احکام زکاة

احکام زکاة

احکام زکاة

وجوب زکات از ضروريات دين است و در نتيجه کسيکه منکر آن باشد جزء کفار است که تفصيل اين مسئله در کتاب طهارت گذشت از امامان اهل بيت طهارت عليهم السلام روايت شده که (کسيکه يک قيراط از زکات را نپردازد نه از مؤ منين است و نه از مسلمين )و نيز آمده که : (چنين کسى يا بايد يهودى بميرد و يانصرانى هر يک از اين دو را خواست اختيار کند)و نيز آمده که : (هيچ صاحب مال و صاحب نخل و صاحب زراعت و انگورى نيست که زکاة مال خود را دريغ کرده باشد مگر آنکه خداى عزوجل زمين زراعت و درختکارى او را تا هفت طبقه زمين طوق گردنش مى کند که تا روز قيامت اين طوق را بر گردن داشته باشد)و نيز آمده : (هيچ بنده اى نيست که از مال خود چيزى از زکات را دريغ کند مگر آنکه خدايتعالى همانرا در روز قيامت بصورت مارى بزرگ در آورده طوق گردن او مى کند و آن مار گوشت او را دندان مى گيرد تا حسابرسى اعمال مردم بپايان برسد)و رواياتى ديگر در اين باب هست که عقل را مدهوش مى سازد.

و اما فضيلت دادن زکات بسيار عظيم و اجرش بسيار بزرگ است و همه رواياتيکه در فضل صدقه وارد شده شامل زکات نيز مى شود، اين روايت که مى فرمايد: (خداى عزوجل صدقه را پرورش مى دهد آنچنانکه شما فرزند خود را تربيت مى کنيد صدقه شما همچنان در تحت تربيت خدايتعالى بزرگ مى شود تا در روز قيامت چون کوه احد شده باشد)و نيز آمده که : (صدقه از انواع مرگهاى بد جلوگيرى مى کند)و نيز آمده که (صدقه ايکه پنهانى داده شود غضب پروردگار را فرو مى نشاند)و ازاين قبيل رواياتى ديگر.

(در کتاب زکات دو چيز بحث مى شود 1 - چه کسى زکات بر او واجب است ؟ 2 - درچه چيزهائى زکات واجب است ؟ 3 - مصارف زکات چيست ؟ و مستحقين آن کيست و چه اوصافى دارند؟

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام زکات

No image

احکام زکات

No image

احکام زکات

No image

احکام زکات

پر بازدیدترین ها

No image

احکام زکاة

No image

کتاب الخمس

No image

و اما روزه هاى مکروه

No image

فصل اول در شروط آن

Powered by TayaCMS