ب: تهیه پوشاک

ب: تهیه پوشاک

ب: تهيه پوشاک

79- مسأله: مقدار و نوع لباس نيز به علت تنوع و اختلاف زياد بين آنها، به اندازه‌اى بر مرد واجب است که مناسب شأن زن باشد.

بنابراين مرد بايد براى فصول مختلف لباسى متناسب حال زن و شؤونات خانوادگى او تهيه نمايد؛ و اگر زن از صاحبان تجمل باشد واجب است بر مرد علاوه بر لباس بدن لباسى ديگر به حسب حال امثال او برايش تهيه کند.

امام: تحرير الوسيله، کتاب نکاح، فصل فى النفقات، مسأله 8.

توجه: در صورتى بر مرد واجب است لباس متناسب با شأن و موقعيت اجتماعى زن تهيه کند که اين کار منجر به فعل حرامى نگردد. مثلاً اگر زن قبل ازدواج لباس شهرت مى‌پوشيده و يا مثلاً در مقابل نامحرم جوراب نازک مى‌پوشيده و يا لباس را اگر چه متناسب شأن اوست براى خودنمايى به نامحرم استفاده مى‌کند و... و امثال آن بر مرد واجب نيست آنها را تهيه نمايد. بلکه واجب است بر مرد که او را نهى از منکر بنمايد.

همچنين نبايد تهيه لباس و لباسها براى زن منجر به اسراف گردد. که اين نيز فعل حرامى است.

بنابراين اگر خانمى بخواهد براى هر مهمانى که مى‌رود لباس نو خاصى بپوشد و اين کار را همواره ادامه بدهد، به بهانه اينکه قبلاً در خانه پدرى همين کار را مى‌کرده و يا اينکه لباسهايى را طلب مى‌کند که از لحاظ قيمت خيلى بيش از متعارف است، بر مرد واجب نيست آن را تهيه نمايد.

80- مسأله: مرد بايد براى زن لباس تهيه کند، حال چه از مال خودش باشد يا به واسطه عاريه و يا اجازه کردن. و تا زمانى که آن لباس موجود باشد و مندرس نشده باشد به طورى که مناسب حال زن باشد، زن نمى‌تواند مطالبه پوشش ديگرى نمايد.

امام: تحريرالوسيله، کتاب نکاح، فصل‌فى‌النفقات، مسأله 15.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ح: حق آمیزش زن

No image

حقوق مرد نسبت به زن

No image

نشوز

No image

حقوق و روابط

پر بازدیدترین ها

No image

حقوق و روابط زن و شوهر

No image

نشوز

No image

ب: تهیه پوشاک

No image

حقوق مرد نسبت به زن

Powered by TayaCMS