شرط اول:
«اگر نمازگزار مرد است، لباسش طلاباف نباشد و همچنين خود را به زيورآلاتى که از طلا ساخته شده، زينت نکرده باشد.»
پوشيدن لباس زرباف براى مرد حرام، و نماز با آن هم باطل است; ولى همراه داشتن آن، (مثلا گذاشتن در جيب) مانعى ندارد و اما براى زن چه در نماز و چه در غير نماز اشکالى ندارد.
تحريرالوسيله، ج1، ص145، مسأله 14 وتوضيح المسائل، مسأله 831.
يادآورى
1- زينت کردن به طلا، مثل آويختن زنجير طلا به سينه، و انگشتر طلا به دست کردن و بستن ساعت مچى طلا براى مرد حرام و نمازخواندن با آنها هم باطل است و احتياط واجب آن است که از استعمال عينک طلا و طلا کردن دندانهاى جلو براى تزيين خوددارى شود، ولى زينت کردن طلا براى زنها در نماز و در غير نماز اشکالى ندارد.
تحريرالوسيله، ج1، ص145، مسأله 14 و توضيح المسائل، مسأله 833.
2- در حرام بودن زينت کردن به طلا براى مرد فرقى نمىکند که زينت ظاهر باشد و ديده شود و يا پنهان باشد.
عروة الوثقى، شرائط لباس المصلى، مسأله 24.
3- در مواردى که نماز خواندن با طلا باطل است، اگر نمىدانسته يا مىدانسته و فراموش کرده که پوشش طلا دارد و با آن نماز خوانده، نمازش صحيح است.
عروةالوثقى، شرائط لباس المصلى، مسأله 22.
4- پوشيدن طلاى سفيد (پلاتين) براى مردها جايز و نماز خواندن با آن هم اشکالى ندارد.
380 استفتاءاز امام خمينى(ره)، مسأله 173.