سخن پژوهشكده

سخن پژوهشكده

تدوين «متون آموزشى» يكى از گامهاى لازم و مفيد جهت انتقال دانش و معارف الهى و بشرى به نسل جديد است. قبل از شروع هر گونه فعاليت تبليغى و آموزشى، آماده‌سازى متون آموزشى و كمك آموزشى و تبليغى ضرورت دارد. متن آموزشى، هم كمك به آموزش بينندگان است و هم يار و ياور آموزش‌دهندگان. به همين خاطر نهادهاى آموزشى در رشته‌هاى گوناگون فنى، هنرى و علمى هر كدام در قلمرو كار خويش، با آماده سازى سرفصل‌ها و متون و برنامه ريزى درسى و زمان‌بندى مواد آموزشى كار انتقال دانش و هنر را آسان مى‌سازند و استادان و شاگردان را در فراگيرى و آموزش يارى مى‌كنند.

پژوهشكده باقرالعلوم علیه السلام  كه با الطاف الهى يك مركز پژوهشى و اطلاع رسانى در حوزه علوم و معارف اسلامى است، از سالها قبل در انديشه تهيه و تدوين متون آموزشى در موضوع معارف اسلامى بود. در گامهاى نخستين براى هر يك از موضوعات اخلاق، عقايد، احكام و تاريخ اسلام در سه سطح دانش‌آموزى، دانشجويى و استادى، متون و كتابهايى شناسايى كرد و طى بخشنامه‌اى به دفاتر سازمان تبليغات اسلامى در سالهاى 1366 و 136علیه السلام  ش. ابلاغ شد. شناسايى بهترين متون موجود، كارى در حدّ كمك‌هاى اوليه و تأمين فوريت‌هاى آموزشى بود كه هيچگاه كمبود متون آموزشى در زمينه‌هاى معارف دينى را برطرف نكرد.

تهيّه دو كتاب «راهنماى مربيان و مبلغان» كه متناسب با دوره‌هاى كوتاه مدّت طرح هجرت براى استادان و مربيان دينى دوره ابتدائى و راهنمايى توسط اين پژوهشكده در سال 13علیه السلام 4ش. فراهم آمد و با استقبال خوبى مواجه گرديد، 

مسؤوليت دست‌اندركاران فرهنگى از جمله اين پژوهشكده را سنگين‌تر ساخت و سرانجام پيشنهادهاى مكرر مربّيان، استادان و مبلّغان بزرگوار و مسؤولان برخى نهادهاى تربيتى و آموزشى بار ديگر دوستان همكار را به تلاش و تكاپو واداشت و مسئله تدوين متون آموزشى را در زمينه مواد گوناگون و سطوح مختلف گروه‌هاى اجتماعى در اولويت قرار داد. و بدينگونه مجموعه كتب درسى پژوهشكده باقرالعلوم علیه السلام  تدوين گرديد.

آنچه تا كنون از مجموعه كتب آموزشى در پژوهشكده باقرالعلومعلیه السلام  آماده و چاپ شده به شرح زير است :

1 ـ متن آموزشى احكام سطح يك و دو، تأليف حجة‌الاسلام والمسلمين جناب آقاى محمد حسين فلاح‌زاده.

2 ـ راهنماى مبلغان و مربيان (در دو سطح ابتدايى و راهنمايى)؛ تأليف آقايان محمد ايوب كاظمى و عباس عبيرى.

3 ـ متن آموزشى اخلاق سطح يك و دو، تأليف حجة‌الاسلام والمسلمين جناب آقاى محمود مهدى‌پور.

علاوه‌بركتب فوق متن‌آموزشى   عقايداسلامى سطح يك‌نيز آماده چاپ‌است.

 

اينك متون آموزشى سطح يك و دو احكام با ويرايش جديد و اضافات و سطح سه آن نيز اخيراً آماده شده كه در سه دفتر تقديم علاقه‌مندان مى‌گردد.

اميد است اين حركت فرهنگى تداوم يابد و كتب مناسب آموزشى در زمينه‌هاى مختلف علوم و معارف اسلامى بويژه قرآن، تاريخ و سيره معصومين: براى سطوح مختلف نگاشته و فرهنگ و احكام اسلام در اختيار امت اسلامى قرار گيرد. ان شاء الله

            پژوهشكده باقر العلوم علیه السلام

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ارث

ارث

احکام اموات ʂ)

احکام اموات (2)

احکام امواتʁ)

احکام اموات(1)

قصـاص و ديـات

قصـاص و ديـات

حدود و تعزيرات

حدود و تعزيرات

پر بازدیدترین ها

شكيّـات نمـاز

شكيّـات نمـاز

No image

طلاق

ارث

ارث

نـمـاز

نـمـاز

محرمات

محرمات

Powered by TayaCMS