ط - محرمات به سبب لمس ونگاه‌

ط - محرمات به سبب لمس ونگاه‌

ط - محرمات به سبب لمس ونگاه‌

احاديث شريف:

1 - از پيامبرصلى الله عليه وآله رسيده است که فرمود: "خداوند به مردى ننگردکه به شرمگاه زنى ودختر او نگريسته باشد."(143)

2 - در صحيح محمد بن مسلم از امام‌عليه السلام درباره مردى سوال شدکه با زنى ازدواج کرد و به سرش نگاه کرد، وبرخى از اعضايش را ازنگاه گذراند سوال شد آيا اين مرد مى‌تواند با دختر اين زن ازدواج‌کند؟

حضرت‌عليه السلام فرمود: "نه، اگر عضوى از او را ديده باشد که ديدن‌آن بر ديگرى حرام است، او نبايد با دختر آن زن ازدواج کند."(144)

3 - از ابى ربيع رسيده است که گفت: از ابو عبد اللَّه‌عليه السلام پيرامون‌مردى سوال شد که با زنى ازدواج کرده وچند روزى با او بوده‌ونتوانسته با او کارى انجام دهد جز آن که اعضايى از او را ببيند که‌ديدنش بر جز او حرام است سپس اورا طلاق مى‌دهد، آيا اين مردمى‌تواند با دختر آن زن ازدواج کند؟

حضرت‌عليه السلام فرمود: آيا شايستگى آن را دارد در حالى که آن را ازمادر او ديده که ديده!(145)

تفصيل احکام:

از ديگر عوامل تحريم، نيز ديدن ولمس کردن است از روى‌شهوت که به برخى از خويشاوندان اختصاص دارد وتفصيل آن چنين‌است.

1 - اگر مردى کنيز مملوکى داشته باشد که از روى شهوت بدونگريسته يا لمسش کرده باشد، آن کنيز بر پسر او حرام گردد، وبنابراقوى عکس آن نيز صحيح است.

2 - مادر کنيز فوق - که مورد لمس ونگاه از روى شهوت قرار گرفته -وبنابر وجه اقوى بر لمس کننده وبيننده حرام نيست ولى احوط،اجتناب است.

3 - احوط براى مرد آن است که از دخترى که مادرش را - از روى‌شهوت - لمس کرده يا بدو نظر افکنده اجتناب کند، اگر چه وجه اقوى‌عدم حرمت است.

4 - اقوى آن است که از روى شهوت چهره ودو دست زن را ديدن‌ولمس کردن، موجب تحريم نمى‌شود، ولى احتياط مقتضى اجتناب‌است.

5 - نگاه ولمس کردن اگر از روى شهوت نباشد، يا براى آزمايش،يا معالجه صورت پذيرد، يا تصادفى واتفاقى باشد اگرچه شهوت رابرانگيزد از حکم لمس ونگاه کردنى که موجب تحريم مى‌گردد خارج‌است، مگر آن که قصد مرد اين باشد که شهوت را برانگيزد، چنانچه‌براى شهوت‌انگيزى شرمگاه زن يا پستان او را لمس، يا او را به آغوش‌کشد، که ظاهراً تمامى اينها داخل در احکام لمس است، واللَّه العالم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS