چیزهایى که احکام وضو را باطل مى‌کند

چیزهایى که احکام وضو را باطل مى‌کند

چيزهايى که وضو را باطل مى‌کند

هفت چيز وضو را باطل مى‌کند:

اول: بول ولو قطره‌اى باشد، الا کسى که بول او قطره قطره بى‌اختيار از او بيرون مى‌آيد (مسلوس) که حکم آن از مسأله 306 توضيح المسائل به بعد بيان شده است.

يادآورى

1- آبى که گاهى بعد از ملاعبه و بازى کردن از انسان خارج مى شود و به آن «مذى‌» مى‌گويند، پاک است و نيز آبى که گاهى بعد از منى بيرون مى‌آيد و به آن «وذى‌» مى‌گويند و آبى که بعد از بول بيرون مى‌آيد و به آن «ودى‌» گفته مى‌شود اگر بول به آن نرسيده باشد، پاک است و چنان که انسان بعد از بول استبرا کند و بعد آبى از او خارج شود و شک کند که بول است‌يا يکى از اينها، پاک مى‌باشد و هيچ‌کدام از اين آبها وضو را هم باطل نمى‌کند.

عروة‌الوثقى، فى نواقض الوضوء، مسأله 3 و توضيح المسائل، مسأله 73.

2- اگر شک کند استبرا کرده يا نه و رطوبتى از او بيرون آيد که نداند پاک است‌يا نه، نجس مى‌باشد و چنانچه وضو گرفته باشد، باطل مى‌شود و اگر شک کند که استبرايى که کرده، درست‌بوده و يا نه و رطوبتى از او بيرون آيد که نداند پاک است‌يا نه، پاک مى‌باشد و وضو را هم باطل نمى‌کند.

توضيح المسائل، مسأله 74.

3- کسى که استبرا نکرده اگر به واسطه آنکه مدتى از بول کردن او گذشته، يقين کند بول در مجراى ادرار نمانده است و رطوبتى ببيند و شک کند پاک است‌يا نه، آن رطوبت پاک مى‌باشد و وضو را هم باطل نمى‌کند.

توضيح المسائل، مسأله 75.

4- براى زن استبراى از بول [مطرح] نيست و اگر رطوبتى ببيند و شک کند که پاک است‌يا نه، پاک مى‌باشد و وضو و غسل او را هم باطل نمى‌کند.

توضيح المسائل، مسأله 77.

دوم: غائط ولو ذره‌اى باشد، الا کسى که غائط او مرتب و بى‌اختيار از او بيرون مى‌آيد (مبطون) که احکام آن در مسأله 308 توضيح‌المسائل و بعد از آن بيان شده است.

سوم: باد معده و روده که از مخرج غائط خارج مى‌شود، مگر کسى که به خاطر مرضى که دارد باد معده بى‌اختيار از او خارج مى‌شود.

توضيح المسائل، مسأله 317.

چهارم: خوابى که به واسطه آن چشم نبيند و گوش نشنود، اما اگر چشم نبيند، ولى گوش بشنود، وضو باطل نمى‌شود;

پنجم: چيزهايى که عقل را از بين مى‌برد، مانند: ديوانگى و مستى و بيهوشى;

ششم: استحاضه زنان;

هفتم: کارى که براى آن بايستى غسل کرد، مانند: جنابت و مس ميت.

عروة‌الوثقى، فى غسل مس الميت، مسأله 14 و توضيح المسائل، مسأله‌323.

يادآورى

1- اگر شک کند که وضوى او باطل شده يا نه، بنا مى‌گذارد که وضوى او باقى است، مگر آنکه سبب شکش خارج شدن رطوبتى باشد که نمى‌داند بول است‌يا غير بول و استبرا هم نکرده باشد.

عروة الوثقى، فى شرائط الوضوء، مسأله 37 و توضيح المسائل، مسأله 300.

2- به مسأله 302 توضيح المسائل مراجعه شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS