مشکلى در وضوىارتماسى و راه حل آن
در وضوى ارتماسى بعضى از آقايان قائلند که حتما بايستى در هنگام فرو بردن اعضا در آب نيت وضو شود،چون اگر فقط در هنگام بيرون آوردن نيتشود، اين صدق شستن نمىکند; چون شستن چيزى است که بايد ايجاد شود و اين با فرو بردن اعضا قبلا در آب ايجاد شده و فرض هم اين است که در وقت فرو بردن در آب اين شخص نيت وضو نداشته و در وقتبيرون آوردن چون ابقاى همان ايجاد قبلى است، لذا صدق شستن نمىکند، لذا مىفرمايند:بايستى حتما در هنگام فرو بردن اعضا در آب نيت وضوى ارتماسى بشود و چون با فرو بردن در آب و فراگرفتن آب تمام عضو را، شستن تمام مىشود،هنگام بيرون آوردن آبهايى که به دست مىرسد آب خارج محسوب مىشود. اين دسته از آقايان براى مسحها مىفرمايند بايستى تمام دست چپ يا بعضى از آن را حتما وضوى ترتيبى داد تا مسحها با آب خارج تحقق پيدا نکند، اما حضرت امام(ره) مىفرمايند:هم در هنگام فرو بردن اعضا در آب مىشود نيت وضو کرد و هم در هنگام بيرون آوردن،حالا طبق فرمايش ايشان اگر در هنگام بيرون آوردن نيت وضو شود، براى مسحها اشکال پيش نمىآيد، اما اگر در هنگام فرو بردن نيت وضو شود و بخواهيم مسحها هم با آب خارج صورت نگيرد راه حلش اين است که تمام دست چپ يا بعضى از آن را وضوى ترتيبى بدهيم -همانگونه که آن دسته از آقايان فرموده بودند و مرحوم آقاى حکيم در شرح عروةالوثقى (مستمسک) در شرح وضوى ارتماسى راه حل ديگرى هم ارائه مىدهند که در هنگام فرو بردن نيتشستن اول و در هنگام بيرون آوردن نيتشستن دوم داشته باشد;چون خواهيم گفت که در وضو شستن اول واجب، و شستن دوم طبق فرمايش حضرت امام(ره) جايز، و طبق فتواى ديگران مستحب، و شستن سوم حرام است و اين فرمايش ايشان طبق مبناى حضرت امام(ره) هم که هنگام بيرون آوردن هم جايز مىدانند تطبيق مىکند.
عروة الوثقى، افعال وضو، مسأله21; التنقيح ج5، ص119; مستمسک، ج2، ص357.