سوال 1:
لطفاً مسأله غنا و موسيقى و آلات آن را به طور ساده و قابل فهم براى بنده شرح دهيد.
جواب :
غنا عبارت است از: خوانندگىهاى مخصوص و متناسب با مجالس عيش و لهو و خوش گذرانى اين نوع خوانندگى حرام است هم خواندن و هم شنيدنش، سازها و آلات موسيقى نيز اگر به نحوى به کار رود که معمولاً در آنگونه مجالس از آن استفاده مىشود هم بکار بردن و هم شنيدنش حرام است. بنابراين موسيقى اگر از نوع غنا (خوانندگى مخصوص آن مجالس) يا از نوع آنچنان صداهاى آلات موسيقى باشد حرام محسوب مىشود و اگر از اين قبيل نباشد حلال است.
سوال 2:
رقص زن در ميان زنان يا محارم و همچنين مرد در ميان مردان يا محارم در عروسىها چه حکمى دارد؟
جواب :
رقص اگر موجب تهييج شهوت يا مستلزم مفسده يا حرام باشد جايز نيست مگر رقص زن براى شوهر و بالعکس در خلوت.
سوال 3:
نظر حضرت عالى درباره احضار ارواح چيست؟
جواب :
احضار ارواح فى نفسه منعى ندارد مگر اينکه همراه حرام يا به قصد حرامى انجام گيرد.
سوال 4:
هيپنوتيزم از لحاظ شرعى چه حکمى دارد؟
جواب :
با رضايت طرف مقابل براى غرض عقلايىِ، حلال فى نفسه اشکال ندارد.
سوال 5:
نگاه به زن نامحرم چه حکمى دارد؟
جواب :
نگاه به صورت نامحرم و دستها تا مچ اگر با احساس شهوانى همراه نباشد حرام نيست.
سوال 6:
اگر نطفه مرد ناشناس را در رحم زنى قرار بدهند آيا از نظر شرعى درست است يا نه؟
جواب :
عمل مذکور فى نفسه منع شرعى ندارد لکن از لمس و نظر حرام بايد اجتناب شود.
سوال 7:
اگر جنين تشکيل شده از يک زوج را در رحم زن نامحرم بکارند حکم شرعى آن چه خواهد بود؟ لطفاً احکام وضعى مسأله را هم بيان فرماييد.
جواب :
اين عمل فى نفسه اشکال ندارد هر چند بايد از لمس و نظر حرام اجتناب شود و فرزند ملحق به مرد و زن صاحب نطفه است و نسبت به آنان و اقارب آنان محرميت ثابت مىشود و نسبت به زن صاحب رحم هم بايد احتياط شود.
سوال 8:
بستن لوله در زنان و مردان به صورت موقت يا دائم چه حکمى دارد؟ اگر بستن لوله منجر به عقيم شدن شود چه حکمى دارد؟
جواب :
بطور کلى بستن لوله اگر براى غرض عقلايى و مصون از ضرر معتنىبه و در زوجه با اذن شوهر باشد فى نفسه منعى ندارد و فرقى ميان دائم و موقت و يا ميان موجب عقيم شدن و نشدن نيست.
سوال 9:
دختر بچه يکسالهاى را به فرزندى قبول کردم حال به دنبال راه حلى هستم که آن را محرم نمايم.
جواب :
مىتوانيد آن دختر را با وجود مصلحت و اذن حاکم شرع به عقد موقت پدر خود در آوريد.
سوال 10:
آيا در قسامه يک فرد مىتواند پنجاه قسم بخورد؟
جواب :
در موارد قسامه هر جا که عدد سوگند خورندگان کمتر از پنجاه نفر باشد (در طرف مدعى) اجراى حکم به استناد اين قسامه محل اشکال جدى است.
سوال 11:
اگر در قتل عمد، همه اولياء دم مقتول، صغير يا مجنون باشند، آيا ولى قهرى (پدر يا جدّ پدرى) يا قيّم انتخابى دادگاه، حق درخواست قصاص يا مطالبه ديه را دارند؟
جواب :
از مجموع ادله ولايت اولياى صغير و مجنون چنين استفاده مىشود که جعل ولايت براى آنان از طرف شارع مقدس بخاطر حفظ مصلحت مولّى عليه است. بنابراين در مسئله مورد بحث که اولياى دم، صغير و مجنون مىباشند ولىّ شرعى آنان بايد با ملاحظه غبطه و مصلحت آنان اقدام کند و انتخاب او نسبت به قصاص يا ديه يا عفو معالعوض يا بلاعوض نافذ است. بديهى است که تشخيص مصلحت صغير و مجنون بايد با ملاحظه همه جوانب و از جمله نزديک يا دور بودن او از سنّ بلوغ صورت گيرد.
1- وقت مخصوص نماز ظهر، يعنىاز اوّل ظهر تا به قدر چهار رکعت نماز خواندن براى غير مسافر و به قدر دو رکعت براى مسافر.
2- گر چه طبق متن تحرير ص 155 مسأله 8 تفاوتى بين نظر امام(ره) و آيةاللّه خامنهاى(مدظله) در اين مسأله نيست.
3- به قصد رجاء؛ يعنى به نيّت مطلوب بودن و به اميد پاداش و ثواب.
1ـ ، آنچه در زندگى مورد نياز است؛ مانند مسکن، پوشاک و لوازم منزل.
5- زيرسايه و سقف حرکت کردن.
6- يعنى قصد کند اگر طواف قبل، صحيح بوده بخشى از اين طواف، مکمّل آن باشد و اگر صحيح نبوده، اين طواف، طواف او محسوب شود.