آیا غلط خواندن قرآن یا حدیث، دروغ بستن بر خداوند یا معصومین علیهم السّلام محسوب می شود؟

آیا غلط خواندن قرآن یا حدیث، دروغ بستن بر خداوند یا معصومین علیهم السّلام محسوب می شود؟

پاسخ

  • خویی، بهجت و تبریزی: غلط خواندن قرآن موجب باطل شدن روزه نمی شود هر چند شخص روزه دار بداند که قرآن را غلط می خواند.[1]
  • امام: اگر غلط خواندن موجب تغییر معنی شود و آن معنی غلط را بخواهد به خدا و رسول خدا (ص) نسبت دهد، حرام است و موجب باطل شدن روزه می شود. [2]
  • فاضل: غلط خواندن قرآن حرام نیست و موجب باطل شدن روزه نمی شود. بلی چنانچه شخصی اجمالاً بداند قسمتی را که می خواهد بخواند به طوری غلط می خواند که معنای آن تغییر کرده و برخلاف واقع می شود و قصدش هم همین باشد که معنای خلاف واقع را به خدا نسبت بدهد، در این صورت خواندن قرآن حرام است و اگر بداند دروغ بستن به خدا روزه را باطل می کند، روزه اش باطل می شود بلکه اگر بداند کلمه و عبارتی را غلط می خواند، گر چه غلط به گونه ای نباشد که معنا تغییر کند ولی قصد کند که آن را خداوند آن گونه نازل فرموده است، در این صورت هم خواندن قرآن حرام است و هم روزه اش باطل می شود. [3]
  • سیستانی: کسی که قرآن را به خوبی نمی تواند بخواند و در اعراب آن دچار اشتباه می شود، در صورتی که آن را به خدا نسبت ندهد، جایز است قرآن را به این صورت بخواند و روزه اش باطل نمی شود. [4]
  • صافی: اگر عمداً آیات را غلط نخواند، اشکال ندارد و رعایت تجوید در قرائت قرآن واجب نیست. [5]

منابع:

  1. خویی و تبریزی: صراط النجاة، ج 1، س 1107؛ بهجت: استفتائات، ج 2، س 2857.
  2. امام: استفتائات، ج 1، احکام روزه، س 18.
  3. فاضل: جامع المسائل، ج 2، س 434.
  4. سیستانی: المسائل المنتخبة، م 500.
  5. صافی: جامع الاحکام، ج 1، س 449.
Powered by TayaCMS