نماز استیجارى

نماز استیجارى

نماز استيجارى

سوال 384 :

آيا در نماز استيجارى بايد به ترتيب قضا شدن نماز خواند يا لازم نيست؟

(صفحه110)

جواب :

اگر علم به ترتيب نمازهاى فوت شده داشته باشد، لازم است ترتيب رعايت شود.

سوال 385 :

شخصى نماز و روزه پدر و مادرش که بر او واجب بوده انجام نداده، آيا مى تواند براى غير اجير شود؟

جواب :

مانعى ندارد، مگر اينکه اجير شدن او موجب تأخير بيش از حد نماز و روزه والدين او بشود، که در اين صورت نماز و روزه والدين را مقدم بدارد.

سوال 386 :

شخصى روزه و نماز قضايى از خودش دارد، آيا مى تواند براى غير اجير شود و نماز و روزه استيجارى بگيرد؟

جواب :

نماز مانعى ندارد ولى در مورد روزه بايد زمانى را معين کند که تا آن زمان امکان گرفتن روزه هاى واجب خود را داشته باشد.

سوال 387 :

پدر اينجانب 75 سال عمر کرد و اهل نماز هم بود و در عين حال وصيت کرد که ثلث مالش را هرچه از مخارج کفن و دفنش زياد آمد برايش نماز و روزه استيجارى بگيريم، اکنون که مخارج معمولى کفن و دفن را پرداخته ايم حساب کرديم، باقى مانده ثلث بقدرى است که مى شود 80 تا 85 سال نماز و روزه استيجارى گرفت در حالى که مقدار نماز و روزه او برفرض که هيچ هم نخوانده حدود 60 سال است، آيا واجب است به وصيت او عمل کنيم و همه را بابت استيجار نماز و روزه بدهيم يا بقدر 60 سال کافى است و اگر 60 سال کافى است باقى مانده را کجا و به چه صورت مصرف نماييم؟

جواب :

اين مسأله داراى وجوهى است:

1ـ اگر مقصود ميت اين بوده که ثلث مالش مصرف خودش بشود، مازاد را به نيت خودش صرف خيرات کنيد.

2ـ اگر احتمال عقلايى داده شود که علاوه بر نماز و روزه خودش نماز و روزه غير يا کفاره و امثال آن به عهده اش بوده بايد تمام باقيمانده را براى نماز و روزه استيجارى بدهيد.

3ـ اگر احتمال داده شود که غرض ايشان اين بوده که نماز و روزه هاى فوت

(صفحه111)

شده او انجام شود و علت اينکه اينگونه وصيت کرده اين بوده که خواسته مطمئن شود حتماً به مقدارى که در ذمه دارد انجام شود و شايد به اين معنى توجه داشته که بعضى از اجيرها به وظيفه خود عمل نمى کنند يا صحيح نمى خوانند در اين فرض نيز بايد همه مازاد را براى نماز و روزه استيجارى بدهيد.

4ـ اگر ورثه يقين دارند که هيچکدام از موارد فوق نبوده و ميت از روى بى توجهى اينگونه وصيت کرده مازاد بر مقدار يقينى را بين خود تقسيم کنند، اگرچه احتياط در اين است که با اجازه ورثه به نيت ميت صرف خيرات کنند.

سوال 388 :

اينجانب نماز و روزه قضا شده زيادى دارم، که مى دانم نمى توانم خودم تا آخر عمر، آنها را قضا کنم، آيا اجازه مى فرماييد، خودم اجير و نايب بگيريم؟

جواب :

تا زنده هستيد، اجير گرفتن براى نماز و روزه، صحيح نيست. و بايد وصيّت کنيد تا هر مقدارى که خود نخوانده ايد بعد از فوت شما، برايتان نايب بگيرند و قضا کنند.

سوال 389 :

کسى که خودش نماز قضا در ذمه دارد، آيا مى تواند براى قضاى نماز اموات اجير شود؟

جواب :

بلى، اجير شدن براى غير در فرض سوال مانعى ندارد، ولى جايز نيست در قضاى نماز خود مسامحه کند.

سوال 390 :

شخصى از گرفتن وضو معذور است و نماز خود را با تيمم مى خواند، آيا مى تواند اجير شود؟

جواب :

نمى تواند، بلکه لازم است که اجير درغسل و وضو و نماز معذور نباشد.

سوال 391 :

آيا جايز است زن را براى قضاى نمازهاى ميت اجير کرد؟

جواب :

اگر قرائت و مسائل نماز را که مورد ابتلا است بداند و انجام نماز ميت با حقوق و وظايف مربوط به زناشويى منافات نداشته باشد، اشکالى ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

نماز استیجارى

No image

نماز استیجارى

No image

نماز استیجارى

No image

نماز استیجارى

No image

نماز استیجارى

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نماز

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

تبعیت زن و اولاد در وطن

No image

نماز جماعت

No image

قصد اقامت

No image

اعراض از وطن

Powered by TayaCMS