احکام حدود و تعزیرات

احکام حدود و تعزیرات

احکام حدود و تعزيرات

سوال 879 :

در شرع مقدس چه نوعي از تعزير (شلّاق، حبس و...) معمول، متعارف و غالب بوده است؟ به عبارت ديگر سوابق تاريخي پيغمبر اکرم‌صلي الله وعليه وآله وسلم و ائمه اطهار عليهم السلام غالباً چه نوع تعزيري را اعمال مي‌کردند؟

جواب :

در موارد مختلف، مختلف بوده است.

سوال 880 :

همانطوري که مستحضريد تعزيرات در دست حاکم است آيا حداقل تعزيرات مثلاً يک ضربه شلاق است يا اقل معتد به است چگونه بايد عمل نمود؟

جواب :

تشخيص حاکم با رعايت تعهد و دقت، ميزان است.

سوال 881 :

آيا در نگهداري متهم در حبس تعزيري (با قرار بازداشت) حداقل و اکثري معيار هست يا مدت زمان بدست حاکم است؟

جواب :

تعيين با نظر حاکم است.

سوال 882 :

کسي که قرار است اعدام شود حداً يا قصاصاً اگر حدود و تعزيرات ديگري اقل از قتل براي او ثابت شود مي‌توان از آنها صرف نظر نمود و آيا در مورد حق الله و حق الناس تفاوتي در اين مسأله وجود دارد يا خير؟

جواب :

در مواردي که قابل جمع است بايد جمع کرد مگر اينکه حاکم شرع مصلحت را در صرف نظر کردن بداند.

سوال 883 :

در صورتي که بعد از اعدام و قبل از دفن در سردخانه يا پزشکي قانوني در مجرم علائم حياتي ديده شود و با مداوا سلامت خود را بازيابد اجراء مجدد حکم چه صورت دارد ايا بين حد و قصاص تفاوتي وجود دارد؟

جواب :

حکم شرعي اعدام است و چون تحقيق نيافته است بايد عملي شود و بين حد و قصاص فرقي نيست مگر اينکه فقيه در مواردي نظر خاصي را مصلحت بداند.

سوال 884 :

اگر شخصي مکرراً مرتکب جرائمي شود که جنبه حقوق الناس دارد مانند فحاشي، ايراد ضرب عمومي، ترک انفاق و... و هر بار با گذشت مدعي، دعوا فيصله يافته باشد، در صورتي که اقدامات وي مخل به نظم عمومي تشخيص داده شود، و يا اينکه مثلاً دو بار مرتکب جرم مشابهي بود و هر بار با گذشت شاکي بخشيده شود آيا حاکم مي‌تواند تعزيري را در مورد وي در نظر بگيرد؟

جواب :

فقيه در صورتي که مصلحت اجتماعي اقتضا کند، مي‌تواند.

سوال 885 :

آيا مجازات حبس ابد براي ممسک و اکراه کننده در قتل عمد جنبه تعزيري دارد و يا اينکه غير تعزيري است؟

جواب :

غير تعزيري است.

سوال 886 :

آيا در حد قوادي و محاربه و افساد في الارض اکراه محقق مي‌شود؟

جواب :

محقق نمي‌شود.

سوال 887 :

اگر مادر شخصي زنا نمايد، آيا شخص مي‌تواند او را بزند؟

جواب :

اجراي حد با حاکم شرع است.

سوال 888 :

اگر فردي از اهل تسنّن به ذات مقدّس ائمه اطهار عليهم السلام توهين کند آيا زدن او جايز است؟

جواب :

بلي و مراتب با نظر حاکم شرع است.

سوال 889 :

در گناهاني که براي حاکم شرع حق و يا وظيفه تعزيرات است آيا تعزير آنها به وسيله شلاق خواهد بود و يا اين که به وسيله حبس و يا جريمه نقدي هم جايز است؟

جواب :

تعزير به حبس در بعض موارد در احاديث اهل بيت عليهم السلام آمده است و غير آن از همه جهت بستگي به نظر فقيه دارد.

سوال 890 :

آگر شخصي در جلسه دادگاه، ضد و نقيض بگويد و دروغ بگويد، آيا اين کذب همانند کذب در غير جلسه دادگاه است و مي‌توان او را تعزير کرد يا خير؟

جواب :

در صورتي که حاکم، علم به کذب او پيدا کند مي‌تواند تعزير کند، بلي در صورتي که احتمال توريه بدهد نسبت به يکي از طرفين قضيه، تعزير جايز است.

سوال 891 :

هر گاه شخص مرتکب معصيتي که موجب حد است بشود و توبه نمايد و بعد از گذشتن زماني نزد حاکم شرع اقرار به گناه نمايد. آيا اقرار بعد از توبه مثل اقرار قبل از توبه است يا خير؟

جواب :

اقرار به معصيت بعد از توبه از آن معصيت، موجب حد نمي‌شود.

سوال 892 :

آيا زناني که بدون حجاب شرعي در خيابان‌ها و کوچه ‌ها و محيطهاي خارج از خانه ظاهر مي‌شوند، مي‌توان آنها را به خاطر نداشتن حجات تعزير کرد يا خير؟

جواب :

نهي از منکر مراتب دارد و اگر حاکم شرع در مواردي آن را لازم بداند مي‌تواند اجرا کند.

سوال 893 :

اگر کسي مسلمان باشد و نماز نخواند و روزه نگيرد آيا مي‌توان او را به دليل نماز نخواندن و روزه نگرفتن تغزير کرد؟

جواب :

نهي از منکر مراتب دارد و اين موضوع آخرين مرحله است و با نظر حاکم شرع است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خمس

No image

احکام نماز

No image

احکام هبه‌

No image

غسل

No image

احکام زکات

Powered by TayaCMS