احکام شکار کردن با اسلحه (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

احکام شکار کردن با اسلحه (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

احکام شکار کردن با اسلحه

مسأله 2617 :

اگر حيوان حلال گوشت وحشي را با اسلحه شکار کنند، با پنج شرط حلال وبدنش پاک است: اوّل‌ـ آن که اسلحه شکار مثل کارد وشمشير برنده باشد، يا مثل نيزه وتير، تيز باشد که به واسطه تيز بودن، بدن حيوان را پاره کند و اگر به واسطه دام يا چوب وسنگ ومانند اينها حيواني را شکار کنند، پاک نمي‌شود وخوردن آنهم حرام است و اگر حيواني را با تفنگ شکار کنند، چنانچه گلوله آن تيز باشد که در بدن حيوان فرو رود و آن را پاره کند پاک وحلال است و اگر گلوله تيز نباشد بلکه براي کشتن واسلحه بودن هم درست نشده مثل گلوله‌هاي ساچمه کوچک که سلاح بودن آن معلوم نيست، اگر با آن حيوان را بکشند در حلال بودن او اشکال است وامّا صيد با غير از تفنگ ساچمه‌اي از اقسام تفنگها چه گلوله او مخروطي وتيز باشد يا پهن وبافشار در بدن فرو رود حلال است؛ دوم‌ـ کسي که شکار مي‌کند بايد مسلمان باشد يا بچه مسلمان باشد که خوب وبد را بفهمد و اگر کافر يا کسي که اظهار دشمني با اهل بيت پيغمبر مي‌کند، حيواني را شکار نمايد حلال نيست؛ سوم‌ـ اسلحه را براي شکار کردن حيوان بکار برد، و اگر مثلاً جايي را نشان کند واتّفاقاً حيواني را بکشد، آن حيوان پاک نيست وخوردن آنهم حرام است؛ چهارم‌ـ در وقت بکار بردن اسلحه نام خدا را ببرد و چنانچه عمداً نام خدا را نبرد شکار حلال نمي‌شود، ولي اگر فراموش کند اشکال ندارد؛ پنجم‌ـ وقتي به حيوان برسد که مرده باشد، يا اگر زنده است به اندازه سر بريدن آن وقت نباشد و چنانچه به اندازه سر بريدن وقت باشد وسر حيوان را نبرد تا بميرد، حرام است.

مسأله 2618 :

اگر دو نفر حيواني را شکار کنند، و يکي از آنان مسلمان و ديگري کافر باشد يا يکي از آندو نام خدا را ببرد وديگري عمداً نام خدا را نبرد، آن حيوان حلال نيست.

مسأله 2619 :

اگر بعد از آن که حيواني را تير زدند مثلاً در آب بيفتد وانسان بداند که حيوان به واسطه تير وافتادن در آب جان داده، حلال نيست بلکه اگرشک کند که فقط براي تير بوده يا نه، حلال نمي‌باشد.

مسأله 2620 :

اگر با سگ غصبي يا اسلحه غصبي حيواني را شکار کند، شکار حلال است ومال خود او مي‌شود، ولي گذشته از اين که گناه کرده، بايد اجرت اسلحه يا سگ را به صاحبش بدهد.

مسأله 2621 :

اگر با شمشير يا چيز ديگري که شکار کردن با آن صحيح است با شرطهايي که گفته شد، حيواني را دو قسمت کنند وسر وگردن در يک قسمت بماند وانسان وقتي برسد که حيوان جان داده باشد هردو قسمت حلال است و همچنين است اگر حيوان زنده باشد و به اندازه سر بريدن وقت نباشد امّا اگر حيوان زنده باشد و به اندازه سر بريدن وقت باشد وممکن باشد که مقداري زنده بماند، قسمتي که سر وگردن ندارد حرام وقسمتي که سر وگردن دارد، اگر سر آن را به دستوري که در شرع معيّن شده ببرند حلال وگرنه آنهم حرام مي‌باشد.

مسأله 2622 :

اگر با چوب يا سنگ يا چيز ديگري که شکار کردن با آن صحيح نيست حيواني را دو قسمت کنند قسمتي که سر وگردن ندارد حرام است وقسمتي که سر وگردن دارد اگر زنده باشد وممکن باشد که مقداري زنده بماند وسر آن را به دستوري که در شرع معيّن شده ببرند حلال وگرنه آن قسمت هم حرام مي‌باشد.

مسأله 2623 :

اگر حيواني را شکار کنند يا سر ببرند وبچه زنده‌اي از آن بيرون آيد چنانچه آن بچه را به دستوري که در شرع معيّن شده سر ببرند حلال وگرنه حرام مي‌باشد.

مسأله 2624 :

اگر حيواني را شکار کنند يا سر ببرند وبچه مرده‌اي از شکمش بيرون آورند، چنانچه خلقت آن بچه کامل باشد ومو يا پشم در بدنش روييده باشد پاک وحلال است در صورتي که به واسطه کشتن مادرش مرده باشد ولي اگر پيش از آن مرده باشد، نجس وحرام است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS