکه نمى‌توانند به ميقات بروند مانع ندارد با نذر از جده محرم شوند و بهتر است احتياطا در حدّه تجديد احرام نمايند و در فرض مسأله عمره مفرده و عمره تمتع آنها صحيح است.

سوال 65 :

- در سالهاى اخير پلهاى متعدّدى در مسير به عرفات و مشعر و منى ساخته شده که شخص محرم با ماشين و گاهى پياده زير پلها ناچار است عبور کند، آيا به واسطه عبور کردن از زير اين پلها، کفّاره به ذمّه حاجّ مى‌آيد يا نه؟

جواب:

- کفاره ندارد.

سوال 66 :

- احرام براى حج را که بايد در شهر مکه انجام گيرد آيا در محلات جديد هم جايز است يا نه؟

جواب:

- از محلات مکه هم کفايت مى‌کند.

سوال 67 :

- کسى که در حال احرام کمر بندش از جلد غير معلوم التذکيه است آيا احرامش درست است؟ و اگر درست نيست اعاده حج و عمره برايش واجب است؟

خصوصا در صورت جهل به مسأله و عدم التفات به آن؟

جواب:

- مضر به صحت احرام نيست و اعاده حج و عمره لازم نيست.

سوال 68 :

- دست و پاى مصنوعى که با چرمهاى دوخته شده به بدن مى‌بندند چه صورتى دارد؟ آيا کفّاره دارد؟

استفتاءات، ج‌1، ص: 457

جواب:

- اشکال ندارد و احوط دادن کفاره است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام روزه‌

No image

احکام زکات‌

No image

احکام خمس‌

No image

شرائط وجوب‌

No image

نیابت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نماز مسافر

No image

سجده سهو

No image

نجاسات و احکام آن‌

No image

احکام روزه‌

Powered by TayaCMS