حکم رطوبتهاى مشکوک

حکم رطوبتهاى مشکوک

حکم رطوبتهاى مشکوک

رطوبتهاى مشکوکى که از انسان خارج مى‌شود، دوقسمند:

قسم اول: رطوبتهايى که مشکوک بين مذى و بول و منى است و يا بين‌مذى و بول، و يا مذى و منى است که شخص نمى‌داند اين رطوبت‌پاک است‌يا نه، که در اين صورت اين رطوبت غسل ندارد و پاک هم هست -البته در صورتى که استبرا کرده و طهارت گرفته باشد و اگر قبلا وضو نداشته، فقط براى نمازش وضو مى‌گيرد، زن باشد يا مرد، الادر صورتى که اين رطوبت‌بعد از خروج منى و قبل از استبراى به بول‌باشد که محکوم به منى است و لو احتمال رطوبتهاى پاک را هم بدهد.

تحريرالوسيله، ج‌1، ص‌43، مسأله‌16، عروة‌الوثقى، مستحبات غسل جنابت، مسأله‌3.

قسم دوم: رطوبتهاى مردد بين بول و منى که مى‌داند اين رطوبت‌يا بول است‌يا منى و خلاصه به نجس بودن آن يقين دارد، ولى نمى‌داند کدام يک است، که حکم اين قسم و صورتهاى مختلف آن را در صفحه بعد ملاحظه مى‌فرماييد.

يادآورى

1- اگر در لباس خود منى ببيند و بداند از خود اوست و براى آن غسل‌نکرده، بايد غسل کند و نمازهايى را که يقين دارد بعد از بيرون آمدن‌منى خوانده، قضا کند، ولى نمازهايى را که احتمال مى‌دهد بعد ازبيرون آمدن آن منى خوانده لازم نيست قضا نمايد و اما اگر بداند منى‌ازخود اوست، ولى نمى‌داند از جنابت‌سابق است و يا تازه جنب شده در اين صورت غسل لازم نيست، اگر چه خوب است که احتياطا غسل کند.

توضيح المسائل، مسأله‌454، تحريرالوسيله، ج‌1، ص‌37، مسأله‌2.

2- در صورتى بيرون آمدن منى سبب جنابت مى‌شود که منى از خود شخص باشد، اما اگر منى مرد از زن خارج شود،غسل بر او واجب نيست، مگر در صورتى که يقين داشته باشد که منى خودش هم با آن مخلوط شده است.

تحريرالوسيله، ج‌1، ص‌36، مسأله، «احديهما».

3- زن هم مانند مرد در خواب جنب (محتلم) مى‌شود، اگر در خواب منى از او بيرون آمده باشد، غسل بر او واجب است.

عروة‌الوثقى، احکام غسل جنابت، مسأله 6.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

شرط دوم:

No image

شرط سوم:

No image

شرط چهارم:

No image

شرط پنجم:

پر بازدیدترین ها

No image

شرایط صحت وضو

No image

مقدمه

No image

علل جنابت

No image

غسل مس میت

Powered by TayaCMS