پاک بودن لباس و بدن نمازگزار
نماز با دندان مصنوعى نجس
سوال 86 :
اگر دندانهاى مصنوعى به واسطه ى خون دهان يا به سبب ديگر نجس شده باشد، آيا شستن آن براى نماز لازم است؟
جواب :
لازم نيست.
آمدن خون از دندان در حال نماز
سوال 87 :
اگر در حال نماز، از دندان نمازگزار خون بيايد، نمازش چه حکمى دارد؟
جواب :
اگر ظاهر دهان پاک باشد، نمازش صحيح است.
خوندماغ شدن بين نماز
سوال 88 :
اگر کسى بين نماز خوندماغ شد، حکم نمازش چيست؟
جواب :
اگر کمتر از درهم است مستثنى است و نماز او اشکال ندارد و اگر بيش از آن است و بدون به هم خوردن نماز مى تواند بين نماز محل نجاست را آب بکشد و تطهير کند و يا اگر لباسش نجس شده، مى تواند آن را درآورد، همين کار را انجام دهد و نماز را تمام کند و در غير اين صورت بايد نماز را بشکند و با بدن و لباس پاک نماز بخواند.
خشک کردن خون آمپول با پنبه
سوال 89 :
بعد از آمپول زدن کمى خون مىآيد. شخصى آن خون را با پنبه خشک کرده ولى فراموش کرده آنجا را تطهير کند، آيا نمازش صحيح است؟
جواب :
اگر کمتر از درهم بوده و آغشته به اَلکل هم نبوده است، نمازش صحيح است.
شکاک بودن نسبت به غذاى نجس
سوال 90 :
اگر کسى غذاى نجس خورده و بعدا بدون نيّت طهارت، در حمام، آب روى لبهاى او جارى شده باشد، آيا غسل و وضوى او صحيح است؟
جواب :
بله، صحيح است.
نجس شدن دهان پس از پر کردن دندان
سوال 91 :
بعد از پر کردن دندان، دهانم نجس شده است، آيا براى نماز بايد دهانم را آب بکشم؟ يا با همان وضع مى توان نماز خواند؟
جواب :
خير لازم نيست.
مشکوک النجاسة
سوال 92 :
اگر شک کنيم پا نجس شده و فراموش کنيم، نمازهايى که خواندهايم چه حکمى دارد؟
جواب :
صحيح است.
بيمار مبتلا به خونريزى زير پوستى
سوال 93 :
بيمارى، مبتلا به خونريزى زير پوستى مى باشد. گاهى به علل گوناگون خون از روى پوست جريان پيدا مى کند؛ تکليف نماز او در حال خونريزى چيست؟
جواب :
اگر ممکن است خود را تطهير مىکند و نماز مىخواند وگرنه خون و نجاست بدن و لباس را کم مى کند و همانطور نماز مى خواند.
تکليف مجروحينى که همواره از زخمشان خون مى آيد
سوال 94 :
زخمهاى بدن مجروحين به گونه اى است که شبانه روز خون مى آيد، اين افراد براى نماز چه بايد بکنند؟
جواب :
تا ممکن است بايد آن خون و محل آلوده شدن به آن را کم کنند و همانطور نماز بخوانند.
نماز خواندن با خون هموروييد (بواسير) داخلى يا خارجى
سوال 95 :
آيا با خون هموروييد (بواسير) داخلى يا خارجى مى توان نماز خواند؟
جواب :
اگر از بواسيرى که دانه هاى آن بيرون نباشد، خونى به لباس يا بدن برسد، بنابر اظهر نمى تواند با آن نماز بخواند؛ مگر اينکه مضطر و مجبور باشد با همين لباس يا بدن نماز بخواند يا براى شخص او آب کشيدن يا تعويض آنها مشکل و سخت باشد. اما خون بواسيرى که دانه هاى آن بيرون است و يا اينکه دانه هاى آن در داخل است، ولى مثل بواسيرى که در بيرون است، بدن يا لباسش را نجس مى کند، بدون اشکال نماز خواندن با آن جايز است.
جوشها و تاول هايى که باعث ايجاد لکه خون در لباس مى شوند
سوال 96 :
برخى تاولها و جوشهاى بدن، باعث ايجاد لکه هاى خون در لباس مى شوند. نماز خواندن با اين قبيل لباسها چه حکمى دارد؟
جواب :
اگر به گونهاى است که آب کشيدن بدن يا لباس يا عوض کردن آن براى بيشتر مردم سخت است، تا وقتى که زخم يا جراحت يا دمل خوب نشده است، مى تواند با آن خون نماز بخواند، و اگر طورى است که براى مردم آب کشيدن آن سخت نيست، ولى براى شخص او سخت و مشکل است، صحت نماز با اين لباس يا بدن نيز خالى از وجه نيست؛ و هم چنين است آبى که با خون بيرون آمده يا دوايى که روى زخم گذاشته اند نجس شده و در بدن يا لباس او باشد.
چند لکه خون که مجموعا از درهم بيشتر است
سوال 97 :
اگر در روى بدن يا لباس چندين لکّه ى خون باشد که هر کدام از مقدار يک درهم کمتر، ولى مجموعا از مقدار درهم بيشتر است، آيا نماز خواندن با آنها اشکال دارد؟
جواب :
بله، اشکال دارد و بايد آنها را تطهير کرد.(مسأله 720 رساله)
نماز خواندن با لباس آغشته به خون شهيد
سوال 98 :
آيا با لباسى که به خون شهيد آغشته شده است، نماز خواندن جايز است؟
جواب :
خير، مگر کمتر از درهم باشد.
خون داخل بينى که بيرون نمىآيد
سوال 99 :
خون داخل بينى که بيرون نمى آيد، ولى با آيينه ديده مى شود، آيا براى نماز اشکال دارد؟
جواب :
خير.
خونى بودن داخل دهان
سوال 100 :
آيا اگر داخل دهان خونى باشد، مى توان با آن نماز خواند؟
جواب :
بله، مى توان.
کسى که محل غائط، خود را با پارچه تميز مى کند
سوال 101 :
اگر کسى به علّتى بعد از بول خود را بشويد و با پارچهاى محل غايط خود را تميز کند، آيا مى تواند نماز بخواند؟
جواب :
بله، مى تواند.
شخصى که هر شب محتلم مى شود
سوال 102 :
شخصى به علت بيمارى، هر شب محتلم مى گردد و قادر نيست هر روز غسل کند و لباس خود را تطهير نمايد، آيا مى تواند با تيمم و لباس نجس نماز بخواند؟
جواب :
تا ممکن است بايد غسل کند و با لباس پاک نماز بخواند.
تعويض لباس بعد از جنابت از حرام براى نماز
سوال 103 :
کسى که بعد از جنابت از حرام لباس ديگرى بپوشد، نماز با آن چه حکمى دارد؟
جواب :
اشکال ندارد.
رسيدن عرق جنب از حرام به بدن ديگرى
سوال 104 :
آيا اگر عرق جنب از حرام در اثر ملاقات به بدن فرد ديگرى برسد، آن فرد ديگر مى تواند با آن نماز بخواند؟
جواب :
بعداز خشک شدن مى تواند نماز بخواند.
کسى که ادرار يا مدفوع او غير ارادى است
سوال 105 :
کسى که ادرار و مدفوع او غير ارادى است، با توجه به اين که هر لحظه امکان خروج ادرار يا مدفوع از او هست و اطراف عورتين و لباس او اکثرا نجس است، چگونه نماز بخواند؟
جواب :
به مسايل 312 به بعد در رساله به خصوص مسأله 318 رجوع شود.
افرادى که محل خروج مدفوع را با عمل جراحى بسته اند.
سوال 106 :
بيمارانى عمل جراحى روده ى بزرگ انجام داده و محل خروج مدفوع را بسته اند و مدفوع توسط کيسهاى جمع آورى مى شود. تکليف اين افراد در موقع نماز چيست؟
جواب :
خود را تطهير کنند و نماز بخوانند و اگر جايى از ظاهر بدن نجس نمى شود، به همان حال نماز بخوانند.
عدم دسترسى به آب جهت تطهير بدن و لباس
سوال 107 :
ما تعدادى از کارگران معدن هستيم که از صبح تا غروب آفتاب در معدن مشغول به کاريم. دستشويى هايى که آنجا قرار دارند فاقد آب هستند. بنابراين بدن و لباسمان پاک نيست. بفرماييد تکليف ما نسبت به اداى نماز، چگونه است؟
جواب :
تا ممکن است بايد آبى براى تطهير پيدا کنيد و اگر ممکن نيست، سعى کنيد لباستان نجس نشود، به اين که با پارچه اى مخارج بول را خشک کنيد و با همان حال نماز بخوانيد.
حکم لباس نمازگزار
سوال 108 :
ترشحاتى که از کف وضوخانه به لباس مىرسد، چه حکمى دارد؟
جواب :
پاک است.
آبى که هنگام شستن محل بول و غايط به لباس ترشح مى کند
سوال 109 :
گاهى اوقات انسان احتمال مى دهد هنگام شستن محل بول و غايط، آب به لباسش ترشح نموده است، آيا نماز خواندن با آن لباس درست است؟
جواب :
اشکال ندارد.
الکلى که موقع تزريق استفاده مى شود
سوال 110 :
براى تزريق آمپول، به موضع، کمى الکل مى زنند، آيا موقع نماز بايد اين الکل را بشوييم؟
جواب :
احتياطا بايد تطهير شود.
استفاده کردن از عطرهاى حاوى الکل
سوال 111 :
اگر نمازگزار از عطرهاى حاوى الکل استفاده کرده باشد، مى تواند نماز بخواند؟
جواب :
احتياط در اجتناب است.
بيرون آوردن لباس نجس هنگام قرائت امام
سوال 112 :
اگر کسى در نماز جماعت (موقعى که امام حمد و سوره مى خواند) متوجه شود لباسش نجس است و لباس نجس را در حال نماز بيرون بياورد، آن مقدار از نماز که با لباس نجس خوانده شده چه حکمى دارد؟
جواب :
بر طبق مسأله ى 675 رساله عمل کند.
نماز در جامه ى نجس، به خيال اين که طاهر است
سوال 113 :
اگر کسى به خيال اين که جامه ى پاک پوشيده است نماز بخواند و بعد متوجه شود که لباسش نجس بوده است، آيا نمازش صحيح است؟
جواب :
اگر جاهل بوده است، اعاده ندارد. به خلاف نسيان و فراموشى نجاست لباس که بايد در وقت اعاده کند و در خارج از وقت نماز را قضا نمايد (مسأله 673 و 674 رساله)
رنگ نجاست
سوال 114 :
اگر روى لباس لکه ى کمرنگى از خون حيض باشد که با چند بار شسته شدن از بين نرود، نماز خواندن با آن لباس چه حکمى دارد؟
جواب :
اگر صرف رنگ باشد، مانعى ندارد.
نجس بودن دست و پاى مصنوعى
سوال 115 :
آيا نجس بودن دست يا پاى مصنوعى خللى به نماز وارد مى کند؟
جواب :
خللى وارد نمى کند.
در آغوش گرفتن بچه اى که بدن او نجس است در حال نماز
سوال 116 :
اگر مادرى بچهى خود را که بدن او نجس است در حال نماز در آغوش بگيرد، آيا نمازش اشکال دارد؟
جواب :
اگر عين نجس در بدن بچه باشد، احوط اجتناب از آن است و اگر عين نجس در او نباشد، بنابر اقوى اشکال ندارد.
جوراب و کمربند نجس
سوال 117 :
در رساله هست که اگر چيزهايى مثل جوراب و کمربند و... نجس شود عيب ندارد. آيا مراد نجس شدن به هر نوع نجاستى است يا فقط خون زخم مى باشد؟
جواب :
بين نجاسات فرقى در اين جهت نيست.
حمل کردن دستمال نجس در هنگام نماز
سوال 118 :
اگر شخصى دستمال کوچکى که پوشاننده ى عورت نباشد و آغشته به خونهاى سه گانه ى زنانه است همراه داشته باشد، آيا نماز خواندن با آن جايز است؟ و اگر آغشته نباشد و فقط به آن خونها نجس شده باشد، چه حکمى دارد؟
جواب :
معفوّ است اگر متنجّس باشد، به خلاف صورتى که عين نجس به همراه نمازگزار باشد، که مورد احتياط است.
اگر تعويض لباس نجس موجب ضرر باشد
سوال 119 :
کسى که لباسش نجس شده و عوض کردن آن ممکن است موجب خونريزى يا ضررى بشود، آيا جايز است با همان لباس نمازش را بخواند؟
جواب :
اگر تبديل آن ضررى يا حرجى است، اشکال ندارد.
نجس بودن ملحفه يا وسايل پزشکى
سوال 120 :
بيمارانى که ملحفه و لباس و وسايل پزشکى همراهشان نجس است و يا احتمال نجاست در آنها داده مى شود و تعويض آنها نيز برايشان غير ممکن است، نماز خواندن در آنها چه حکمى دارد؟
جواب :
در فرض سوال که ممکن نيست يا حرج شخصى دارد، در آن مقدارى که ممکن نيست يا حرج دارد، نماز صحيح است، و بقيّه را از تن بيرون آورد، و اين در خصوص لباس است نه زيرانداز يا وسايل که اشکال ندارد.
تذکّر به نجاست لباس نمازگزار
سوال 121 :
اگر همسر انسان ندانسته با لباس نجس نماز بخواند، آيا لازم است به او گفته شود؟
جواب :
لازم نيست.
لباس نجسى که بعد از شستن هنوز نجس مانده است
سوال 122 :
کسى لباسش را که نجس بوده شست و يقين به پاک بودن آن کرد، بعد از نماز خواندن با آن فهميد که پاک نشده، آيا نمازش صحيح است؟
جواب :
بله، صحيح است.
عدم وقت کافى جهت تطهير بدن و لباس نجس
سوال 123 :
اگر بدن و لباس نجس باشد و اگر اقدام به تطهير کنيم نماز قضا مى شود، وظيفه چيست؟
جواب :
با همان بدن نماز بخواند، ولى اگر ساتر عورت دارد لباس را بيرون آورد و اگر ساتر عورت ندارد با همان لباس و يا به صورت عريان نماز بخواند و احتياطا پس از آن باز نمازش را بخواند.
مشکوک بودن نجاست لباس
سوال 124 :
اگر نجس بودن لباس مشکوک باشد، نماز در آن چه حکمى دارد؟
جواب :
اشکال ندارد.
حداکثر ميزان نجاست بخشيده شده در بدن يا لباس نمازگزار
سوال 125 :
تا چه ميزان نجاست در بدن يا لباس، هنگام نماز اشکال ندارد؟
جواب :
خون به مقدار کمتر از يک بند انگشت (سر انگشت) استثنا شده است، البته به شرطى که خون نجس العين ـ مثل سگ و خوک ـ يا دماء الثلاثه ـ مثل حيض ـ نباشد و مواردى ديگر نيز استثنا شده است. (مسايل 712 و بعد آن در رساله)
شخصى که نمىداند کدام يک از دو لباسش نجس است
سوال 126 :
شخصى مى داند يکى از دو لباسى که در اختيار دارد نجس است ولى نمى داند کدام يک نجس و کدام يک پاک مىباشد، آيا راه حلى وجود دارد که او مطمئن شود نمازى که خوانده صحيح است؟
جواب :
چنان چه وقت دارد بايد با هر دو لباس نماز بخواند، ولى اگر وقت تنگ است، با هر کدام نماز بخواند کافى است.
اندازهى دستمال نجسى که مى تواند همراه نمازگزار باشد
سوال 127 :
آيا ميزانى براى بزرگى دستمال نجسى که مى تواند همراه نمازگزار باشد، تعيين شده است يا نه؟
جواب :
به مقدار کمتر از پوشاننده عورت باشد.
عدم وقت کافى جهت غسل و تطهير لباس
سوال 128 :
شخصى نزديک صبح جنب شده و زمانى که از خواب بيدار مى شود مى بيند وقت غسل و تطهير کردن ندارد، لذا بدل از غسل تيمم مى کند، آيا مىتواند با همان لباس نماز به جاى آورد؟
جواب :
اگر ساتر و پوشاننده عورت پاک دارد، آن لباس نجس را بايد بيرون آورد و در غير اين صورت با همان لباس نماز بخواند و آن نماز را بعدا دوباره احتياطا بخواند.