5ـ مسائل متفرّقه اموات
سوال 120 :
تعدادى از قبرها (به استثناى قبور شهدا) در قبرستان عمومى کوچک اين روستا قرار دارد که به وسيله فرزندان آنها مسقّف شده است، اطراف اين سرپوشها باعث مزاحمت در رفت و آمد و پاره شدن لباس و بدن زائرين قبرستان شده است، زائرين از شوراى روستا درخواست رفع ممانعت و سهولت در رفت و آمد را نموده اند، آيا برداشتن پوششهاى آهنى سقف (نه نرده اطراف آن) شرعاً موجب هتک حرمت به ميّت مى شود؟
جواب :
چنانچه بازماندگان اموات حاضر شوند سقفها را طورى نصب کنند که مزاحم مردم نباشد، باقيماندن سقفها جايز است، در غير اين صورت مى توان رفع مزاحمت کرد.
سوال 121 :
آيا نگهدارى جنين ساقط شده، چه از حيث جسمى سالم يا ناقص الخلقه و يا عقب مانده باشد و چه مال خود شخص باشد و يا آن را از صاحبش گرفته باشد، به عنوان کلکسيون در شيشه الکل جايز است؟
جواب :
هرگاه جنين به صورت انسان کاملى درآمده باشد بايد او را غسل داد و کفن کرد و دفن نمود و نگهدارى آن به صورتى که نوشته ايد جايز نيست، امّا اگر به اين مرحله نرسيده باشد، مانعى ندارد.
سوال 122 :
آيا جايز است انسان جسد مورّث خود را، چه زن باشد و چه مرد، بجاى دفن در قبر، به صورت موميايى و يا در شيشه الکل نگهدارى نمايد؟ و اگر جايز نيست موضوع مشمول تعقيب و تعزير است؟
جواب :
جايز نيست و مشمول تعزير است.
سوال 123 :
آيا قبر به منزله ملک شخصى محسوب مى شود؟
جواب :
در زمين هاى موقوفه و مباح، قبر ملک نمى شود; ولى اگر زمين را خريدارى کند، يا زمين مباح بوده و قصد تملّک و حيازت نموده است، مالک مى شود.
سوال 124 :
چرا ميّت مرد را از طرف سر، و ميّت زن را از طرف عرض بدن، وارد قبر مى کنند؟ خواهشمند است محسّنات آن را بيشتر شرح دهيد.
جواب :
اين کار در مردان نوعى عبرت و در زنان براى رعايت اصول عفّت است.
سوال 125 :
شعرى را سروده ام که بر سنگ قبرم نوشته شود; ولى فرزندانم اين شعر را بر خلاف شرع مقدّس مى دانند; امّا به نظر خودم بسيار مناسب حالم مى باشد، لطفاً نظر مبارک خود را در اين مورد مرقوم داريد:
به يک عمر طبيعى با دل ريش *** نمودم زندگى شد عاقبت هيچ
ترحّم کن تو اى داناى اسرار *** که در گور التيام يابد دل ريش
جواب :
شعرى که در بالا ذکر کرده ايد خلاف شرع نيست; ولى جستجو کنيد اشعارى بهتر از آن پيدا کنيد.
سوال 126 :
با توجّه به اين که تجهيزات ميّت و هزينه کفن و دفن او شرعاً واجب است، اگر ميّت مالى نداشته باشد که از مال او مخارج کفن و دفنش را بدهند، و بدين جهت يکى از ورثه حين الفوت ميّت به تنهايى و از مال خودش اين مخارج را متحمّل شود، آيا اين فرد مى تواند به منظور وصول سهم ساير ورثه به آنها مراجعه کند؟ و اگر مى تواند، آيا اين مخارج بايستى بطور مساوى از کلّ ورثه وصول شود يا طبق قانون ارث؟
جواب :
در چنين فرضى نمى تواند به ساير ورثه رجوع کند، مگر اين که با توافق آنها اين کار را کرده باشد، و در اين صورت بايد طبق توافق عمل شود.