استفتائات نماز طواف

استفتائات نماز طواف

استفتائات نماز طواف

«793» س - کسى نماز طواف عمر ه را در داخل حجر اسماعيل بجا آورده و بعد از تقصير متوجه شده است وظيفه او چيست ؟

ج - بايد نماز را اعاده کند .

«794» س - شخصى بعد از طواف وضوى او باطل شده و خجالت کشديده که بگويد نمازش را بى وضو خوانده است و بعد از آن سعى و تقصير را انجام داده و مُحل شده است وظيفه او چيست ؟

ج - بايد نماز و سعى و تقصير را اعاده کند .

«795» س - زنى نماز طواف خود را در حجر اسماعيل خوانده است و چون به منزل آمده ملتفت شده که حائض شده است و تا وقوف به عرفات پاک نمى‌شود وظيفه او نسبت به نماز چيست و آيا عمل او صحيح است يا خير ؟

ج - عمره او صحيح است و بايد براى حج تمتع محرم شود و قبل از انجام طواف حج بايد قضاى طواف و نماز عمره تمتع را بجا آورد .

«796» س - کسى که هر چه سعى نمود که موارد غير صحيح قرائت خود را تصحيح کند نتوانست و نيز شخصى ديگر را جهت اقتدا کردن و ياتلقين نمودن قرائت صحيح پيدا نکرد وظيفه‌اش چيست ؟

ج - به هر نحوقدرت دارد بخواند و به جماعت خواندن حتى در فرض امکان واجب نيست ولى نايب بگيرد بعد از خواندن خودش .

«797» س - در موقعى که شخص طواف مى کرده جمعيت زياد بوده وبعد از آن در اثر ازدحام نتوانسته است که نزديک مقام نماز بخواند و در آن وقت چاره‌اى بغير از نماز خواندن دور از مقام نداشته آيا نماز او صحيح است يا خير ؟

ج - اگر امکان نداشته با فرض اضطرار مانع ندارد .

«798» س - آيا در صورت ازدحام که نشود پشت مقام يا احدالجانبين آن نماز طواف خوان تا حدود منبر و نماز در قسمت راست يا چپ منبر خوانده شد باز هم نماز در مقام در صورت امکان همان روز يا روزهاى ديگر لازم است ؟

ج - در صورتى که تا بعد از فوات موالات عرفيه بين طواف و نماز آن عذر باقى بوده اعاده واجب نيست .

«799» س - در مسأله شش نماز طواف در تحرير الوسيله فرموده‌ايد »الاحوط الاقتداء بشخص عادل« و در مسأله اول نماز جماعت همان کتاب فرموده‌ايد »بل مشروعيه الجماعه فى صلاة الطواف و کذا صلاة الا حتياط محل اشکال« بفرماييد منظور چيست ؟

ج - منظور از مشروعيت صحت است و احتياط مزبور استحبابى است و نبايد به جماعت اکتفا شود .

«800» س - براى کسانى که قرائتشان درست نيست و مى خواهند نماز طوافشان را به جماعت بخوانند آيا مى توانند نماز طواف حج را به نماز طواف نساء يا بالعکس و ياکسى که نايب است به کسى که نايب نيست و يا نماز طواف واجب را به مستحب و بالعکس اقتدا کنند يا نه ؟

ج - اکتفا به جماعت نبايد بکنند و احتياط در همه موارد سوال حاصل مى شود .

«801» س - کسى که قرائتش در ست نيست آيا مى تواند تبرعا از کسى که حج واجب بر عهده دارد نيابت کند و حج انجام دهد ؟

ج - نيابت چنين شخصى صحيح نيست هر چند تبرعى باشد مگر آنکه بتواند قرائت خود را تصحيح کند و از ذوى الاعذار محسوب نباشد که در اين صورت مى تواند نيابت را قبول نمايد ولى بايد قرائت خود ر ادرست کند .

«802» س - افرادى با اينکه قرائتشان درست نيست و کلمات نماز را نمى‌توانند درست بگويند در حج نايب مى شوند و عمر ه را به نيت منوب عنه انجام مى دهند بعد متوجه مى شوند که نمى‌توانند نايب شوند آيا چگونه از احرام خارج مى شوند و براى حج چه وظيفه دارند ؟

ج - در صورت امکان بايد قرائت خود را درست کنند و عمل نيابى خود را تصحيح نمايند تا از احرام خارج شوند بلى اگر ممکن نيست و معذور هستند احرام آنها صحيح و از احرام خارج هستند ولى صحت حج از منوب عنه و کفايت از آن محل اشکال است و نسبت به اجرت بايد مصالحه نمايد زيرا مستحق آن نيست و حج را احتياطا به نيت منوب عنه تمام کند .

«803» س - کسى که مطمئن باشد قرائتش يا ذکر ى که در نماز مى گويد درست است نماز طواف را اعم از طواف زيارت و نساء همان گونه بخواند بعد معلوم شود که اشتباه بوده است آيا بايد چه کند ؟

ج - اگر احتمال غلط بودن آن را نمى‌داده حجش صحيح است ولى نماز را بايد اعاده نمايد بنحوى که در مسأله 785 بيان شد .

«804» س - چند روزى که اطراف کعبه به قدرى شلوغ است که صف طواف تا پشت مقام ابراهيم مى آيد و نماز خواندن پشت مقام و نزديک آن ممکن نيست مگر اينکه چند نفرى اطراف انسان بايستند تا انسان نماز طوافش را بخواند بفرماييد آيا حتما نماز بايد خلف مقام و نزديک آن باشد ولو به اين صورت يا دورتر تا هر جاکه مى تواند به تنهايى نماز بخواند کافى است ؟

ج - اگر امکان دارد و محذورى که در بين نيست بايد خلف و نزد مقام نماز بخواند و در مورد ضرورت تاخير مانع ندارد با مراعات الاقرب فالاقرب .

«805» س - در نماز طواف که انسان مشغول ذکر بود او را حرکت دادند ذکر را تکرار کرد دوباره تکان دادند و تکرار کرد آيا مانعى ندارد ؟

ج - اگر طورى حرکت کرده که استقرار او از بين رفته مانع ندارد و در غير اين صورت تکرار نکند مگر بقصد احتياط به شرط آنکه وسوسه نباشد .

«806» س - آيا محمول نجسى که در طواف معفو نيست، در نماز مثل نمازهاى يوميه معفو است يا نه؟

ج- محمول متنجس در طواف و نماز معفو است.

«807» س - اين طواف و نماز آن اگر نماز مستحبى يا عبادت مستحبى ديگر بجا آورد، اشکال دارد يانه؟

ج- احتياط در ترک آن و مبادرت به نماز طواف است.

«808» س - گاهى در پشت مقام ابراهيم عليه السلام جمعيت زياد است،و چون زن و مرد کنار هم قرار مى‌گيرند احيانا مورد فشار ازدحام واقع مى‌شوند، بدون اينکه ريبه و فسادى در بين باشد، آيا به نماز طواف ضرر نمى‌رساند؟

ج- براى نماز ضرر ندارد.، در صورتى که اگر ممکن است رعايت عدم تقدم زن بر مرد و عدم مجازات غير معفو بشود.

«809» س - احيانا انسان مى‌داند که اگر نماز طواف را شروع کند، طواف کنندهها مى‌آيند و او را حرکت مى‌دهند و جابجا مى‌کنند، در عين حال نماز را شروع مى‌کند، آيا اگر اين نماز را تمام کند، صحيح است؟

ج - اگر صحيحا تمام کند، مانع ندارد.

«810» س - در مناسک فرموده‌ايد بر هر مکفلى واجب است قرائت نمازهاى يوميه‌اش را ياد بگيردخصوصا براى، حج حال اگر کوتاهى کرد و براى تعلم و يادگيرى قرائت نماز اقدام ننمود، آيا همين نماز باطل کفايت مى‌کند بايد نايب بگيرد، و در صورتى که نيابت را لازم نمى‌دانيد، آيا همين نماز کافى است يا خير؟

ج- اگر وقت ضيق شود به طورى که اگر بعد از طواف بخواهيد نماز را ياد بگيريد،موالات بين نماز و طواف فوت مى‌شود، خودش هر طور مى‌تواند بخواند،و نايب هم بگيرد احتياطا.

«811» س - زنى محرم را احرام عمره تمتع شده و پس از ورود به مکه و انجام طواف قبل از اينکه نماز طواف بخواند حائض گرديده چه وظيفه‌دارد؟

«812» س - اگر وقت وسعت دارد صبر کند تا پاک شود و نماز را بخواند و بقيه اعمال را انجام دهد، و چنانچه وقت تنگ باشد سعى و تقصير عمره تمتع را انجام دهد و محرم شود به حج تمتع و بايد قبل از طواف حج نماز طواف عمره را بخواند و سپس بقيه اعمال را انجام دهد.

«813» س - کسى که نمازش را غلط مى‌خواند و وقت تصحيح آن را ندارد مى‌فرمائيد نماز طواف را به همان کيفيت که مى‌تواند خودش بخواند، آيا چنين کسى مى‌تواند عمره مفرده مستحبى بجا بياورد؟

ج - اشکال ندارد و بنا بر احتياط نايب هم بگيرد.

«814» س - شخصى طواف عمره را بجا آورده و بدون نماز و سعى، تقصير کرده است، تکليف او چسيت؟

ج - بايد نماز و سعى را بجا آورد و با فرض جهل يا نسيان اعاده تقصير لازم است،ولى کفاره ندارد.

«815» س - آيا مقصود از»نماز طواف نزد مقام پشت مقام است يا شامل دو طرف مقام نيز مى‌شود؟

ج -بايد خلف مقام باشد، اگر ممکن است و الا در دو جانب او هر کدام باشد.

«816» س - اگر کسى نماز را در غير از مقام ابراهيم بخواند و با اعتقاد به صحت آن بقيه اعمال را انجام دهد، وظيفه او چيست؟

ج- فقط نماز را بايد اعاده کند.

«817» س - اگر پشت مقام ابراهيم دو طبقه شود، آيا نماز در طبقه بالا يا زير زمين صحيح است؟

ج -در صورتى که احراز نشود خلف مقام نماز خوانده، صحيح نيست.

«818» س - شخصى نماز طواف را به اعتقاد اينکه حجر اسماعيل مقام ابراهيم است در حجر اسماعيل خوانده، چه بايد بکند؟

ج - بايد نماز را اعاده کند.

«819» س - آيا نماز طواف واجب را مى‌توان با نماز جماعت يوميه بجا آورد؟

ج - اکتفاء به آن بنا بر احتياط مشکل است.

«820» س - پشت مقام تا چه اندازه‌اى صادق است، و آيا حد معينى نمى‌توان براى آن فرض کرد؟

ج - عرفى است.

«821» س - آيا فاصله انداختن بين طواف و نماز به مقدار دو رکعت نماز اشکال دارد، و اصولا چه مقدار فاصله مخل است؟

ج - مانع ندارد ولى احتياط در ترک آن است خصوصا اگر احتمال دهد که مخل به مبادرت عرفيه باشد و ميزان مبادرت عرفيه است، و در هر صورت با تأخير نماز، اعاده نماز لازم نيست.

«822» س - گاهى طواف تا نزديک تالارهاى مسجد مى‌رسد، آيا در اين صورت مى‌شود نماز طواف را پشت سر طواف کنندگان بجا آورد و يا آيا صدق پشت مقام مى‌نمايد؟

ج -صدق خلف، به نظر عرف است، در صورت عدم امکان در خلف و در جانب آن خواندن نماز در آنجا اشکال ندارد.

«823» س - شخصى محرم به احرام عمره تمتع، وارد مکه شده است و هفت روز مثلا در مکه توقف دارد و نماز او غلطهاى زيادى دارد، آيا واجب است که تا آخر وقت در احرام بماند و نمازش را اصلاح کند و بعد شروع به طواف کند يا وظيفه ديگرى دارد؟

ج - اگر صبر نمودن او موجب عر و حرج نمى‌گردد بايد صبر کند و الا اگر بعد از طواف تا قبل از فوات موالات نماز طواف نساء و نماز طواف براى هر دو طواف واجب را که يکى عمره مفرده و ديگرى حج مى‌باشد، نخوانده‌ام و ثانيا در تعداد اشواط دوم هم در شک مى‌باشم، لطفا مرا راهنمايى کنيد.

ج- اگر بعد از طواف و انصراف از آن، شک در عدد اشواط کرده‌ايد به شک اعتنا نکنيد و نمازهايى را که نخوانده‌ايد اگر نمى‌توانيد به مکه يا حرم برويد در محل خود بخوانيد اگر نايب گرفته شود در مقام خوانده شود بهتر است و تا نخوانده‌ايد حرمت نساء باقى است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

استفتائات نماز طواف

No image

نماز طواف

No image

مستحبات نماز طواف

Powered by TayaCMS