1ـ احرام
سوال 403 :
آيا در حال احرام، پوشيدن لباسهايى که براى تزيين، قسمتهايى از آن توردوزى يا گلدوزى شده براى زنها جايز است؟ و آيا مقنعه جزء لباس مى باشد؟
جواب :
احتياط در ترک آن است و مقنعه نيز جزء لباس است.
سوال 404 :
اگر لباس احرامى زنان به قدرى نازک باشد که بدن آنها نمايان گردد، آيا به اعمال حج آنان ضررى مى رساند؟
جواب :
اين کار حرام است ولى اگر در غير طواف و نماز طواف باشد موجب بطلان حج نمى شود.
سوال 405 :
آيا مى توان پوستهاى زايد که از لبها يا کنار ناخن ها برآمده است را از بدن جدا کرد؟
جواب :
در صورتى که خون نيايد اشکال ندارد.
سوال 406 :
زنى که در پشت ناخن و انگشتهاى او لاک چسبيده و با اين کيفيّت اعمال حج را بجا آورده و نمى دانسته که اين رنگ لاک مانع براى وضو و غسل مى باشد آيا اعمال او صحيح است و چنانچه پس از انجام اعمال حج متوجّه شود چه وظيفه اى دارد؟
جواب :
طواف و نماز او صحيح نيست بنابراين بايد اين دو عمل را اعاده کند و بنابر احتياط واجب بايد سعى و تقصير را نيز اعاده کند و بقيّه اعمال او صحيح است و اگر نمى تواند شخصاً انجام دهد نايب بگيرد.
سوال 407 :
آيا سوار شدن بر ماشين سقف دار در شب به حج يا عمره ضررى وارد مى کند و کفّاره دارد؟
جواب :
حج و عمره را باطل نمى کند و اگر شبهاى معمولى باشد کفّاره هم ندارد امّا در شبهاى سرد و بارانى کفّاره دارد.
سوال 408 :
اين جانب به علّت قطع بودن نخاع و عدم کنترل بول و... نمى توانم بدن و لباس احرام خود را پاک نگهدارم، وظيفه ام چيست؟
جواب :
آن مقدار که مى توانيد محافظت کنيد و آنچه موجب عسر و حرج است اشکالى ندارد.
سوال 409 :
اگر جامه احرام را از پول خمس يا زکات نداده خريده باشند آيا احرام در آن صحيح است؟
جواب :
احرام در آن حرام است.
سوال 410 :
آيا زنها در حال احرام مى توانند جوراب بپوشند يا بايستى روى پاى آنان مثل مردان باز باشد؟
جواب :
حرمت پوشيدن پا مخصوص مردان است و براى زنان پوشيدن پشت پا جايز است.
سوال 411 :
در موسم حج يک نفر از کارکنان گروه حج همراه زنها به عنوان راهنما در روز با ماشين مسقّف به مکّه مى رود آيا کفّاره لازم است؟
جواب :
در موقع ضرورت رفتن زير سايه جايز است، ولى کفّاره دارد و کفّاره آن يک گوسفند براى هر احرام است. يعنى براى مجموع احرام عمره يک گوسفند و براى مجموع احرام حج نيز يک گوسفند کافى است.
سوال 412 :
آيا احرام عمره تمتّع از شهر جدّه جايز است؟
جواب :
چون محاذات شهر جدّه با هيچ يک از ميقاتها مسلّم نيست، براى احرام بايد به ميقات يا به محاذات ميقات رفت و اگر هيچ کدام امکان ندارد، احتياطاً با نذر محرم مى شود و سپس بنابر احتياط در ابتداى حرم تجديد احرام مى کند.
سوال 413 :
بعد از اعمال عمره تمتّع، کارکنان کاروان حج براى تعيين چادر و بردن آذوقه حجّاج چند دفعه بدون احرام حجّ تمتّع به عرفات و منى رفت و آمد مى کنند، حکمشان را بيان فرماييد؟
جواب :
جايز است و چنانچه عسر و حرج نباشد محرم به احرام حج شوند. سوال 414 ـ طبق فتواى مراجعى که فرموده اند احتياطاً زنان هم مثل مردان محرم شوند، آيا زن بعد از پوشيدن حوله هاى احرام مى تواند حوله ها را کنار بگذارد و با لباس معمولى خودش اعمال حجّ را انجام دهد؟
جواب :
زنان مى توانند در همان لباسهاى معمولى محرم شوند و پوشيدن حوله هاى احرام لازم نيست.
سوال 415 :
حجّاجى که فعلا از ايران براى عمره مفرده مى روند با ماشين مسقّف مى روند و در بين راه براى نماز و غذا چند مرتبه سوار و پياده مى شوند، آيا يک کفّاره کافى است يا براى هر دفعه که پياده و سوار مى شوند کفّاره لازم است؟
جواب :
براى تمام مدّت احرام عمره يا تمام مدّت احرام حجّ يک کفّاره کافى است.
سوال 416 :
حجّاجى که اوّل شب در مسجد شجره يا جحفه محرم شده و شبانه وارد مکّه مى شوند، آيا مى توانند با ماشين سرپوشيده مشرّف شوند؟
جواب :
جايز است و کفّاره ندارد مگر در شبهاى سرد و بارانى که بايد يک گوسفند کفّاره بدهند.
سوال 417 :
آيا استفاده از دست و پاى مصنوعى که با چرمهاى دوخته شده به بدن مى بندند،در حال احرام کفّاره دارد؟
جواب :
اشکالى ندارد و کفّاره هم ندارد.
سوال 418 :
در مناسک حضرتعالى، قطع شجر حرم، جزء محرّمات احرام ذکر نشده است، آيا اين مسأله از محرمات احرام نيست؟
جواب :
اين مسأله از محرمات احرام نيست بلکه بر همه کس قطع درخت حرم، حرام است.
سوال 419 :
آيا بلند گفتن تلبيه توسط بانوان به گونه اى که مردنامحرم بشنود جايز است؟
جواب :
اشکالى ندارد.
سوال 420 :
آيا پوشاندن قسمتى از صورت براى زن نيز حکم تمام آن را دارد؟
جواب :
پوشيدن بعض صورت به طورى که به آن نقاب و برقع نگويند جايز است.
سوال 421 :
آيا احرام در کفش دوخته شده که پشت پا را نگيرد جايز است؟
جواب :
آرى جايز است، ولى بهتر است مردان در حال احرام چنين کفشى نپوشند.