احکام قضا

احکام قضا

احکام قضا

سوال 1 :

اگر مستأجرى، ملک را بعد از انقضاء مدّت اجاره تخليه ننمايد، آيا مى‌توان او را با تعزير يا حبس و ... وادار به تخليه نمود يا خير ؟

جواب :

بايد حکومت اقدام به تخليه نمايد و تعزير جايز نيست مگر آن که مستأجر جرمى مرتکب شده باشد که در آن صورت تعزير اشکال ندارد .

سوال 2 :

همان طورى که مسستحضريد تعزيرات بيد الحاکم است آيا حدّاقلّ تعزيرات مثلاً يک ضربه شلاّق است يا اقلّ معتدٌّ به است، چگونه بايد عمل نمود ؟

جواب :

تعزير بما يراه الحاکم است که نسبت به جرم و جانى تفاوت مى‌کند ولى اقلّ مراتب آن، يک ضربه شلاّق است .

سوال 3 :

آيا در نگهدارى متّهم در حبس تعزيرى )با قرار بازداشت( حدّاقلّ و اکثرى معيار است يا مدّت زمان بيد الحاکم است ؟

جواب :

در صورتى که بپذيريم حبس تعزيرى را که به نظر ما حبس تعزيرى مشکل است و على فرض قبول حدّاقلّ و اکثرى وجود ندارد و به نظر حاکم شرع است .

سوال 4 :

شخصى با مراجعه به دادگاه مدّعى است که بر اثر صدمه وارده توسط زيد مبلغ يک ميليون تومان هزينه دارو و درمان نموده است، در حالى که چهارصد هزار تومان ديه به او تعلّق گرفته و خواستار ششصد هزار تومان مابقى مى‌باشد، آيا دادگاه تکليفى دارد ؟

جواب :

بيش از ديه شخص جانى بدهکار نيست .

سوال 5 :

شخصى با مراجعه به دادگاه اعلام مى‌دارد براى خرج زيدى که بر اثر ضربه به وى مجروح گرديده دويست هزار تومان خرج دارو و درمان نموده است، آيا مى‌توان از ديه مقرّره مبلغ فوق را کسر نمود يا خير ؟

جواب :

در صورتى که با شخص مجنى عليه شرط کند که بايد مقدارى را که جهت معالجه او صرف نموده پس بدهد و يا آن که در مواقع اضطرارى که خوف فوت و يا ضرر بيش از حدّ نسبت به مجنى عليه مى‌شود مخارجى را که جانى صرف مى‌کند با اين نيّت که آن را پس بگيرد و يا آن که عرف جامعه به گونه‌اى است که معمولاً اين مخارج را از ديه کم مى‌کنند در اين موارد جانى مى‌تواند مقدارى را که صرف نموده از ديه کسر نمايد .

سوال 6 :

اگر کسى از نفس شخصى ديگر کفالت نمود و متّهم فرار کرد آيا کفيل را مى‌توان زندان نمود يا خير ؟

جواب :

بلى در صورتى که کفالت از نفس کرده باشد مى‌توان کفيل را زندانى نمود .

سوال 7 :

فردى محکوم به اعدام شده و بخواهد عضو يا اعضاى بدن خود را به اشخاص مضطر هديه نموده و در قبال آن از حاکم شرع تخفيفى بخواهد، آيا حاکم شرع مى‌تواند حکم اعدام او را تخفيف دهد و اگر حاکم شرع تخفيف از اعدام به محکوم شرط نمايد آيا اين شرط صحيح است ؟

جواب :

هديه او اثرى ندارد بلکه بايد در هر جا به وظيفه عمل نمود و تخفيف در اين رابطه مشروعيّت ندارد پس شرطش هم نافذ نيست .

سوال 8 :

سرقت اطّلاعات سرّى کد شده و رمزدار از شبکه‌هاى کامپيوترى و يا کامپيوترهاى شخصى و کشف آنها چه حکمى دارد همين طور سرقت و فروش غير مجاز شماره‌هاى موبايل توسط آشنايى با تکنيک الکترونى مرکزى آن چه صورت دارد و آيا با وجود ساير شرائط امکان اجراى حدّ سرقت وجود دارد ؟

جواب :

مسلّماً سرقت اينگونه امور حرام است ولى اجراى حدّ سرقت در اين موارد محلّ اشکال است بلکه حاکم شرع مى‌تواند او را تعزير نمايد .

سوال 9 :

در تصدّى منصب قضا، آيا قاضى لازم است خود را عادل بداند يا قضاوت نيز مثل امامت جماعت است که اگر مأموم، امام را عادل بداند بتواند امامت کند ؟

جواب :

قبول قضاوت در صورتى است که قاضى خود را عادل بداند .

سوال 10 :

به بعضى از زندانيها براى نجات از زندان پيشنهاد جريمه نقدى مى‌دهند، آيا صحيح است ؟

جواب :

اگر قانون اجازه بدهد اشکال ندارد زيرا از مسائل حکومتى است .

سوال 11 :

آيا بازداشت متّهم يا زندانى کردن او قبل از ثبوت محکوميّت جايز است ؟

جواب :

در بعضى موارد مثل قتل بازداشت لازم است و در بعضى موارد هم جايز نيست .

سوال 12 :

ملاک اصلى تعزيرات در حکومت اسلامى چيست ؟

جواب :

ملاک اين است که حاکم شرع در موردى که آن عمل حدّ معيّن شرعى ندارد تشخيص دهد که مجرم بايد ادب شود يعنى تعزير گردد .

علم قاضى

سوال 1 :

نظر مبارک را پيرامون علم قاضى از نظر الحاق به اقرار يا بيّنه بيان بفرمائيد و اگر علم قاضى طريق سوّمى مى‌باشد حکم عفو چگونه است ؟

جواب :

قاضى مى‌تواند به علم خود عمل کند علم قاضى حکم بيّنه را دارد نه اقرار و بعيد نيست قبول عفو مخصوص اقرار باشد .

سوال 2 :

نظر اسلام را پيرامون اعتبار اسنادى که توسط دستگاههاى مدرن تهيّه مى‌شود مانند فاکس، فيلم، عکس، نوار ضبط، تلفنگرام، زيراکس، فتوکپى و ... بيان فرمائيد کداميک مى‌تواند مستند حکم قاضى قرار گيرند و به عنوان مؤيّد تا چه حدّ قابل استناد مى‌باشند ؟

جواب :

محلّ اشکال است مگر اين که موجب علم قاضى شود و تزوير در او نشده و بتواند قطع پيدا کند در آنها به صاحبش .

اقرار

سوال 1 :

ضرب و جرح متّهم قبل از صدور حکم بوسيله مأمورين براى گرفتن اقرار چه صورت دارد ؟

جواب :

ضرب و شتم و شکنجه متّهم حرام است و عقوبت اخروى دارد و چه بسا موجب قصاص يا ديه مى‌گردد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

قنوت

No image

تکبیرة الاحرام

No image

شرایط صحت وضو

No image

عدول نیّت

Powered by TayaCMS