تطهیر مسجد

تطهیر مسجد

تطهير مسجد

158-برطرف کردن نجاست از مسجد واجب است وفرقى در اين مسأله بين داخل،سقف و پشت‌بام وحتى طرف داخل ديوار مسجد نيست.يعنى هر جاى‌مسجد نجس شود بايد تطهير يا به گونه‌اى ديگرنجاست‌بر طرف گردد (5) .

159-بنابر احتياط واجب،اگر طرف بيرون ديوارمسجد نجس شود،بر طرف کردن نجاست از آن‌واجب است،مگر آنکه واقف،طرف بيرون را جزومسجد قرار نداده باشد (6) .

160-هنگامى که انسان از نجاست مسجد مطلع‌شد،فورا بايد آن را تطهير کند،پس نبايد به قدرى معطل کند که عرفا بگويند تاخير کرده است (7) .

161-بر طرف کردن نجاست از مسجد،واجب‌کفايى است و اختصاص به کسى که مسجد را نجس‌کرده يا سبب نجس شدن آن شده ندارد،بلکه بر همه‌افرادى که مى‌توانند مسجد را تطهير کنند واجب‌است (8) .

162-اگر فرش مسجد نجس شود،بنابر احتياطواجب بايد آن را تطهير کنند ولى چنانچه به واسطه‌آب کشيدن خراب مى‌شود و بريدن يا تراشيدن جاى‌نجس بهتر است،بايد محل نجس را بتراشند يا ببرندو اگر کسى که مى‌برد يا مى‌تراشد خودش نجس کرده‌باشد،بايد آن را اصلاح کند (9) .

163-اگر انسان نتواند مسجد را تطهير کند يا کمک‌لازم داشته باشد و پيدا نکند،تطهير مسجد بر اوواجب نيست،ولى اگر بى‌احترامى به مسجد باشد، بنابر احتياط واجب بايد به کسى که مى‌تواند تطهيرکند،اطلاع دهد (10) .

164-اگر مسجدى را با گل يا گچ نجس ساخته‌باشند يا غير مسلمانى در ساختن آن دست داشته باشدکه موجب نجس شدن آن شده و تطهير آن ممکن‌نباشد مگر با تخريب قسمت قابل توجهى يا تمام آن،در صورتى که کسى باشد که بدون دريافت اجرت،مسجد را بازسازى کند،تخريب آن جايز است و گرنه‌بنابر احتياط واجب نبايد خراب کنند (11) .

165-س:منبر مسجد-در حرمت نجس نمودن‌و لزوم تطهير-در حکم مسجد است‌يا نه؟

ج-اگر موجب هتک باشد تطهير آن،لازم‌است (12) .

آيت‌الله گلپايگانى قدس‌سره

166-س:مساجدى که به دست کارگران غيرمسلمان ساخته شده با توجه به اينکه مى‌دانيم بطور مستقيم در سيمان کارى و رنگ کارى آن دست داشته‌و در جايى است که خورشيد هم بر آن نمى‌تابد،حکم‌نماز در چنين مسجدى چيست؟

ج-در فرض مذکور واجب است ظاهرمسجد را تطهير کنند و تطهير اجزاء داخلى‌آن واجب نيست (13) .

آيت‌الله خويى قدس‌سره

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

تطهیر مسجد

پر بازدیدترین ها

No image

جا گرفتن براى نماز

No image

حسینیه و مهدیه

No image

شرایط امام جماعت

No image

مسائل متفرقه

No image

شرایط نماز جماعت

Powered by TayaCMS