احکام عده …
سوال :
احتراماً چنانچه مستحضريد در اکثر فتاوا و از جمله فتواى حضرتعالى مدت عده براى زنان چهار ماه ذکر گرديده است و اين در حالى است که اخيراً تحقيقات پزشکى گوياى مستند و مستدل اين مطلب است که مدت عده کمتر از هجده ماه سبب بروز بيماريهاى جنسى و احياناً ايدز مى شود. حال آيا به منظور پيشگيرى از بروز امراض جنسى و ايدز آيا مى توان مدت عده را به هجده ماه افزايش داد؟
جواب :
توجه داشته ابشيد که حکمت عده عدم اختلاط مياه و پاکى نسب است نه مصونيت از ايدز يا بيمارهاى ديگر و در عده وقات، مدت چهار ماه و ده روز و در طلاق ميزان ديگرى دارد واما مبتلا بودن زوج و يا زوجه به مرض مسرى و غيره مربوطه به عدّه نيست و آن بايد با آزمايش طبى روشن شود و علاوه اختيار با خود زن و مرد است مى توانند پس از گذشتن مدت عده شرعى ازدواج نمايند و مى توانند بعد از هجده ماه و بيشتر ازدواج کنند به هر حال زياد کردن مدت عدّه به اينعنوان بدعت و حرام است. واللّه العالم
سوال :
آيا زن بعد از تمام شدن عدّه طلاق ميتواند شوهر خود را غسل (ميّت) بدهد و اگر بعد از انقضاى عدّه شوهر کرده باشد حکم مسأله چه صورتى دارد؟
جواب :
در فرض سوال قبل از تمام شدن عدّه نيز جواز غسل محلّ اشکال است بلکه اقرب عدم جواز است.
سوال :
زنى بعد از پاک شدن از حيض با شوهرش نزديکى کرده است و بعد از آن طلاق داده شده است. بعداً معلوم شده از همين نزديکى کردن حامله است. آيا آن طلاق صحيح است يا خير؟ و نيز آيا زن مى تواند بعد از زايمان شوهر کند يا خير؟
در صورت صحيح بودن طلاق مهريه و مخارج ديگر بعهده شوهر مى باشد يا خير؟ آيا پدر دختر حق بخشيدن مهريه و جهيزيه دختر به شوهرش را دارد يا خير؟
جواب :
در فرض سوال، چنانچه يقين داشته باشند که اجراء صيغه طلاق بعد از حامله شدن واقع شده طلاق صحيح است و زن ميتواند بعد از زايمان شوهر کند و احتياط مستحب آن است که دوباره او را طلاق دهد ولى قبل از طلاق دوم با او معامله زن و شوهرى ننمايد و شوهر بايد مهريه و همچنين نفقه زن را در تمام مدت حمل بدهد و مخارج ولادت طفل نيز بر عهده شوهر است و پدر دختر حق بخشيدن مهريه و نفقه او را ندارد مگر با رضايت و وکالت خود دختر.
سوال :
خانمى که در اثر عمل جراحى رحم او را برداشته اند و يا لوله هاى رحم او را بسته اند که آبستن نميشود و خانمى که يائسه نيست، ولى اصلاً خون حيض نديده و نمى بيند اگر او را طلاق بدهند عدّه دارد يا ندارد؟
جواب :
بلى زن مذکوره، عدّه دارد با ساير زنها تفاوت ندارد مگر اينکه پس از برداشتن رحم مطلقاً حائض نشود که در اينصورت اجراء صيغه طلاق بايد پس از گذشتن سه ماه تمام از تاريخ نزديکى با همسر باشد و پس از طلاق هم سه ماه تمام عدّه نگهدارد و همچنين زن مذکوره در ذيل سوال.
سوال :
زيد زوجه حامله خود را طلاق مى دهد و بعد از طلاق فوت زيد با وضع حمل زوجه مطلّقه در يک آن اتّفاق مى افتد آيا در صورت تقارن فوت زيد با وضع حمل، زوجه از ماترک ميّت ارث مى برد يا نه و در فرض سوال آيا زوجه بايد عدّه وفات نگهدارد يا خير؟
جواب :
در فرض مذکور تحقّق وضع حمل موجب خروج زوجه از عدّه است و تقارن فوت زوج با آن مفهومش تحقق موت بعد از انقضاء عدّه است و اگر مقصود تقارن موت با حال تحقق وضع حمل باشد ظاهر اينست که تا تحقّق خارجى عرفى صادق نشده، موت در حال عدّه است و در اين صورت زن از شوهر ارث مى برد و بايد عدّه وفات نگهدارد و فرض تحقق وضع حمل با موت در آن واحد فرض نادر و اثبات آن بسيار مشکل است.
سوال :
اينجانب همسر خود را طلاق داده ام در حال عصبانيّت شديد همسرم بعلّت عصبانيت زياد به مجرى طلاق نگفته که در ايّام عادت ماهانه است واصلاً از مسأله در عادت اطلاّع نداشته است پس از مدّتى که متوجه شده به محضر دار مراجعه نموده و جريان را گفته است جواب داده اگر چه طلاق باطل است لکن بعلت ثبت نمى توانم تغيير دهم خواهشمندم تکليف اينجانبان را از نظر زوجيت و بطلان ثبت بيان فرماييد.