استفتائات احرام

استفتائات احرام

استفتائات احرام

«291» س - کسى در وقت احرام اين طور قصد مى‌کند: محرم مى‌شوم، يا احرام مى‌بندم، براى عمره تمتع يا غير آن، با توجه به اين مسأله که فرموده‌ايد نيت احرام لازم نيست، بلکه ممکن نيست، اين احرام چه صورت دارد؟

ج - به احرام ضرر نمى‌زند هرچند قصد احرام لازم نيست، و احرام امر قصدى نيست، بلکه اگر شخص بقصد حج يا عمره تلبيه بگويد محرم شود هرچند قصد احرام نکند.

«292» س - زنى قبل از احرام براى عمره تمتع مى‌دانست که عادت ماهانه او ده روز است و قبل از احرام حج، اعمال عمره تمتع را نمى‌تواند انجام دهد، مع ذلک، نيت عمره تمتع کرد، آيا در برگرداندن نيت احرام عمره تمتع به حج افراد، بايد چه کند؟

ج - نيت را به حج افراد برگرداند و اشکال ندارد، بلى اگر با التفات به اينکه نمى‌تواند عمره تمتع را انجام دهد و اگر انجام صحيح نيست به نيت عمره تمتع محرم شود، صحت اين احرام، بلکه حصول جدّ به آن، محل اشکال است.

«293» س - مردها معمولاً براى احرام، يک حوله به عنوان لنگ به کمر مى‌بندند و يکى هم بر روى شانه‌ها مى‌اندازند، ولى بعضى افراد براى اينکه موقع وزش باد و يا سوار شدن ماشين عورت آنان ظاهر نشود اضافه بر آن دو حوله يک متر چلوار ندوخته از وسط پا عبور مى‌دهند به نحوى که دو طرف پارجه از جلو و عقب زير حوله قرار مى‌گيرد، آيا اين عمل صحيح است يا اشکال دارد؟

ج - اشکال ندارد.

«294» س - آيا مى‌شود براى کسى که قادر بر تلبيه گفتن نيست نايب گرفت يا خير؟

ج - اخرس )لال( بايد به انگشت به تلبيه اشاره کند و زبانش را هم حرکت دهد، و نايب هم بگيرد که از طرف او تلبيه بگويد.

«295» س - کسى که در گذشته حج واجبش را انجام داده و بنابر دارد حج مستحبى بجا آورد، ولى از روى ناآگاهى و يا فراموشى در نيت احرام عمره مى‌گويد »احرام عمره تمتع از حج تمتع حَجةالاسلام مى‌بندم قربهة الى الله« آيا آوردن و در نيست داشتن حَجةالاسلام ، در حالى که حج مستحبى است، اشکال دارد يا خير؟

ج - اشکال ندارد.

«296» س - اگر کسى بداند در صورت صحيح نگفتن تليه، محرم نمى‌شود و تلبيه را علظ بگويد و اعمال حج را انجام دهد، آيا اعمالش صحيح است يا نه؟

ج - چنانچه از روى عمد بوده صحيح نيست، و اگر عمدى نبوده و از روى فراموشى يا ندانستن مسأله بوده، در فرض مرقوم بعيد نيست صحت عمل.

«297» س - اگر کسى تلبيه راعلط بگويد و بعد ا وقوفين و قبل از اتما اعمال حج فهميد که صحيحاً محرم نشده است، آيا وظيفه او نسبت به ساير اعمال، و همچنين عمره قبلى او چگونه است؟

ج - با فرض اينکه بعد از وقت جبران متوجه شده بعيد نيست صحت عمل، لکن احوط استحبابى عدم اکتفاء به اين حج است.

«298» س - ترجمه تلبيه )لبّيک الّلهم لبّيک، لبيک لا شريک لک لبيک( چيست؟

ج - ترجمه جمله مذکور چنين است: اجابت مى‌کنم دعوت تو را خدايا اجابت مى‌کنم دعوت تو را، اجابت مى‌کنم دعوت تو را، شريک نيست مر تو را، اجابت مى‌کنم دعوت تو را، و اگر کلمه دعوت را هم نگويد کفايت مى‌کند و در مواردى که بايد ترجمه را بگويد.

«299» س - لباس احرامى که معلوم نيست از درآمد منبر است يا وجوهات شرعيه آيا لازم است خمس آن را بدهد؟

ج - با فرض شک، لازم نيست، هرچند احتياط مطلوب است.

«300» س - کسى که به ديگران تلقين نيت و تلبيه مى‌کند و خودش فراموش کرده است که نيت نمايد، وظيفه‌اش چيست؟

ج - اگر بقصد انجام عمره يا حج تلبيه نگفته، محرم نشده است و بايد در صورت امکان به ميقات برگردد، و اگر ممکن نيست و به خارج حرم برود و مجدداً محرم شود.

«301» س - آيا لباس احرام منحصر در دو جامه است و بيشتر نبايد باشد؟

ج - مقدار واجب آن دو جامه است و زيادتر مانع ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

تعریف اعتکاف

No image

اقسام اعتکاف

No image

زمان اعتکاف

No image

شرایط اعتکاف

No image

شرایط معتکف:

پر بازدیدترین ها

No image

شرایط اعتکاف

No image

اقسام اعتکاف

No image

زمان اعتکاف

No image

شرایط معتکف:

No image

تعریف اعتکاف

Powered by TayaCMS