فصل اول در میراث خنثى

فصل اول در میراث خنثى

فصل اول در ميراث خنثى

مساءله 1 - اگر کسى از ورثه ميت خنثى باشد يعنى هم عورت خاص مردان را داشته باشد و هم عورت خاص زنان را، در صورتيکه تشخيص و تعيين مرد بودن يا زن بودن او ممکن باشد و از نظر مرجحاتى که شارع معين فرموده يکى از دو طرف احتمال رجحان يابد چنين خنثائى غير مشکل است و بر طبق همان مرجحات و معيارهاى شرعى عمل مى شود، و در غير اينصورت خنثاى مشکل است .

مساءله 2 - مرجحاتيکه شارع آنان را معتبر دانسته چند چيز است :

اول اينکه دائما و يا غالبا از يکى از آن دو مجرا بول کند بطوريکه بيرون آمدن بول از آن مجراى ديگر نادر کالمعدوم شمرده شود و اگر خروجش از آن ديگرى نادر نباشد محل اشکال است ، پس ارث خنثا مطابق تشخيص است که از طريق بول کردن يکى از دو مجرا بدست مى آيد، اگر از عورت مردانه اش بول مى کند ارث مردان را مى برد و اگر از عورت زنانه اش ارث زنان يعنى نصف ارث مرد را مى برد.

دوم اينکه اگر از هر دو مجرا بول مى کند بايد ببينند دائما و يا حداقل غالبا از کدام مجرا زودتر بول مى آيد بطوريکه اگر يک نوبت از ديگرى زودتر خارج شد نادر کالمعدوم شمرده شود، بنابراين اگر بول او غالبا از مجراى مردانه اش زودتر بيرون مى آيد او مرد است و ميراث مردان را مى برد، و اگر از مجراى زنانه اش زودتر بيرون مى آيد او زن است و ميراث زنان رت مى برد.

سوم اينکه (20) ببينند دير قطع شدن بول از کدام مجرا است اگر در خنثائى هيچيک قبلى وجود نداشت اگر دائما يا غالبا از يکى از دو مجرا ديرتر قطع مى شود طبق همان مجرا ارث مى برد، لکن در مرجح بودن اين معيار اشکال است ، و بايد در صورت نبودن مرجح دوم بعنوان احتياط مصالحه اى با او انجام دهند.

چهارم شمردن دنده هاى خنثا است ، اگر شمارها دنه هاى سمت راستش بيشتر از دنده هاى چپش باشد او مرد است و طبق مردان يعنى دو برابر زنان ارث مى برد، و اگر هر دو طرف برابر باشد او زن است و ميراث زنان را مى برد.

مساءله 3 - اگر علامتهائى که شروع وارد شده (يعنى مرجح اول و دوم و چهارم ) در مورد خنثائى وجود نداشت ، اگر چنانچه از نشانه هاى مخصوص زنان مانند حيض ديدن همانطور که زنان مى بينند، و يا از نشانه هاى مخصوص مردان مانند روئيدن محاسن بر صورت در آن خنثا وجود داشته باشد بطوريکه اطمينان بياورد به حسب همان نشانه ها عمل مى شود و گرنه خنثاى مشکل است .

مساءله 4 - خنثاى مشکل همانکه هيچ يک از مرجحات منصوصه و هيچ علامتى اطمينان آورد در او نيست نصف ارث يک مرد و يک زن را مى برد (مثلا اگر به هر برادر بيست درهم و به هر خواهر ده درهم مى رسد که مجموع آن سى است نصف آن يعنى پانزده درهم را ارث مى برد.)

مساءله 5 - اگر براى فردى نه عورت مردان بود و نه عورت زنان ، و بول او از محلى ديگر مثلا از مجراى غائطش بيرون آيد اقوى آنست که در تشخيص اينکه ارث مرد را مى برد يا ارث زن را بايد قرعه بياندازند.

مساءله 6 - اگر براى انسانى دو سر بر يک سينه و يا دو بدن بر يک کمر وجود داشته باشد، طريق تشخيص اينکه آيا اين شخص دو نفر است يا يک نفر، اين است که وقتى خواب مى رود او را بيدار کنند اگر يکى زودتر از خواب برخاست و ديگرى همچنان در خواب بود دو انسان هستند و دو ارث مى برند و اگر با هم بيدار شدند يک نفر است و يک ارث مى برد، البته براى مسئله ذو حقوقين فروع بسيار زيادى است که در همه مختلف فقه جريان دارد و بعضى از آن فروع در کتب فقهى مفصل آمده است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS