2ـ موسيقى
سوال 514 :
حکم موسيقى سنّتى و غير سنّتى چيست؟
جواب :
آهنگهايى که مناسب مجالس لهو وفساد است حرام است وغير آن اشکالى ندارد.
سوال 515 :
طبل زدن در مراسم عزادارى امام حسين(عليه السلام) چه حکمى دارد؟
جواب :
تعظيم شعائر حسينى از افضل قربات است و از هر وسيله معقول مى توان استفاده کرد، استفاده از طبل اگر با آهنگهاى مناسب مجالس فساد نباشد اشکالى ندارد.
سوال 516 :
استفاده از طبل و سنج در مراسم عزادارى و غير آن چه حکمى دارد؟
جواب :
استفاده از طبل وسنج در اين مراسم آن چنان که معمول است و آهنگ لهوى در آن نيست اشکالى ندارد.
سوال 517 :
بعضى از موسيقى هاى تلويزيون همان موسيقى غربى است که تنها آوازش برداشته شده است پخش و گوش دادن به آن چه صورت دارد؟
جواب :
اگر در محيط ما نيز جزء موسيقى مناسب مجالس لهو و فساد حساب شود حرام است.
سوال 518 :
بعضى از اهل خبره مى گويند: برخى از موسيقى هاى راديو و تلويزيون، موسيقى رقص است. خريد و فروش نوار آنها و استماع آن چه صورت دارد؟
جواب :
در صورتى که اين امر ثابت شود، جايز نيست.
سوال 519 :
چه نوع موسيقى حرام است؟
جواب :
موسيقى هايى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام مى باشد وغير آنها حلال است و تشخيص آن با مراجعه به عرف عام امکان پذير است.
سوال 520 :
آيا هر نوع موسيقى حرام است؟ حکم آن در موارد مشکوک چيست؟
جواب :
کلّيّه صداها و آهنگهايى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غير آن جايز است و در مصاديق مشکوک اصل برائت است و احتياط مستحب اجتناب است.
سوال 521 :
نى زدن اگر موجب فساد نباشد چه حکمى دارد؟
جواب :
اگر از قبيل آهنگهايى باشد که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام است.
سوال 522 :
خواندن سرود توسط زنان به صورت دسته جمعى همراه با مردان اگر موجب مفسده نباشد چه حکمى دارد؟
جواب :
خالى از اشکال نيست.
سوال 523 :
بنابر قول بعضى از فقها غنا در مجالس عروسى استثنا شده است، نظر مبارک حضرت عالى چيست؟
جواب :
فرقى ميان مجالس عروسى و غير عروسى (بنابر احتياط) نيست.
سوال 524 :
چه نوع آلات موسيقى حرام است، آيا آهنگهايى که همراه با رژه نظامى نواخته مى شود حرام است؟
جواب :
منظور آلاتى است که غالباً از آن براى حرام استفاده مى شود، امّا آهنگهاى رژه نظامى حرام نيست.
سوال 525 :
حکم شرعى وسايل موسيقى از قبيل سه تار و سنتور و... که در مجالس لهو و لعب مانند مجالس عروسى از آنها استفاده نمى شود چيست؟
جواب :
ساختن و خريد و فروش هرگونه وسيله اى که غالباً براى حرام از آن استفاده مى شود حرام است و اگر وسيله مشترک باشد جايز است.
سوال 526 :
گوش دادن به آواز زن نامحرم براى مرد در صورتى که اشعار مذهبى بخواند و موجب مفسده هم نباشد چه حکمى دارد؟
جواب :
اشکال دارد.
سوال 527 :
اساساً چه ملاکى براى تشخيص غناى حرام از حلال وجود دارد؟ حکم شنيدن موسيقى و ترانه چيست؟ و آيا بين موسيقى نوين و سنّتى يا بين موسيقى فرح انگيز و حزن انگيز از نظر شرعى تفاوتى وجود دارد؟
جواب :
همان گونه که در مسائل سابق اشاره شد، موسيقيهاى مناسب مجالس لهو و فساد حرام است و غير آن حلال است و تفاوتى ميان موسيقى سنّتى و نوين و يا فرح انگيز و غير آن نيست.
سوال 528 :
دايره زدن در مجالس عروسى و غير عروسى چه حکمى دارد؟
جواب :
حکم دايره زدن حکم ساير آلات موسيقى است و فرقى ميان مجالس عروسى و غير آن نمى باشد (بنابر احتياط واجب).
سوال 529 :
آواز خواندن زن براى زنان و براى شوهرش چه به صورت غنا و چه بدون غنا چه حکمى دارد؟
جواب :
براى شوهرش و براى ساير زنان بدون غنا و بدون آهنگهاى مناسب لهو و فساد اشکال ندارد.
سوال 530 :
قرآن خواندن زن در حضور مردان غريبه چه حکمى دارد و آيا مى تواند بدون حالت غنا اشعارى را به صورت تک خوانى براى مردان بخواند؟
جواب :
اگر با آهنگ بخواند اشکال دارد.
سوال 531 :
زنان در کشمير در مراسم ازدواج براى استقبال داماد و عروس در خيابانها و در جمع نامحرمان ترانه هاى محلّى مى خوانند،اين عمل چه حکمى دارد و آيا شرکت در اين مراسم شرعاً اشکال دارد؟
جواب :
خواندن اين ترانه ها جايز نيست و شرکت در اين گونه مجالس اشکال دارد.
سوال 532 :
آيا تلاوت قرآن به صورت سرود و همراه با آهنگ جايز است؟
جواب :
جايز نيست.
سوال 533 :
گوش دادن به موسيقى تند در نوارهاى جديد که از طرف ارشاد تکثير مى شود چه حکمى دارد؟
جواب :
همان گونه که گفته شد کلّيّه صداها و آهنگهايى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غير آن حلال است و تشخيص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود و فرقى ميان نوارهايى که از طرف ارشاد پخش مى شود و غير آن نمى باشد.