تعدد قاضى در یک محاکمه

تعدد قاضى در یک محاکمه

تعدد قاضى در يک محاکمه

سوال 1842 :

آيا سيستم تعدد قاضى در نظام دادرسى اسلامى پذيرفته شده است؟ در صورت مثبت بودن جواب کيفيت آن را به نحو اجمال بيان فرماييد.

جواب :

با توجه به اين که قضاوت و حکم کردن به معنى انشاء خاص و فصل خصومت است، لذا تعدد قاضى در مورد واحد و به عنوان انشاء کنندگان حکم، معنى ندارد. چون هنگامى که قاضى واجد شرايط نظر داد و انشاء حکم کرد، محلّى براى انشاء و نظر دادن ديگران باقى نمى ماند. و خلاصه مسبب واحد سبب واحد دارد و تشريک معنى ندارد; مضافاً براين که قضاوت نوعى ولايت و امارت است و ولايت از امور ذات اضافه مى باشد و تعدد در آن صحيح نيست; بلى قاضى مى تواند در مقدمات حکم با اهل خبره و با ديگر قضات مشورت کند. ولى تصميم نهايى و انشاء حکم با خودش که در رأس قرار دارد، مى باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.

No image

اول : خیار مجلس

No image

شراکت

No image

مضاربه

No image

اجازه مصرف خمس

No image

خاتمه

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نماز طواف

No image

بیتوته در منا

No image

رمی جمرات سه گانه

No image

طواف وداع

No image

قرائت

پر بازدیدترین ها

No image

محرمات احرام

No image

بیتوته در منا

No image

مکان احرام

No image

قرائت

No image

طواف وداع

Powered by TayaCMS